19 Reacties
2 jaar geleden
Ons zoontje is net 15 maanden en wij volgen het 3-3-4 ritme met wakker tijden. Hoe we uitkomen is elke dag verschillend. Hij doet ook nog 2 dutjes en maak hem nooit wakker. Zo zag onze dag er vandaag uit:
07:10 wakker
10:15 slapen
11:30 wakker
14:30 slapen
15:45 wakker
19:45 slapen.
Maar op andere dagen kan onze dag er ook zo uit zien bijvoorbeeld:
06:00 wakker
09:00 slapen
10:00 wakker
13:00 slapen
14:15 wakker
18:15 slapen.
Doordat wij hem niet wakker maken bij dutjes of de ochtend, en we 3–3-4 volgen is het elke dag een verrassing hoelaat hij s avonds naar bed gaat.
2 jaar geleden
Ons zoontje is ook eind september 15 maanden oud maar heeft nog wel echt behoefte aan twee slaapjes. We laten hem vrijwel ook altijd liggen en soms slaapt hij van 10-12 uur waardoor hij wel 1 slaapje heeft.
Ons schema voor zover:
Tussen 6-7 uur wakker
Tussen 8-9 uur slapen
Tussen 10-11 uur wakker
Tussen 13-14 uur slapen
Tussen 15-16 uur wakker
Tussen 18-19 uur slapen
Gewoon doen wat goed voelt en als hij het slaapje nog nodig heeft dan is dat toch prima? Het verschilt echt per kind wanneer ze naar 1 slaapje gaan.
Hoelaat is hij ‘s ochtends wakker?
2 jaar geleden
Moet hij ook tussen 6 en 7 wakker zijn?..
Hier namelijk op opvang dagen.. 7.30 uur uiterlijk..
Hoe later ze wakker is, hoe langer ze volhoudt in de ochtend..
Ze doet al paar weken 1 slaapje..
07.30 wakker..
Tussen 11 en 12 slapen..
en dan houdt ze het soms maar vol tot 18 uur.. andere dag tot 19 uur..
Maar dat is prima want vanaf 18 uur mag ze de nacht in..
Wat ik wil zeggen, als je de ochtend kan rekken dat hij later wakker zal zijn..
Kan hij misschien later naar bed eind vd ochtend en dan misschien vroeg erin 's avonds maar dat is voor een paar weken..
Wij rekken soms de ochtend door een fles te geven in bed.. en dan slaapt ze verder 😅
2 jaar geleden
Hier een redelijk vast ritme.
Rond 7 wakker (uit zichzelf)
930-950 ochtenddut
1230/1300-1430 middagdut.
Na 1430 wordt er niet meer geslapen. Uiterlijk tot 1445 als ze de ochtenddut geweigerd heeft (soms doet ze al 1 slaapje, maar niet consistent).
Rond 19/1930 weer naar bed.
In het weekend wil ze wel eens uitslapen tot 8-830. Dan slaat ze ochtenddut wel altijd over.
2 jaar geleden
Tussen 6 en 7 uur wakker.
Dan ochtenddutje rond half 10/10 uur van 3 kwartier tot 1 uur.
Dan wakker tot half 2/kwart voor 2. En dan rond half 7 naar bed voor de nacht.
Nog steeds 2 slaapjes. Ook vooral omdat onze kleine een vroege vogel is. Ik hou het liever nog even zo aan totdat ie wat ouder is. Dan worden zijn wakkertijden wat langer waardoor hij niet oververmoeid raakt
2 jaar geleden
Reactie op HeeHallo_1994
Tussen 6 en 7 uur wakker.
Dan ochtenddutje rond half 10/10 uur van 3 kwarti ...
Oh en tussen 2 uur en 3 uur nog een dutje
2 jaar geleden
Ons zoontje is net 15 maanden, het verschilt nogal hoe laat hij wakker is, maar kan er bijna de klok op gelijk zetten dat hij na 4u wakker zijn toe is aan een slaapje. Vaak doet ie nog 2 slaapjes (eind de ochtend en eind de middag), maar soms ook al 1 slaapje, zoals bijvoorbeeld vandaag. Wij volgen hem heel erg naar zijn behoefte, maar als je structureel merkt dat hij savonds niet wil slapen kun je eens kijken of je z'n ochtendslaapje langzaam wat kan gaan rekken. Al is van 9u naar 12u rekken best wel een flinke opgave
2 jaar geleden
Ai lastig! Snap dat je ermee worstelt!
Mijn eerste gedachte is: miss wat minder uren slapen overdag? Maar dan denk ik ook: miss heeft ie t idd gewoon nodig. Dus mijn eerste tip miss even achterwege laten haha.
Dan mijn gouden tip:
Wat wij doen eind vd dag: de dag doorspreken. Dat klinkt miss gek, maar we hebben echt gemerkt dat het haar rustiger maakt en ze beter gaat slapen. Alsof ze toch even wat verwerking heeft met ons erbij. Vanmorgen werd je wakker, en toen was papa daar. Samen gingen jullie een papje eten en je hield zelf de lepel vast. Ik benoem dan dingen die in haar beleving zitten (dus niet: we gingen naar een winkel voor zonneschermen, maar: we gingen in de auto en toen zongen we ik zag twee beren.. en toen kwamen we bij een winkel met zoveel ruimte dat jij superveel hebt rondgelopen bijvoorbeeld). En je kunt t ook n beetje grappig maken voor jezelf als je t saai vindt 😄
Verder qua schema.. Bij ons is het:
Rond 7u wakker
10u eerste slaapje tot max 12
Rond 14u 2e slaapje tot max 16.15/16.30
En dan tussen 19-19.30 naar bed.
Maar… die slaapjes overdag rommelen, want ze lijkt net wel/net niet aan 1 slaapje overdag toe.
Geef ook altijd voor t slapen de fles (check iig of ze wil), zodat trek geen factor is om wakker te zijn.
Nuja, je hebt veel reacties en hoop dat je er wat aan hebt!
Succes!
En anders… het is een fase 😅
2 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties allemaal!
Als hij rond 20:00 naar bed gaat dan valt hij vaak wel in 1x in slaap, denk dat wij ons daar maar bij moeten neerleggen. Naar 1 slaapje gaat echt nog niet lukken. En hij zit midden in sprong 9, misschien dat dit er ook nog mee te maken heeft 🤷🏼♂️