29 Reacties

4 jaar geleden

Wij moeten hem zelf invullen en dan terug sturen naar de vk. Wij hebben hem via de mail gehad na onze laatste controle. Bij de eerst volgende controle gaan we hem bespreken. Heb je op korte termijn een afspraak. Zo niet misschien even bellen!

4 jaar geleden

Het is niet verplicht. Het zijn je eigen wensen die je op papier zet. Als je dit niet doet dan is het gewoon een mondeling gesprek waarin je je wensen voorlegt. Ik zou wel adviseren om zelf je hierin te verdiepen want je hebt echt overal zelf een keuze in en anders heb je toch meer kans dat het gaat zoals de verloskundige wil.

4 jaar geleden

Volgens mijn VK word ik uitgenodigd voor een gesprek rond 34-35 weken samen met m'n vriend (enige keer dat ie mee mag) om over het geboorteplan te hebben. Van te voren krijg ik een mail zodat ik me kan voorbereiden. Als je vragen hebt hierover zou ik ze ook even stellen aan je VK! Iedere praktijk werkt wellicht anders

4 jaar geleden

Ik heb met 32 weken een afspraak staan waarbij het geboorteplan word besproken. Al zal het hier een kort gesprek worden want heb geen wensen 😅

4 jaar geleden

Wat voor wensen nemen anderen op in het plan? Het is voor mij de eerste en ik weet niet zo goed waar ik allemaal aan zou kunnen denken.

4 jaar geleden

https://cardemom.be/product/icoontjes-geboorteplan-download Gratis icoontjes om te downloaden, krijg je een hoop ideetjes van ;-)

4 jaar geleden

Ik moet dit ook nog bespreken met de VK. Ik vond dit voorbeeld op internet dus ga aan de hand hiervan mijn eigen wensen invullen:

4 jaar geleden

Reactie op Smerel

Wat voor wensen nemen anderen op in het plan? Het is voor mij de eerste en ...
Dat heb ik dus ook en ik weet ook niet echt hoe ik me moet formuleren, als een brief of als opsomming

4 jaar geleden

Ik heb veel gehad aan het boek: Positief over bevallen. https://www.bol.com/nl/p/positief-over-bevallen/9200000086440993 Het boek heeft mij erg geholpen met keuzes maken wat betreft ik wel en niet wil rondom de bevalling.

4 jaar geleden

Ik heb tijdens de vorige controle bij de vk nagevraagd wanneer we het geboorteplan gaan bespreken en hoe dit gaat. De reactie was dat ze dit eigenlijk niet standaard doen, maar als ik dat wil wel. Je kan in principe alles tijdens de geboorte beslissen was de reactie. Dit verbaasde me een beetje. Dacht dat het min of meer standaard was om wat dingen vast te leggen, maar is blijkbaar dus niet zo. Heb/had al twijfels over mijn vk vanwege dingen die voorgevallen zijn (o.a. 'vergeten' door te sturen voor oggt test ed). Ik wil persoonlijk wel graag dingen vast laten leggen. Ook al gaat het miss niet precies volgens plan. Dan staan iig mijn wensen op papier.
Podcast Samen Groeien
Nieuwe aflevering: veilige hechting en op vakantie met je baby

Jeugdarts Lucy vertelt je alles over het belang van een veilige hechting, en hoe jij je band met je baby kan versterken. Verder hebben we het over oefenhapjes, tips voor op vakantie en een nachtje weg zonder je baby.

4 jaar geleden

Ik krijg dit bij mn volgende controle bij 33 weken dan gaan we geboorteplan en wensen bespreken.

4 jaar geleden

In het mapje die we bij onze verloskundige krijgen, staat een geboorteplan die je zelf kan invullen. De eerste pagina kan je beknopt beschrijven welke dingen je belangrijk vindt. Ik heb dat aan de hand van deze 5 punten gedaan om het overzichtelijk te houden: 1: omgeving 2: ontsluitingsfase 3: persfase 4: na de geboorte 5: complicaties en ingrepen

4 jaar geleden

Reactie op philoujo

Dat heb ik dus ook en ik weet ook niet echt hoe ik me moet formuleren, als ...
Zo kort en overzichtelijk mogelijk denk ik. - wel/geen pijnbestrijding wil. Zo ja, welke. - welke houdingen je fijn lijken of bv badbevalling. - wie erbij mogen zijn. Bv wel/geen stagiares. - communicatie naar jou. - controles en wensen rondom evt wel/niet ingrijpen. - wil je dat er (als het kan) foto's gemaakt worden. - stel dat je baby en jij gescheiden moeten worden om wat voor reden. Wie blijft er bij jou/de baby? - wat wil je met de navelstreng (doorknippen/uit laten kloppen). - wat wil je meteen na de geboorte? Baby op borst? Fles of borstvoeding? Etc.

