20 Reacties

7 maanden geleden

Ja, sinds ze net 3 is. Veel geloopfietst ervoor. Het vergt vaak wat oefening, en hoor ook vaak kindjes die met 5-6 jaar leren fietsen.

7 maanden geleden

Geen zijwieltjes erop gehad trouwens. Op een zware derdehands loekifiets waarbij ze met haar voetjes makkelijk op de grond kon.

7 maanden geleden

Onze dochter (zelfde leeftijd) heeft sinds ze 3 is een fietsje met zijwieltjes en daarvoor een loopfietsje (die gebruikt ze nog steeds zodat balanceren in t systeem blijft). Ze zag nu allemaal kindjes oefenen in de straat zonder zijwieltjes dus dat wilde ze ook eens proberen, dus dat is ze nu aant oefenen. Maar er is ook een kindje in de straat van bijna 5 die nu ook oefent zonder zijwieltjes. Dus ‘t verschilt gewoon echt per kind waar de interesse ligt denk ik. Ze oefent nu op een fietsje van de buren, eentje van 12inch dat ze met dr voeten bij de grond kan. Haar eigen fiets met zijwieltjes hebben we ook, die is 14 inch, past beter bij haar lengte, maar denk dat ze dat nog te spannend vindt om zonder zijwieltjes te doen. Nu wisselt ze af. Poe heel verhaal. Geen idee of je er wat aan hebt. Maar veel plezier met fietsen met en zonder zijwieltjes 😊

7 maanden geleden

Onze dochter fiets met zijwieltjes. Dit gaat prima! Loopfiets is ook nog lastig qua evenwicht. Wij gaan dus ook nog niet oefenen zonder zijwieltjes.

7 maanden geleden

Mijn zoontje was net 5 toen hij het fietsen zonder zijwieltjes durfde. Mijn dochter wordt in juni 4 en kan al een maandje zonder zijwieltjes fietsen. Zij leefde op haar loopfiets, dus het balanceren was geen probleem voor haar.

7 maanden geleden

Mijn zoontje word in juni 4 en fiets nu half jaartje zonder zijwieltjes. Vanaf zijn eerste verjaardag gebruikte hij een loopfiets en had daardoor al een goede balans. Daarom ervoor gekozen om niet te fietsen met zijwieltjes maar direct zonder op 12 inch fietsje, paar keer oefenen en hij had het door!

7 maanden geleden

Onze dochter moet nog 4 worden maar fiets al een tijdje zonder zijwieltjes.. Het was omdat ze ging stunten met zijwieltjes.. Hard fietsen, staand fietsen, met 1 hand fietsen etc. Ze is super trots dat ze zonder kan fietsen nu.

7 maanden geleden

Mijn dochter fietst nu enkele maanden op een fiets met trappers. Kan zelf alleen nog niet opstarten. We hebben nooit zijwieltjes gebruikt. Omdat ze vanaf dat ze 1,5 was een loopfiets gebruikte heeft ze goed met haar evenwicht kunnen oefenen. Een tip nog om te leren fietsen is om een handdoek te gebruiken, die je zeg maar onder de oksels van je kindje doet en dan achter haar vasthoud (google anders even op leren fietsen met handdoek of sjaal)!

7 maanden geleden

We hadden onze dochter voor haar 3de verjaardag een loopfiets gegeven. 2 weken later pakt ze de fiets zonder zijwieltjes van haar buurmeisje en fiets daar zo op weg. Ze is fysiek sterk en heeft 3 voorbeelden voor haar. Dat zal al allemaal mee werken denk ik. Je doet het al heel goed. Lekker oefenen met zijwieltjes. Het komt vanzelf!

7 maanden geleden

We zijn nu bezig met ons zoontje. Zijn balans is goed, jaren op een loopfiets kunnen oefenen, maar hij vindt het vooral heel spannend. Dus ook al gaat het best goed, we mogen hem niet loslaten. En ik denk ALS hij een keer valt, hij dan gelijk afknapt wat zonde is. Dus we 'oefenen' nog ff door tot hij zelfverzekerder is. We gebruiken in de tussentijd een sjaal.

