20 Reacties

4 maanden geleden
Heel herkenbaar. Momenteel zijn we alles van toet toet weg aan het doen mits ons baby'tje een meisje is. Hij zou er wel nog mee spelen maar het is te veel,te groot...
Ook claustrofobisch van het speelgoed. 🤯
Luxe probleem. I know.
We denken er al even aan om te doneren aan school of ziekenhuis. We lagen namelijk zelf met onze kleine meid op neonatologie en daar hadden ze niet meer veel voor de grote broers of zusjes die op bezoek kwamen.. toen al kleurpotloden gekocht en gedoneerd. Maar het is een heel werkje en ben ook niet goed in zo'n knopen doorhakken. 🙈

4 maanden geleden
Reactie op JJC
Heel herkenbaar. Momenteel zijn we alles van toet toet weg aan het doen mit ...
Ohh die toet toet auto’s, ja die heb ik nu maar bij oma achter gelaten voor als hij daar speelt of logeert. Vooral het grote speelgoed wat ik nergens in een kastje kan opbergen of waar super veel onderdelen van zijn vind ik best lastig 😅
Wel een goede tip voor het ziekenhuis of school, ik weet ook dat er minima groepen zijn op facebook en dat er soms inzamelingsacties zijn dus die houd ik in de gaten. Alleen tsja, wat doe ik dan weg. Hij vraagt soms naar zijn speelgoed welke opgeborgen ligt, en mijn man zegt dat hij tot nu toe nog een beetje ‘wrok’ heeft dat zijn ouders bepaald speelgoed zonder zijn weten hebben weggedaan 🫢

4 maanden geleden
Wij hebben de twee manden bovenop waar we een wisselend beperkt aanbod in doen en de rest op zolder. Een knutsel /spelletjeskast en toet toet en duplo kast en een boekenkast. Wij merk dat er zo veel effectiever mee wordt gespeeld ipv alles wordt er uit getrokken, kinderen zijn zelf ook overweldigd door zoveel speelgoed.

4 maanden geleden
Reactie op Tenery
Laatste poging,maar blijkbaar werkt foto uploaden niet 😅
Ohh jammer van de foto haha maar goed idee! Ik heb nu even het meeste op zolder, in een kast die hij nog niet heeft ontdekt want zodra hij het ziet neemt hij alles weer mee haha (we hebben eerder al meerdere pogingen gedaan).
Ik merk dat hij de laatste tijd niet speelt met zijn speelgoed maar gewoon thuis aan het rommelen is. Dus goed moment denk ik.
Idd wat te bouwen, iets te knutselen en wat te puzzelen (lezen doet ie niet, wilt dat alleen in bed) dacht ik aan. En misschien dan nog iets van een auto ofzo 🫣

4 maanden geleden
Hier verdwijnen spullen soms ook idd, en de mijne onthoud ook echt elk speelgoedje en van wie het gekregen is. En dan een oma die superveel koopt/krijgt.....
Ook met Sinterklaas/verjaardag doen we speelgoed weg. Dit om ruimte te maken voor nieuw speelgoed wat word gekregen. En kind krijgt ook altijd nuttige dingen dan.
Nu kind 3½ is, snapt kind ook beter dat speelgoed soms weg moet. Vooral als er eigenlijk niet mee word gespeeld.

4 maanden geleden
Reactie op estelerr_
Wat fijn dat hij het wel snapt nu. Ik probeer het hier wel duidelijk te mak ...
Ik heb voor het eerst in de winkel gezegd toen kind iets aanwees, dat dat mocht, maar alleen als we ook iets uit zijn kamer weg zouden doen. Ik zal nooit vergeten dat ik zulke gekke blikken kreeg toen 🤣
Wat hier ook helpt is de zin, dat mag je van je eigen geld kopen als je wilt (kind wil nooit eigen geld gebruiken 🤣)

4 maanden geleden
Wij hebben nu wen grote kallax kast… ziet er opzich best netjes uit en voor alles hebben ze een bak… dus als ze spelen halen ze de bak er uit en alles doen ze er ook zo weer in

4 maanden geleden
Reactie op Ahoymatey
Ik heb voor het eerst in de winkel gezegd toen kind iets aanwees, dat dat m ...
Ohh haha die blikken, tsja… Soms krijg ik die van mijn man, ik denk dat hij stiekem ook geniet van het speelgoed (voornamelijk de autootjes).
Van zn eigen centjes ga ik proberen!