4 jaar geleden

Reactie op Smerel

Wat voor wensen nemen anderen op in het plan? Het is voor mij de eerste en ...
Dit kan van alles zijn! Bij mijn eerste had ik ook niet echt wensen, geen idee waar ik aan moest denken. Nu 6 jaar later sta ik zo anders in het leven en heb ik zeker wel wensen! Denkend aan: -een bevalbad -Geen tl licht boven me maar sfeerlicht. -Ik heb affirmatie kaarten, die wil ik ophangen/neerzetten -Ik wil (misschien) een muziekje aan -Niet te veel mensen in m’n kamer/om me heen. -Alles wat ze doen, met mij en de baby moet in overleg (je zou denken dat dit normaal is; maar geloof me dat is zeker niet zo!!) -na geboorte de baby niet afdrogen/schoonpoetsen -navelstreng niet meteen doorknippen (halve Lotus) -ik wil de baby meteen bij mij hebben, controles komen later wel (tenzij het echt noodzakelijk is) Dat zijn een beetje de wensen die ik heb. Rond de 33 weken heb ik een afspraak met de gynaecoloog, dan bespreken we mijn wensen, en kijken wat er haalbaar is.

4 jaar geleden

Reactie op SamJesse

Ik heb met 32 weken een afspraak staan waarbij het geboorteplan word bespro ...
Ook niet wat je fijn lijkt hoe je gaat bevallen. Denk aan licht, muziek en hoe je wilt bevallen. Op je rug, baarkruk badbevalling. Wat wil je als je kindje net geboren is. Gelijk op je buik. Wie knipt de navelstreng door. Dat soort dingen?

4 jaar geleden

Bij ons doen ze het bij 30/31weken. Ik zal wel even navragen

4 jaar geleden

Reactie op Iloon1986

Ik heb tijdens de vorige controle bij de vk nagevraagd wanneer we het geboo ...
Wel slecht dat ze niet standaard doen. Moet eigenlijk wel erbij horen.... heb nog niet eerder meegemaakt dat ze het niet doen 😳

4 jaar geleden

Bij mijn verloskundige is dit standaard bij de 33weken controle. Heb dan de liggingsecho en het geboorteplan wordt besproken. Heb van te voren een mail gehad met info en een invulblad met vragen
24baby's podcast Samen Groeien

Luister nu naar de nieuwste podcast van 24baby: Samen Groeien. In deze podcast beleven we samen met jou de eerste maanden met je baby. Van de laatste loodjes van je zwangerschap tot alle eerste keren met je baby. Luister de podcast via jouw favoriete podcast-app.

4 jaar geleden

Wel slecht dat ze niet standaard doen. Moet eigenlijk wel erbij horen.... h ...
Ja, het verbaasde mij ook 😬. Ook dat ze zei dat ik alles nog last minute kan beslissen (wat opzich wel waar is natuurlijk). Nu ik de verhalen hier lees wordt het eigenlijk op zijn minst overal besproken. Wil niet lastig doen bij mijn vk, maar wil wel dingen op papier hebben en bespreken... Samen met mijn vriend toch weer even kijken wat we willen en overwegen om alsnog over te stappen. Hadden eigenlijk net besloten om dit toch niet te doen 🙈.

4 jaar geleden

Bij mijn eerste kindje werd gevraagd door de VK of ik behoefte er aan had. Had ik destijds niet omdat ik geen idee had wat me te wachten stond (uiteindelijk ook totaal anders gegaan door inleiding) en ik volledig vertrouwen had in de adviezen en tips van de VK op moment van bevalling en er dus blanco in wou gaan. Bij hun was het dus ook niet een ‘verplicht’ iets en ze hadden er ook geen format voor omdat er heel veel voorbeelden op internet waren en zij ook (naar mij toe in ieder geval) het idee hadden dat je dit nooit zo specifiek kan plannen/dat het dan ook juist behoorlijk tegen kan vallen als het anders gaat dan verwacht... Ook deze keer ga ik geen plan maken, ik hoop thuis te mogen bevallen maar als de kleine weer 2 weken op zich laat wachten of de VK denkt dat ik beter naar het ziekenhuis kan, doen we dat en verder lekker blanco en laat ik het over me heenkomen. Dingen als stagiaire en borstvoeding/kunstvoeding zijn bij ons al eerder gevraagd met natuurlijk altijd de optie om zelf aan te geven als je hierin van gedachten veranderd. Dit staat ook aangekruist op de afspraken kaart van de VK die ook aanwezig moet zijn tijdens de bevalling.