14 Reacties
2 jaar geleden
Bij ons dacht de jeugdarts ook dat onze dochter heupdysplasie had....dat denkt ze nog steeds, maar wij hebben echo's en foto's laten maken en zijn op consult bij een orthopeed geweest. Uit alles kwam dat onze dochter geen heupdysplasie heeft. De jeugdarts heeft twijfels.....om eerlijk te zijn hebben wij het erbij gelaten. In onze familie komt sowieso verschil in beenlengte voor
2 jaar geleden
Vaak wordt het wel op dat tijd ontdekt, soms pas erg laat.... Dus het zou kunnen maar het hoeft niet. Mocht het wel zo zijn, dan zou je op fb je aankunnen melden bij heupdysplasie bij jonge kinderen. Ik vind het een erg fijne groep, zelf een dochter met dysplasie en luxatie.
2 jaar geleden
Reactie op maybabyx
Dank voor de tip! Hoe is het bij jullie gegaan / gaat het? Hoe is het bijv ...
Bij haar is het al ontdekt toen ze drie weken oud was. Op het consultatiebureau voelde ze gelijk dat de heup uit de kom ging. We zijn nu een jaar bezig; begonnen met een spreidbroek en nu heeft ze al ruim 10 weken een gipsbroek. Deze gaat er gelukkig over twee weken af, niet te doen met de hitte. Helaas moeten we nog rekening houden met een flink traject, heup heeft een hele zware afwijking... Niet bang worden, meeste kinderen zijn best snel uitbehandeld, onze dochter heeft wat dat betreft 'pech'.
2 jaar geleden
Reactie op Iris2103
Bij haar is het al ontdekt toen ze drie weken oud was. Op het consultatiebu ...
Uitbehandeld klinkt beetje eng.. bedoel zijn klaar met behandelen en heupje is vrij snel weer goed. Soms zijn er kindjes die wat langer nodig hebben en wat zwaardere ingrepen
2 jaar geleden
Reactie op maybabyx
Ja begreep de context haha. Heftig wel voor jullie en jullie dochter. Hopel ...
De broer van mijn man heeft het gehad, net als zijn nichtje. Mijn man heeft nu zelf al slijtage aan zijn heup, hij is begin 40. Toen hij baby was twijfelde ze of hij het had, uiteindelijk is jij nooit geholpen.
2 jaar geleden
Reactie op maybabyx
Ok! Wat is de reden dat de jeugdarts het vermoedde / nog steeds denkt? En h ...
Onze dochter is van 2 juni 2021 en ze vermoedde het omdat haar ene beentje korter leek dan het andere. Maar op de foto's en echo's en bij de orthopeed was hier niks op terug te zien
2 jaar geleden
Ik ben zelf ook geboren met aan beide heupen een luxatie, gelukkig gezien bij de geboorte. Heb lang in een ijzeren pamper gezeten. Nu enkel nog wat last van lichte dysplasie aan 1 kant, ook pas enkele jaren geleden ontdekt omdat ik in die heup vaak last heb bij het sporten. Mijn nicht haar dochter is nu ook geboren met luxatie van beide heupen. Hier(België) volgen ze het nu op tot leeftijd van 16j blijkbaar. Heel anders dan in mijn tijd, wat wel goed is natuurlijk!
2 jaar geleden
Reactie op Vde
Ik ben zelf ook geboren met aan beide heupen een luxatie, gelukkig gezien b ...
Mooi om te horen dat je er nu relatief weinig last van hebt. Ik denk zelf dat het meevalt bij onze zoon want er is nooit eerder iets over gezegd / opgevallen dus kan misschien ook een meetfout zijn. Desalniettemin blij dat het wordt gecheckt. Het valt me op dat het veel voorkomt bij vrouwen / meisjes, is daar een reden voor? En wat goed dat ze het in België zo nauw in de gaten houden. Kunnen ze in NL nog wel wat van leren!
2 jaar geleden
Reactie op maybabyx
Mooi om te horen dat je er nu relatief weinig last van hebt. Ik denk zelf d ...
Meisjes hebben een grotere kans, maar het komt ook zeker bij jongens voor. Daarnaast zijn er andere risico factoren, zoals de eerst geborene, stuitligging (dan krijg je in Nl standaard een echo bij 3 maanden) en stukje genetisch bepaald.
2 jaar geleden
Onze dochter heeft van haar 3e tot 6e maand een spreidbroekje gehad. Ikzelf heb er als baby ook eentje gehad. Bij m’n dochter wilde ze t daarom ook checken maar ze heeft tot de 33 wk zwangerschap ook in de stuit gelegen. Dus dubbele reden om t even te checken. T is 3 maanden afzien geweest maar ik mag niet klagen. Alles is nu goed. En moet dadelijk met n leeftijd van 14 maanden met haar op controle.