35 Reacties
4 jaar geleden
Mijn meisje is van 2-6. Ze krijgt nu eerst alleen fruit. Alleen maar oefen hapjes fruit. Daarna ga ik pas tegen 6 maanden groente proberen.
4 jaar geleden
Ze zijn er pas echt zeker aan toe als ze de smak mond beweging begint na te doen aan tafel op het eetmoment. Mijn dochter keek het eten uit je mond.. het helpt wel om haar te laten mee aanschuiven bij gezins momenten aan tafel. Ik zou niet met fruit beginnen of overschakelen want dan hebben ze een voorkeur voor zoete dingen. Ze leert het uiteindelijk van jullie door jullie na te doen.
4 jaar geleden
Misschien even een pauze inlassen en overdenkende weken opnieuw beginnen? Bij mij is geadviseerd om met groente te beginnen, want fruit is zoeter en daardoor lusten ze dat over het algemeen wel. Ook dacht ik mij te herinneren dat het 1 smaak per week was en dan 1 a 2 baby lepeltjes, niet meer. Het is oefenen namelijk. Afgelopen donderdag ben ik begonnen met Broccoli. Komende donderdag ga ik wortel introduceren. Bij mijn meisje merk ik echt dat ze moet wennen. Maar het gaat over het algemeen redelijk goed. Ze kijkt af en toe als een boer met kiespijn, maar het slikken gaat steeds beter. Vindt ze het niet meer leuk ook al zijn het geen 1 a 2 lepeltjes? Dan stop ik. Het moet wel leuk blijven.
4 jaar geleden
Aangezien ze te vroeg was zou ik denken dat ze gewoon nog niet klaar is. Even wachten en over een paar weken terug proberen zou ik denken. Hier merk ik ook wel dat als ik het wat vloeibaarder maak het veel beter gaat. Dus als je nu erg dikke groentepap geeft kan je dat ook nog proberen.
4 jaar geleden
Ik zou even een weekje wachten en dan nog eens proberen. Het is niet voor niks oefenen. Naar buiten duwen met de tong heeft met de reflex te maken, net als het kokhalzen. Het kokhalspunt ligt bij baby’s nog voor in de mond, en gaat richting de 6 maanden steeds verder naar achteren.
Wat betreft overschakelen naar fruit; daar zijn de meningen over verdeeld. Het advies is inmiddels eerst groenten omdat er uit onderzoek is bewezen dat ze dan later ook beter groenten eten. Dus geen fabeltje. Fruit is zoeter en wordt sneller geaccepteerd.
En zeker zijn er zat kinderen die begonnen met fruit en wel groente eten, maar ook genoeg die het weigeren.
4 jaar geleden
Onze zoon is 4,5 maand (3 weken te vroeg) en laat denk ik nu 2 weken echt signalen zien: eten volgen. Mee ‘kauwen’ als wij wat eten😂 (zooo schattig). Als wij eten zit/ligt hij ook altijd bij ons aan tafel (triptrap newborn)
Gisteren voor het eerst geprobeerd. Bloemkool, dit ging heel goed. Het kwam er de eerste paar pogingen uit, maar daarna lukte het hem door te slikken. En deed vervolgens z’n mond open zodra ik in de buurt kwam met de lepel😂😂
Misschien is je dochter er nog niet klaar voor? En anders ook bloemkool proberen?
Ik meen me te herinneren dat ze pas na 7x gewend zijn aan een smaak. Nu zal dat in de praktijk per kind verschillen.
4 jaar geleden
Blijven proberen 2 keer per dag en elke soort groente 3 dagen achter elkaar geven. Uiteindelijk komt het wel goed. Ik denk als je nu met fruit begint ze dadelijk helemaal geen groente gaat eten.
4 jaar geleden
Eigenlijk niets toe te voegen aan vorigen. Wel een vraag aan diegene bij die het wel lukt: hoe maak je kindje duidelijk dat doorslikken ook een optie is 🤣 hier wordt alles naar buiten geduwd... soms zelfs na een paar minuten toen ik dacht dat het misschien gelukt was...
Onze is net begonnen met oefenen dus voel nog niet de druk dat het moet lukken.
Ik heb mezelf voorgenomen dat of ze het nou wegslikt of eruit gooit, ik ga gewoon door met smaken voorleggen. Hopelijk slikt ze vanzelf een keer iets door🤷♀️💁♀️
4 jaar geleden
Reactie op FHWH
Eigenlijk niets toe te voegen aan vorigen. Wel een vraag aan diegene bij di ...
Ik smek zelf met mijn mond. Mijn schoonmoeder heeft een keer de fles in de mond geduwd toen ze een hapje wortel in haar mond had. Toen slikte ze… maar of dat nu de manier is. (Hoorde ik achteraf).
Hier duwt ze wel vaker zelf de handjes in de mond tijdens het eten, dan duwt ze het verder haar mond in en slikt ze ook. Wordt wel troep😩
4 jaar geleden
Reactie op FHWH
Puur geluk volgens mij 🤣 het is een vaardigheid en het verschilt per kind hoe gauw ze die doorhebben en leren. Mijn dochter krijgt de vitamine D via de lepel en dit slikt ze sinds kort ook door. Dus ik denk dat dat helpt bij de oefenhapjes. Gewoon blijven proberen, ze hebben in ieder geval al de smaak in de mond.
4 jaar geleden
Reactie op G_F
Ik heb ook eerst een week groente geprobeerd, maar omdat dit ook niet gewel ...
Precies dit ook bij ons. Van wortel moest ze kokhalzen. Toen banaan geprobeerd, dit vond ze erg lekker. Na een paar dagen banaan en peer weer eens wortel geprobeerd en toen at ze het wel!
4 jaar geleden
Hee ik heb ook even tips nodig hij is nu 4 maanden ik heb het eerste oefenhapje geprobeerd en dat was wortel, hij slikte het wel door maar was ook meteen na paar uurtjes heeeel veel krampjes en heel veel huilen 😢😢😢. Wat moet ik doen? Ik ben er nu maar mee gestopt... vond het zo zielig😢. Moet ik dan met 6 maanden beginnen?
4 jaar geleden
Reactie op FHWH
Ja uiteindelijk lukt het wel, is even trainen🤣.
4 jaar geleden
Hier kwam wortel er tot 2x toe na 10 minuten weer met een golf eruit. Echt spugen zeg maar. Met fruit niet gehad. Volgende week gaan we het weer eens proberen met groente. Ze is nu verkouden en niet helemaal top fit dus we houden het even op wat goed gaat 😊 komt vanzelf goed hoor.