11 Reacties

2 jaar geleden

Yes, hier al bijna 2 maanden drama met groenten eten. Eet ook het liefst alles gepureerd, maar soms eet ie ook niet 'gedragsmatig'. Ik ga nog eens overleggen met cb. Misschien dat ik hulp wil van een logopedist

2 jaar geleden

Kokhalzen is een hele normale reactie op voedsel als baby's leren eten. Hiermee leren ze hun mond kennen en wat ze wel en niet door kunnen slikken. Op dit moment krijgt ze voedsel wat ze eerst gewoon door kon slikken (gladde puree) maar wat ze nu moet kauwen omdat er stukjes in zitten. Omdat dit heel verwarrend is in de mond kokhalst ze, niks ernstigs dus. Ik zou het juist andersom doen en groente in grotere stukken aanbieden. Op deze manier leren ze hun mond kennen en weten ze wat ze moeten doen met stukjes eten. www.solidstarts.com is een goede informatiebron als je wilt weten in wat voor vorm je voedsel kan aanbieden als je geen puree wilt geven. Juist met 10 maanden zou je juist richting normaal eten moeten gaan en niet terug naar gladdere puree.

2 jaar geleden

Reactie op Zomerster

Kokhalzen is een hele normale reactie op voedsel als baby's leren eten. Hie ...
Wat een fijne tip, ik ga eens proberen om grotere stukken te geven!

2 jaar geleden

Dit hadden wij ook. Tot we begonnen met vaste groenten (gekookt en met aardappel) te geven. Dit prakken en het gaat er allemaal fantastisch in! Ook groenten waar ze in potjes niets van moest weten zoals bloemkool en broccoli. Standaard spugen. Nu gaat er zo meer dan een halve stronk in! Dochter 9 maanden trouwens

2 jaar geleden

Reactie op Miraclesdohappen

Dit hadden wij ook. Tot we begonnen met vaste groenten (gekookt en met aard ...
Bij ons is 't juist andersom. We gaven altijd vers, dit pureerden we eerst, ging super, toen we het gingen prakken ging het mis. Nu gaan enkel de 6+ potjes er fatsoenlijk in

2 jaar geleden

Reactie op G_F

Bij ons is 't juist andersom. We gaven altijd vers, dit pureerden we eerst, ...
Wat ging er mis?

2 jaar geleden

Reactie op Zomerster

Wat ging er mis?
Hij houd niet van stukjes in z'n eten 🤔 en ik denk dat we de momenten dat hij niet wilde eten te veel hebben gepusht (we wisten uiteraard niet dat we dat juist absoluut niet moesten doen) Nu doen we dat totaal niet meer in de hoop dat het verbetert. Maar vaak is het na 3 happen klaar.

2 jaar geleden

Reactie op G_F

Hij houd niet van stukjes in z'n eten 🤔 en ik denk dat we de momenten dat ...
Bij ons hetzelfde mijn dochter is 9 maand en wil ook geen brokken , brood gaat ook goed maar als er iets van brokjes in haar groentepap zit weigert ze te eten… ik probeer iedere dag gewoon brokjes aan te bieden en iedere dag eet ze al eens een lepetje meer … zal stap voor stap komen. Potjesvoeding wil ze nooit eten!

2 jaar geleden

Y u ui k

2 jaar geleden

Reactie op G_F

Hij houd niet van stukjes in z'n eten 🤔 en ik denk dat we de momenten dat ...
Ik ben logopedist: puree (of iets glads) met kleine stukjes of brokjes is de moeilijkste consistentie om te eten die er is! Ik zou inderdaad ook zoals hier beneden aanraden om net grote stukken te geven waarop ze zelf sabbelen/knabbelen en zo leren stukjes te verwerken. Is veel makkelijker dan puree met stukjes. En dan leren ze het op hun eigen tempo. Je kan dan zolang nog gladde puree aanbieden voor de voedingsstoffen en grote stukken om de mondmotoriek te trainen en te leren stukjes te eten. Als dat laatste dan goed gaat, kan je nog eens puree met stukjes geven of gewoon de puree vervangen door een volledige stukjes-maaltijd. Geef het ook wat tijd, sommige kinderen zijn gevoeliger in het mondgebied dan anderen en hebben vooral iets meer tijd en gewenning nodig

2 jaar geleden

Reactie op Schaakmeisje

Ik ben logopedist: puree (of iets glads) met kleine stukjes of brokjes is d ...
Bedankt voor je tips!