7 maanden geleden

Onze oudste is van juni 2021 maar fietsen zonder zijwielen zit er echt nog niet in. Heeft nooit op de loopfiets gedurfd en fiets nu net enigsinds zelfverzekerd met zijwielen (en nog niet echt in het verkeer maar voornamelijk fiets en wandelpaden terwijl wij met de jongste in buggy mee lopen)

7 maanden geleden

Onze zoon crost dins 1,5 met loopauto. Paar maanden later met loopfiets met dubbele wieltjes. Paar maanden voor zijn 3e verjaardag met gewone loopfiets. Hij is daar zo ontzettend behendig mee. Had wel een trap fiets met zijwieltjes, en daar fietste hij ook regelmatig op. 2 maanden geleden hij was dus ruim 3,5 wilde hij de wieltjes eraf en hij fietste zo door. Ik weet wel dat dit heel erg vroeg, denk dat dit komt door de behendigheid op de loopfiets. Hij is namelijk de enige op de opvang die fietst. Zelf fietste ik net voor ik 4 werd, maar was ook de enige van de kleuterklas die kon fietsen.

6 maanden geleden

Reactie op Jaja1989

We zijn nu bezig met ons zoontje. Zijn balans is goed, jaren op een loopfie ...
Grappig om dit terug te lezen. Een paar dagen later wilde hij ineens toch los proberen. Mama mocht niet meer helpen 'hij kon het echt wel'. En ja hoor.. meneer fietst nu sinds een week los. Hij vindt het nog wel moeilijk om zelf te starten en te remmen (hij sleept gewoon z'n voeten op de grond ipv achteruit trappen). Maar dat komt vanzelf. Heel trots op hem, dat hij het ineens durfde en hij doet het mega goed.

6 maanden geleden

Hier ook een meisje van juni 2021 en sinds december heeft ze een fiets met zijwieltjes. Totaal geen interesse om het zonder te proberen... Ik zie het voorlopig nog niet gebeuren ook, als ze andere kindjes zonder zijwieltjes ziet zegt ze gewoon; die kan dat al en ik nog niet.😂 Loopfiets vond ze ook nooit boeiend, ze pakt liever haar step. Komt vanzelf wel een keer.

6 maanden geleden

Onze zoon van juni 2021 fietst sinds ongeveer 2 maanden op een 16inch fiets zonder zijwieltjes. Een paar kanttekeningen; hij is de derde en kijkt het dus af van zijn broer en zus (broer was een hele vlotte en fietste al voor hij 3 was zonder zijwieltjes) en ze hebben alle veel op loopfietsjes gefietst waardoor wij bij de jongste twee nooit aan zijwieltjes zijn begonnen en het bij de oudste al snel hebben weggehaald omdat het ten koste ging van de balans. Wij hebben trouwens wel gemerkt dat sommige fietsen fijner zijn om te leren fietsen dan andere. Bij opa en oma stond een licht fietsje zonder poespas en die vonden ze allemaal (en ook de neefjes en nichtjes) het fijnste om het op te leren.

6 maanden geleden

Mijn dochter is ook van juni 2021 en kan nu 3 maandjes fietsen zonder zijwieltjes😊

6 maanden geleden

Voordat ze net 3 werd fietste ze zonder zijwieltjes

4 maanden geleden

Ons zoontje al ruim voor hij 4 was, maar dat is volgensmij wel erg vroeg. Ikzelf kom ook fietsen met 4 maar was de enige van groep 1 destijds die kon fietsen (kleine school met 7 kindjes in groep 1)

4 maanden geleden

Reactie op Loenie87

Hier ook een meisje van juni 2021 en sinds december heeft ze een fiets met ...
Nou, het is zo ver hoor. Ineens kreeg ze het in haar bol; ik wil leren fietsen zonder zijwieltjes. Man is vanmorgen met haar naar een voetbalveldje met kunstgras gegaan en ik ben er 5 minuten later achteraan gekomen. Toen ik aan kwam lopen zag ik haar al fietsen😂 Ik dacht echt; nou, dat wordt helemaal niks, maar nee hoor, man gaf haar 1 duwtje en ze fietste zó weg😂 Ze ging dus van de een op andere dag van; ik wil het niet naar: ik doe dat gewoon even. Supertrotse moeder hier haha!

4 maanden geleden

Zoontje van juni 2021 fietste op zn driewieler (Berg fietsje) rond zijn eerste jaar. Vanaf 3 jaar en paar maandjes kon hij fietsen zonder zijwieltjes. Hoewel hij goed kan fietsen kunnen we nog absoluut niet hem alleen op de fiets laten om ergens naartoe te gaan (iets met niet luisteren en op de eigen helft blijven🙃) fietsen doen we dus alleen op een veldje of als een van ons er achteraan kan rennen.