14 Reacties

één jaar geleden

Een bak met loose Parts? Google maar eens op sensorisch spel

één jaar geleden

Boeken mijn dochtertje houdt van boeken met geluid en eigenlijk alle boeken

één jaar geleden

Sensorisch spel is idd misschien een goede optie (sensory play). Speelt je dochter altijd al zo lastig met speelgoed of is het weleens beter gegaan? En evt laten helpen met karweitjes, vaatwasser uitpakken, wasmachine volstoppen, doekje om te poetsen of schoonmaakspullen op kinderformaat (volgens mij is er van Melissa&Doug zo'n schoonmaakset met bezempje e.d.). Krijgt ze ook eten als ze erom vraagt als tussendoortje? Hier 2x een tussendoortje, hij kan goed eten maar zeurt nooit om iets te eten buiten die momenten om. Eet je dochtertje goed bij de hoofdmaaltijden?

één jaar geleden

Je zou ook een abonnement op de speelotheek kunnen nemen als die in je buurt zit, dan kan je speelgoed lenen en als het niks is, breng je het ook zo weer terug en kies je wat anders. Dan is het voor jezelf ook wat minder erg als ze er niet goed mee speelt, want je hebt er geen (of weinig) geld aan uitgegeven en het vult ook je huis niet op met rommel. Dus misschien kan je ook een abo op de speelotheek cadeau geven met de feestdagen? Een andere cadeautip is misschien nog kinetic sand (als ze niet meer veel in haar mond doet of kwijlt, want daar kan het niet tegen en dan wordt het hard). Kinetic sand in een bak met een paar schepjes en bakjes erin of bijv voorwerpen erin verstoppen. Boeken zijn hier ook altijd leuk. En iets om buiten mee te spelen of speelgoed voor de grove motoriek, zoals loopfietsje, klimdriehoek (pikler of quadro, wel duur beide). Spelletje zoals Nijntje verstoppertje is misschien ook leuk, dat kan ze dan echt samen met jullie doen?

één jaar geleden

Onze dochter speelt ook echt met niks! Even 1 minuutje kleuren, en eventjes kleien is leuk. Verder helemaal niks wat haar even bezig kan houden. Ze wil de hele dag bij mij zitten/hangen.

één jaar geleden

Wat doet ze nog meer, anders dan om eten vragen? Kijkt ze in de keukenkastjes, of sleept ze de wasmand mee, klimt ze op de stoel, kleertjes uit de lades halen, de plantjes voelen? Onze zoon kan wel spelen met speelgoed, maar meestal ook niet zo lang. Hij loopt liever rond in huis en doet mee met wat wij doen. Of hij rommelt wat aan, probeert spullen van de tafel te pakken, opent en sluit de magnetron, dat soort dingen. Misschien helpt het als je zelf met het speelgoed speelt zodat ze ziet wat de mogelijkheden zijn?

één jaar geleden

Bij ons zoontje merk ik vooral dat hij van samen spelen leert spelen. Als ik een paar dagen samen met hem blokjes bouw en omgooi, dan zie ik het daarna vaak terug in zijn eigen spel. En zo met veel speelgoed eigenlijk, eerst spelen we samen of doe ik het paar keer voor en later kopieerd hij het. Wat hier ook nog steeds veel gebruikt wordt zijn keuken spullen! Vooral de bakjes en lepels.

één jaar geleden

Reactie op estelerr_

Wat doet ze nog meer, anders dan om eten vragen? Kijkt ze in de keukenkastj ...
Ja dat doet ze allemaal wel heel vleitig zoals de keukenkasten leeghalen, klimmen op het traphekje, met de lichtschakelaars spelen, alle sokken uit de hoge tafel halen noem maar op en dat doet ze wel. Verder heb ik een zeer goeie eter lees een beetje te veel maar als ze honger heeft 🤷 ze eet ook echt alles graag. Die snacks zijn gezond maar duidelijk meer vraag als alles wat saai is en ze niet mag in de kasten rommelen

één jaar geleden

Reactie op Taïssa

Ja dat doet ze allemaal wel heel vleitig zoals de keukenkasten leeghalen, k ...
Ja snap het hoor. Ik zie mijn zoon regelmatig verveeld door het huis rondlopen, zoekend naar wat hij nu weer overhoop kan halen 🙊🙃 Nu hij ouder wordt speelt hij meer met zijn speelgoed. En zoals KWZVW zegt heb ik ook bij mijn zoontje gemerkt dat hij heeft leren spelen door het samen te doen. Waar hij nu graag mee speelt zijn auto’s, een balonnentros die we laatst van een verjaardag hebben meegenomen, stickers (hij heeft pas geleerd ze zelf los te halen en plakt nu het hele huis vol) en zn nieuwe bing hoge stapeltoren. Hij vindt het ook erg leuk om verschillende spullen/speelgoed van zn glijbaan af te laten glijden. Maar vaak duurt dit niet veel langer dan een paar minuten.

één jaar geleden

Reactie op Love3

Onze dochter speelt ook echt met niks! Even 1 minuutje kleuren, en eventjes ...
Oef dan ben ik toch ook al niet alleen met zo kleine dreumes 🤣

één jaar geleden

Onze kleine heeft ook van die dagen haha... Meestal ga ik gewoon even samen met hem spelen en dan 'begrijpt' ie vaak beter wat spelen inhoudt ofzo.. Kan het niet goed uitleggen.. Samen spelen vind ie ook heel erg leuk. We hebben sindskort een klein tafeltje met 2 stoeltjes en hij wijst dan naar het stoeltje om erop gezet te worden en ik moet en dan naast gaan zitten haha! Echt schattig. Dan wijst ie zo naar de stoel naast hem en dan gaan we gewoon gezellig zitten spelen aan de tafel. Ik denk dat samen spelen veel inzichten geeft voor je kindje en hij leert daar denk ik ook van. Dus als je kindje het moeilijk vind om zelf te spelen, ga er lekker bij zitten. Hoeft niet altijd natuurlijk ;) Maar vaak verschaffen ze op die manier ook veel inzichten denk ik

één jaar geleden

Onze zoon van 17 maanden fietst door het huis of speelt op het kleed met de siku autootje van zijn grote broers. Al die peuter speelgoed laat hij liggen.

één jaar geleden

Heb je misschien teveel speelgoed liggen? Ik merk dat als er teveel speelgoed in de kast staat, of in mijn dochters mand ligt. Dat ze niet gaat spelen. Dan gaat ze alleen rommel maken, en daarna de hele dag mijn aandacht vragen. 😅 Maar als ik dan wat speelgoed weg leg, dus dat er minder aanbod is, dan gaat ze weer “spelen”. Dan kan ze een hele tijd boekjes bekijken, of bijv. met de vormenstoof spelen. En ik probeer speelgoed te rouleren. Ze heeft dus beneden wat staan, en boven in haar kamer ook. Als ik bijv. mezelf klaarmaak boven, zet ik alle deuren open boven. En gaat ze daar spelen. Maar af en toe ruil ik daar wat speelgoed van om, dus van boven naar beneden. Op een nieuwe plek lijkt het ineens leuker.

één jaar geleden

Reactie op Frumpsie

Sensorisch spel is idd misschien een goede optie (sensory play). Speelt je ...
In het huishouden meehelpen vind onze kleine ook helemaal geweldig haha! Gisteren heeft ie meegeholpen met de vaatwasser uitruimen (Voor zover het kon natuurlijk haha) En als ik met een natte doek schoonmaak dan gaat ie er met een theedoek overheen om het droog te maken. En helpen stofzuigen. Hij vindt het helemaal geweldig!!