4 maanden geleden
Reactie op AftastendeMagnolia438867
Wij hebben nu wen grote kallax kast… ziet er opzich best netjes uit en voor ...
Ahh dat is idd wel handig en fijn dat ze alles (zelf) weer erin doen… hier gaat alles uit de kast en dan zegt hij vaak doodleuk: nee mama, jij opruimen ik ben zoooo moe van opruimen 🫣

4 maanden geleden
Ik zou zelf dat je kind het speelgoed onthoud niet laten meewegen in je afweging om speelgoed weg te doen. Je kunt altijd nog zeggen: je zou het zelfs nog kunnen gebruiken: ik denk dat ie kwijt is geraakt tussen al dat speelgoed. Laten we samen je speelgoed opruimen en alleen bewaren wat je het allerleukst vind. Dan raak je je favoriete speelgoed niet meer kwijt.
Ik zou dan 1 of 2 opbergbakken nemen en daarin mag hij alleen de favoriete speelgoed bewaren. Vol is vol. Zelf kun je ook nog selecteren obv waarmee hij vaak/het liefst speelt. Ik zelf kijk ook naar leeftijdscategorie: iets wat hij op zn eerste verjaardag heeft gehad gaat hij niet als 3 jarige nog mee spelen. Tenzij het er nog goed uit ziet en echt leuk is, dan bewaar ik het voor zn zusje . Maar ik ben daarin wel heel selectief want zijn zusje krijgt straks ook weer van alles kado met verjaardagen etc

3 maanden geleden
Reactie op estelerr_
Ahh dat is idd wel handig en fijn dat ze alles (zelf) weer erin doen… hier ...
Haha hier werkt er een spelletje van maken "wie als eerste alle auto's in de bak heeft!" En dan zelf heel enthousiast mee doen, "neeee mama gaat winnen" en dan "ooh nee "naam kindje" gaat toch zeker niet winnen he!!!". Hier een paar x zo gedaan en nu gegarandeerd opruimgarantie op standje raket 😬

3 maanden geleden
Wij doen hier aan ToyRotation. Een aantal dingen zoals boekjes en puzzels kunnen ze standaard pakken, maaar ook die wissel ik af om het interessant te houden. Verder wissel ik de spullen waarmee ze kunnen spelen af. Zo staat er nu bijv een grote bak holztiger dieren en de poppen. Als ik merk dat er weer minder gespeeld word wissel ik dit om voor bijv playmobil 123 en keukenspulletjes. Op die manier blijft het interessant en hier merk ik echt dat er beter gespeeld word als er minder ligt. Anders is het vaak omkiepen en verder naar het volgende.
Ook heb ik veel geïnvesteerd in open eind speelgoed wat voor meerdere doeleinden kan worden gebruikt

3 maanden geleden
Reactie op Bloemblaadje
Wij doen hier aan ToyRotation. Een aantal dingen zoals boekjes en puzzels k ...
Ohja, opruimen zonder kind, flink sorteren, in bakken wegzetten (ik gooi jn de eerste ronde niet weg) en nieuw spel alvast klaarzetten, bijv als ik de holztoger dieren opnieuw neerzet, maak ik er vast een dierentuin van, dan zijn ze afgeleid van dat de rest er even niet ligt. Wanneer er toch om gevraagd word kun er altijd nog wat bij pakken, maar vaak is het toch echt wat er evennniet ligt word niet over gevraagd wanneer er iets anders interessants klaar staT

3 weken geleden
Wij hebben een speelgoedkist van ongeveer 60x40x35 cm en een kastje in de dressoir kast die ze mag vullen met speelgoed/spelletjes. Als 1 van deze (of allebei) niet meer dicht kunnen dan gaan we samen uitkiezen wat ze wil houden. Ik vraag dan vaak of ze er nog vaak mee speelt, of het naar een ander kindje mag of ik laat haar kiezen tussen 2 dingen waarvan ze er 1 mag houden.
Als de kist/kast weer dicht kan dan is het goed.
Dit doen we ook sowieso vlak voor d’r verjaardag en sinterklaas.

3 weken geleden
Oef ja… wij proberen ‘iets nieuws = iets anders weg’. En dingen die nog niet weg ‘kunnen’ liggen in een bak op zolder. Maar we gaan komende verjaardag vragen of men doe-cadeaus wil geven. Er is zoveel spul! Maar lastig als je kind ook echt alles onthoudt. Misschien raakt er soms iets ehh kwijt? ;) Succes!