14 Reacties

één jaar geleden

Op deze leeftijd is hoogbegaafdheid nog niet duidelijk. Allesinds beweren ze toch.. men spreekt op die leeftijd van een voorontwikkeling en dit kun je snel terug vinden op Google. Het is niet vanzelfsprekend als je kindje voorontwikkeling heeft ook hoofdbegaafd zal zijn. Een voorontwikkeling kan ook een teken van vlotte intelegentie zijn. Ik had ook een peuter die dit allemaal en nog veel meer kon. En congentief is de pijler zeer hoog maar op andere vlakken dan hetzelfde of ondermaats

één jaar geleden

Mijn zoontje is motorisch inderdaad ook minder ver ontwikkeld en in het begin leek het juist dat hij op alle vlakken achter liep. Maar aangezien hij ineens in 1,5 maand tijd nadat hij buisjes heeft gekregen dit laat zien.

één jaar geleden

hoi hoi, mijn zoontje loopt ook al wat voor kent ook veel kleuren en de meeste letters van het alphabet. een vriend van ons had het ook over hoogbegaafdheid, toch zie ik niet veel overeenkomsten met wat het inhoud via internet. alleen dat hij nu er vroeg bij is. we zijn nog niet naar het consultatiebureau geweest voor zijn 2e verjaardag zal binnenkort wel komen dan zal ik ook berichten wat ze daar zeggen. voor nu denk ik dat het gewoon vroegpieken is. ik hoor graag hoe het bij jou verder loopt

één jaar geleden

Wij hebben nu een cijfer puzzel gekocht met alle cijfers van 1 tm 20 mijn zoontje weet bijna alles te benoemen bij het cijfer zonder dat we iets voorzeggen. Alleen de 6 en de 9 is verwarrend voor hem. Dit is in vrijwel alle gevallen gewoon een 6. Verder vraagt hij op de fiets nu elke keer als een auto passeer: wat voor auto?! En dan moeten wij de kleur zeggen en gaat hij het herhalen. Bijzonder is het wel. En herken het niet van kindjes van vrienden van ons maar vind het erg leuk om te zien dat hij zich zo ontwikkeld nu

één jaar geleden

ja herken het echt wel met die kleuren! cijfers hebben we nog niet mee "gespeeld' omdat hij uit zicht zelf al 3 letters kende toen zo'n bord gehaald. en dat gaat heel goed. ik blijf het wel stimuleren als daar nu z'n interesse ligt. maar t moet wel leuk blijven. heb ook nog niet bij andere gehoord in mijn omgeving mn nichtje is net 4 en begint nu pas aan het abc.. dus we zijn echt wel trots. maar twijfelen wel voor hoogbegaafdheid want hij is super sociaal en wat ik begrepen heb is het daarbij juist andersom..

één jaar geleden

Inderdaad gewoon dingen blijven aanbieden waar zijn interesse ligt. Hier ook nooit iets gepusht. En de spraak is hier pas laat op gang gekomen. Omdat onze zoon 2 maanden geleden buisjes heeft gekregen daarom vind ik het nog knapper wat hij nu allemaal al laat zien. De interesse van mij zoon ligt nu vooral bij dieren maakt niet uit wat voor, verder dus cijfers en sinds kort uitgebreid met auto’s. Het wordt zo steeds breder. Ben benieuwd hoe hij zich verder ontwikkeld. Je kunt het natuurlijk altijd even begrepen met het CB. Maar denk dat je het zo prima doet.

één jaar geleden

Interessant die ontwikkeling van de cijfers. Op zich denk ik dat de namen van de cijfers uit het hoofd leren wel redelijk bij deze leeftijd past en het koppelen van die namen aan het beeld van de cijfers ook. Ik ben wel benieuwd in hoeverre die kleintjes het concept van de getallen ook door hebben. Dus de koppeling maken tussen het gesproken of geschreven cijfer en een aantal. Misschien leuk om eens een spelletje te doen met dingen tellen en kijken of ze ook snappen dat het laatst getelde cijfer het aantal is.

één jaar geleden

Hier heb ik vanaf het begin geprobeerd om leerzame speelgoed te kopen. Mijn zoontje kent ondertussen het alfabet, de cijfers, kan ze ook door elkaar benoemen als we het vragen. Of op de juiste plek zetten als hij met de letters/cijfers puzzel speelt. Ook spelt hij vaak de woorden die hij ergens tegenkomt. Zo stonden we vorige week bij de kassa in een supermarkt, en tijdens het wachten zat hij namen en teksten te spellen die hij op de producten zag😅 Ik denk niet dat het echt met hoogbegaafdheid te maken heeft bij hem maar meer dat hij daarin interesse heeft.

