5 Reacties

één jaar geleden

Ja hier ook. Ons zoontje (over een paar dagen 2 jaar) is héél gevoelig/hoogsensitief. Drukke plekken maakte hem bang en hij voelt héél goed aan hoe een ander zich voelt. Als iemand bijvoorbeeld binnenkomt met een lach op zijn gezicht, die thuis net daarvoor nog verdrietig was, dan gaat hij diegene knuffelen en troosten. Het duurde even voordat wij door hadden dat dit het was, want het is natuurlijk lastig als een kind nog niet kan praten. Vorig jaar is er een vrouw bij ons geweest die van alles met energieën doet (dat is iets waar je voor open moet staan, niet iedereen wordt daar blij van)🙈. Ik ben van mezelf heel nuchter en geloofde eigenlijk niet in dat soort dingen, maar op een gegeven moment zat ik met mijn handen in het haar en dan grijp je alles aan. Maar sinds zij geweest is, is hij zoooooveel rustiger geworden. Ze heeft ons ook tips gegeven hoe we hem letterlijk af kunnen sluiten van prikkels en dit doen we dan ook vaak als we naar drukkere plekken gaan. Waar hij voorheen overstuur raakte van bijvoorbeeld kinderverjaardagen of een binnenspeeltuin, kan hij daar nu echt van genieten. We merken dat hij nog steeds heel gevoelig is op emotioneel vlak, maar hij kan zich beter afsluiten voor prikkels, sfeer en emoties van buitenaf. Soms gebruiken we ook rescue druppels van Bach. Dat zijn rustgevende druppels die kindvriendelijk en op natuurlijke basis gemaakt zijn. Hooggevoeligheid kan echt iets moois zijn. Er is ook absoluut niets mis mee, alleen als je inderdaad merkt dat je kindje er zelf last van heeft dan is dat als ouders heel frustrerend en verdrietig om te zien. Het is dus niet dat ik je allerlei alternatieve dingen wil aansmeren, maar dit is in het heel kort een beetje ons verhaal 😊

één jaar geleden

Ik weet niet of ons zoontje zo is. Ikzelf ben het wel. Maar ben er niet zo mee bezig of dit zo is. Hij is wel heel gevoelig voor geluiden. Met name harde geluiden. Dan kan ie echt schrikken en gaan huilen. Maar of dit hem ook HSP maakt weet ik niet precies

één jaar geleden

Mijn zoontje is ook hoogsensitief maar ook hoogstimulatief wat een lastige combinatie is. Het is steeds balanceren tussen voldoende prikkels opzoeken en niet overprikkeld raken. Ik krijg begeleiding van een homeopaat en heb middelen die hem hierin kunnen ondersteunen. Voor de rest houden wij veel rekening met zijn behoeften; structuur, voorbereiden op wat er komen gaat, activiteiten zoals een verjaardag aanpassen naar wat hij aankan. Verder is het nog zoeken naar wat hem wel en niet helpt. Jip is in sociale situaties vaak erg afwachtend en het duurt soms een uur voor hij een beetje ontdooit. Dat heb ik gewoon geaccepteerd. Ik moedig hem aan om mee te doen maar forceer het niet en ik bied hem ook de veiligheid waar hij behoefte aan heeft. Voor de rest heeft de groene linde een fijne aromatherapie lijn voor kids met bijvoorbeeld een roomspray om rustig te worden eind van de dag en ontspannen te gaan slapen. Maar ook een roller om goed te aarden en stevig in je lijf te komen. Die gebruik ik bijvoorbeeld op drukke dagen wanneer hij naar de kinderopvang gaat. Aan zijn omgeving probeer ik uit te leggen wat hsp inhoudt, maar ik benadruk ook dat hij naast zijn gevoeligheid ook gewoon een peuter is met allerlei eigenschappen en een persoonlijkheid omdat de focus anders soms teveel ligt op zijn gevoeligheid. En dat is niet helpend voor hem. Veel succes, het is niet makkelijk maar het kan ook heel mooi en waardevol zijn.

één jaar geleden

Reactie op Nicolleke

Ja hier ook. Ons zoontje (over een paar dagen 2 jaar) is héél gevoelig/hoog ...
Mijn zoontje is ook erg gevoelig/hoogsensitief. Dit klinkt heel bekend wat je verteld. Heeft die vrouw een site of iets waar ik naar kan kijken? Komt ze bij iedereen thuis? Tot nu toe ben ik alleen naar zulke mensen heen gegaan maar is voor ons altijd erg ver (meer dan een uur rijden).

één jaar geleden

Reactie op C01

Mijn zoontje is ook erg gevoelig/hoogsensitief. Dit klinkt heel bekend wat ...
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar zij zit in Noord Brabant, een klein dorpje vlakbij Uden. Ik zal eens kijken voor de website