10 Reacties
5 jaar geleden
Een moeder van een vriendin van mij was gastouder. Je moet dan een diploma hebben en een VOG (verklaring omtrent gedrag). Zij deed het thuis dus ook haar huis moest aan bepaalde eisen voldoen.
En de subsidie wordt als inkomen gezien. Dus je kan gekort worden op eventuele andere toeslagen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kinderopvang/vraag-en-antwoord/gastouder-worden
5 jaar geleden
Ik ben in het verleden zelf gastouder geweest en mijn moeder is oma en tevens ook gastouder van ons zoontje van 2.5 jaar. En mijn andere 2 neefjes. Om je oma te laten registreren als gastouder gaat niet zomaar. Ze zal hiervoor eerst een diploma moeten behalen dacht uit mijn hoofd ( helpende niveau 2 ). Als ze hier voor geslaagd is zal ze ook kinderEHBO moeten halen. Ook zal de GGD inbeeld komen om oma naar haar kennis te toetsen en het huis waar de opvang plaats zal vinden te checken of het allemaal kindveilig is. Er zal dan eventueel ook kosten aan zitten. Denk hierbij aan traphekje, campingbedje, box, stopcontact beveiliging o.i.d. Maar dit spreekt allemaal voor zich. In dit alles zal het gastouderbureau je dan in begeleiden. Al met al heeft het wel heel wat voet in aarde om dit voor elkaar te krijgen. Maar als dit eenmaal voor elkaar is , is een vergoeding vanuit de overheid altijd fijn. In sommige gemeentes betaald je eenmalig leges geld om geregistreerd te staan als gastouder en in het LRKP te komen. Ze zal dan eventueel ook op meerdere kindjes/kleinkinderen kunnen passen voor meer vergoeding.
5 jaar geleden
Ik ben in het verleden zelf gastouder geweest en mijn moeder is oma en teve ...
Al deze kosten zou je ook van de belasting af kunnen trekken. Daarnaast heb je zoals hieronder al benoemd is een VOG nodig maar niet alleen je oma moet deze aanvragen maar iedereen die op de opvang locatie woont moet een VOG aan kunnen tonen. Het zijn heel wat eisen waar je aan moet voldoen. Maar als je het eenmaal op zak hebt is het voor oma wel fijn. Alleen de vraag is wil je er zoveel moeite voor doen.😁
5 jaar geleden
Al deze kosten zou je ook van de belasting af kunnen trekken. Daarnaast heb ...
Oh en als ouders betaal je maandelijks wel een eigenbijdrage en bemiddelingskosten
5 jaar geleden
Reactie op BabywishK
Om je als gastouder te registreren dien je een mbo opleiding pedagogisch we ...
Nee hoor mijn moeder heeft gewoon helpende niveau 2 mag gewoon als gastouder aan het werk. ☺️ als je op de link klikt zie je deze er ook bij tussen staan.

5 jaar geleden
Je kunt je hier denk ik gewoon over laten informeren bij een gastouderbureau.
In ieder geval heb je helpende niveau 2 nodig (alles daarboven ook goed natuurlijk!).
De ggd komt je woning keuren (houd rekening met strenge eisen; ze komen de veiligheid van je woning keuren; dubbelglas; stopcontactbeveiliging etc etc.) dit kost vaak ook geld (legeskosten). In sommige gemeentes kan dit wel oplopen tot €400.
Om kinderopvangtoeslag te krijgen loopt het altijd via een bemiddelingsbureau (gastouderbureau) dit kost in de maand ook geld (bureaukosten). Per gastouderbureau is dit verschillend.
Qua kinderopvangtoeslag; dat ligt helemaal aan jullie loon, hoeveel uur je afneemt, hoeveel je per uur gaat uitbetalen.
Het zijn echt best wel wat kosten die erbij komen kijken.. en als het dan maar om 1 vaste oppasdag gaat, moet je dat even afwegen.
Ik zou me in ieder geval verder laten informeren door een gastouderbureau.
Hoop dat je hier wat aan hebt!😊