één jaar geleden

Ik zou voorzichtig zijn met de stempel hoogbegaafd. Kan ook negatieve effecten hebben. Daar weten mijn vriend en ik alles van. Maar ook van het niet weten kunnen negatieve effecten ervaren worden. Het boek "leven met intensiteit" is misschien een leuke tip. Hierbij kan herkenning gevonden worden. Daarbij past Montessori aanpak ook heel erg bij kinderen met een een snelle ontwikkeling. Ze weten nog niet zeker of hoogbegaafdheid genetisch is. En elk kind ontwikkeld zich anders. Ik laat mijn dochter de eerste 4 jaar lekker haar eigen pad volgen en bied aan waar ik denk dat ze behoefte aan heeft. Mijn vriend en ik gingen allebei pas praten met 2,5/3 jaar. Dus een grote woordenschat met 2 jaar hoeft "nog" geen voorteken te zijn. Succes! Mocht je willen sparren over hb mag je mij altijd een pb sturen. I

één jaar geleden

Reactie op Maartjex93

Ik zou voorzichtig zijn met de stempel hoogbegaafd. Kan ook negatieve effec ...
Ohja. Hoogbegaafd de podcast is ook ontzettend de moeite waard! Leuk voor herkenning en tips!

één jaar geleden

Mijn kindje praat in zinnetjes van 4/5 woorden. (‘We gaan mama halen, papa heeft mooie schoenen aan etc). Ze is een pientere tante, die ook al kan tellen tot 8/9 en diverse dieren en kleuren kan benoemen. Maar hoogbegaafd kan je zo jong denk ik niet al vaststellen?

één jaar geleden

Reactie op Joeddoes88

Mijn kindje praat in zinnetjes van 4/5 woorden. (‘We gaan mama halen, papa ...
Bij jonge kinderen spreek je van een ontwikkelingsvoorsprong en nog niet van hoogbegaafdheid. Pas op latere leeftijd worden tests uitgevoerd en kan de diagnose hoogbegaafdheid gegeven worden. Je kunt dus prima hoogbegaafd zijn als 2-jarige, alleen wordt het niet zo benoemd en ook nog niet gediagnosticeerd. Ander vraagje: telt ze echt of kan ze de getalrij opzeggen? Dus als je bijv 5 items op tafel legt, telt ze dan ook echt tot 5 en weet ze dat het laatst genoemde getal de hoeveelheid aangeeft?

één jaar geleden

Grappig om dit te lezen allemaal. Bij ons is het vooral de spraakontwikkeling die echt voorloopt. Hij zegt mega lange zinnen, gisteren bijvoorbeeld 'kan wel op mama's telefoon Buurman en Buurman kijken' (ik zei dat de tablet leeg was toen hij er naar vroeg, slimme vent).. Maar hij zegt wel vaker lange zinnen of meerdere zinnen achter elkaar. Hij is ook heel erg bezig met de grammatica van dingen, met correct de verleden tijd zeggen etc. En zijn woordenschat is echt ongekend. We hoeven vaak maar 1 keer iets te zeggen en het popt ineens een paar dagen later op, helemaal correct. Hij kent ook veel Engelse woorden omdat ik Engels met hem spreek als we alleen zijn. Maar dit van nummers en kleuren herken ik helemaal niet, daar ligt geen interesse. Wel in alles wat met koken en voertuigen te maken heeft. Ik denk ook niet dat het hoogbegaafd is, maar gewoon snelle ontwikkeling op gebied van taal. Sociaal en motorisch loopt de ontwikkeling heel normaal volgens mij, niet perse voor. En hij heeft ook niet alle kenmerken.

één jaar geleden

Wat leuk dat je kindje zo slim is en al veel kan. Vanaf 4 jaar kan je een IQ-test laten doen. Dit is de enige manier om hoogbegaafdheid vast te stellen, overigens omvat HB veel meer dan het “slim zijn”. De hele denkwijze is anders op intellectueel en emotioneel vlak en de hele beleving is daardoor anders. Dat je kind nu slim is betekent niet direct dat er sprake is van hoogbegaafdheid