3 Reacties

5 maanden geleden

Ten eerste wil ik zeggen dat dit inderdaad heel normaal peuter gedrag is en het natuurlijk per kind verschillend is, hoe erg. Ons zoontje had een tijd (1,5 maand terug) dat hij kindjes begon te duwen, de opvang ging hier heel goed mee, zij proberen het op te lossen en gaven aan dat ze dit bij heel veel kindjes zien. Ook zagen ze dat hij eerst heel lief is, maar omdat er best wel wat drukke kindjes op de groep zitten, hij nu wat van zich afbijt. En dat dit dus ook goed is. ze gaven ons het advies om juist thuis het positief te benoemen, dus “lief zijn voor andere kindjes, samen spelen en delen”. En niet zeggen “vandaag niet duwen” want dit onthouden ze en kunnen ze ook aandacht meevragen. Vindt het heel bijzonder dat jullie opvang meteen het probleem meteen bij jullie legt. Ook vraag ik mij af hoe die regeling zit? Als ik ons zoontje extra naar de opvang breng moet ik daar ook gewoon extra voor betalen (en veel ook 😅). Succes vanmiddag 🤗

5 maanden geleden

Reactie op Astrid Mellema

Ten eerste wil ik zeggen dat dit inderdaad heel normaal peuter gedrag is en ...
Bedankt voor je bericht. Fijn om te horen dat ons dochterje niet de enige is. Vind het zelf ook heel raar inderdaad. Hopelijk gaan ze er goed mee om straks

5 maanden geleden

Ik zou denk ik vooral vragen wat ze bedoelen met "niet lief spelen". Is dat niet delen en zich dingen toe eigenen? Of is het slaan, bijten, duwen etc. Dat 2e is misschien reden tot iets van zorg of "in de gaten houden". Het 1e is volgens mij heel normaal gedrag. Het eerste wat onze zoon zegt als hij ergens mee speelt "dat andere kindje mag niet mijn speelgoed afpakken". En als een kind het wel probeert, dan pakt hij het meteen terug. Ook hij spreekt overigens volledige zinnen van 9/10/11 of meer woorden. En doet dat al heel lang ook. Stelt ook de hele dag door vragen en onthoudt werkelijk alles wat je tegen hem zegt. Juist daarom vind ik het fijn dat hij over is naar een 2 tot 4 jaar groep. Ik merk dat hij vooral connectie heeft met de oudere kindjes en zich daar aan optrekt. Dus daar zou ik me niet zo snel zorgen over maken.