19 Reacties
2 jaar geleden
Ik volg je topic even.
Ik herken het helemaal.
Ik werk ook en heb een zoontje van bijna 14maanden.
Ook ik heb een lieve vriend die mij graag helpt.
Mijn vriend en ik plannen 1x in de week een dag dat we samen grondig poetsen. Echter in minder dan 2 uur zijn we klaar.
De een doet de begane grond en de ander de boven verdieping.
Dan hoeven we de andere dagen lichte huishoudelijke taakjes te doen
Als mijn zoontje slaapt, doe ik toch het een en ander in het huishouden.
Als hij wakker is is dit echt niet te doen, hij wil contract dicht bij mij zijn en zet het dan op het gillen als dit niet zo is😮💨
Ook ik sta open voor tips😁
2 jaar geleden
Heel herkenbaar, ik werd zo druk en gek in mijn hoofd dat er een oplossing moest komen.
Voor nu hebben we 1x per 3 weken omgeveer huishoudelijke hulp voor 3 uurtjes en dan doet ze de periodieke dingen zoals de badkamer grondig, keuken etc. Een stofzuigerobot zou ik
ook adviseren. Als ik zelf huishouden doe, dan betrek ik mijn dochter in het huishouden, geef ik haar een doekje en nieuw sponsje en helpt ze soort van mee. Zij vindt het geweldig, maar ieder kindje is natuurlijk ook wel verschillend.
2 jaar geleden
Hier probeer ik taken te doen terwijl ik in dat “gebied” bezig ben. Dus als ik s avonds aan het koken ben, en k wacht bijvoorbeeld tot m’n aardappels koken, dan doe ik ondertussen gelijk even de vaatwasser en het aanrecht etc. Als m’n partner aan het douchen is met ons zoontje, doe ik gelijk even een doekje door de badkamer of poets ik even snel de slaapkamer.
Verder betrek ik ons zoontje ook veel tijdens het huishouden. Als ik bijvoorbeeld de woonkamer wil poetsen dan geef ik hem een doekje en doen we samen poetsen en maak ik er een spelletje van.
Verder probeer ik de gehele dag gelijk op te ruimen waar we klaar mee zijn. Dus als hij lekker s ochtends gespeeld heeft en het is tijd voor z’n dutje, dan stoppen we 10 minuten voor bed tijd met spelen, en maak ik een spelletje van het samen opruimen van het speelgoed. Tijdens zijn ochtend dutje doe ik stofzuigen en dweilen. En s middags met het middag dutje ga ik met hem mee liggen. Elke dag.
Als hij s avonds naar bed gaat, brengt 1 ouder hem naar bed, de ander ruimt het speelgoed op, of ruimt te tafel af van het avond eten etc.
2 jaar geleden
Helaas geen tips voor je. Om deze reden hebben wij namelijk wekelijks een schoonmaakster 😬. Ik liep er ook in vast en met twee kindjes helemaal. Nu wordt in ieder geval de badkamer, keuken etc wekelijks gedaan.
2 jaar geleden
Dit is ook een lastige. Ik probeer het op deze manier te doen. Ik ruim op en stof af als hij in de woonkamer is En als hij gaat slapen dan Ga ik er met de stofzuiger en dweil door heen. Ik kan dan ook nog even rusten als ik dat wil. Op en andere dag doe ik dan boven. Dan sluit ik het hekje en laat hem rond kruipen waar ik poets. Tijdens slapen stofzuig en dweil ik beginnend in zijn kamer.
De Grote dingen doe ik tussendoor als mijn partner of grote broer en zus er zijn.
Het is en blijft een gepuzzel. Ik heb trouwens deze week afgesproken om 1 zaterdag in de maand vrijaf te hebben. Dat houdt in dat ik die dag niet verantwoordelijk ben voor slaapjes, eten etc en ik op die dag met niks rekening hoef te houden.
Dit was ik erg nodig want heb een partner die alle kanten op vliegt omdat hij denkt dat ik het allemaal wel doe
2 jaar geleden
Schoonmaakster voor de standaard schoonmaak die we elke week deden (stofzuigen, dweilen, toiletten en badkamer)! Zij komt elke week dus dan wij af en toe een klusje die sporadisch moet zoals de keuken bijv.
Echt kost wel wat (15 euro per uur, 2 uur per week) maar man wat ben ik er blij mee. Geen zorgen meer dat ons zoontje over een Gore vloer kruipt, geen verplichting vanuit onszelf om op een vast moment wanneer we even vrij zijn het te doen.
Kan het iedereen aanraden en het is me echt elke euro waard!
2 jaar geleden
Hier ook herkenbaar. Hier in de regio is het moeilijk om een schoonmaakster te vinden, dus komt er nu elke zaterdagochtend een oppas voor 2 uur en gaan mijn man en ik door het huis heen en hebben we tijd voor andere klusjes.
Verder heb ik voor de woonkamer een bezem en een swiffer wet apparaat zodat ik het makkelijk en snel kan schoonmaken tussendoor.
2 jaar geleden
Ik laat het .. mijn man kan niks in huis doen ivm werk en als hij in het weekend thuis helpt hij waar het kan, maar dan doen we liever leuke dingen als gezin ♥️ Zelf ben ik gastouder, dus ik zorg dat de woonkamer waar kan schoon is (aangezien ze daar t meest zijn) en de slaapkamers. De wc doe ik even snel als de kleintjes slapen, en de badkamer wordt t meest verwaarloosd omdat ik dat een grotere klus vindt 🤣 verder is de was wel elke week netjes gedaan! Dat vindt ik wel belangrijk. Maar ja .. ik doe wat ik kan, maar als de kleintjes slapen geniet ook wel eens even van een moment 0 prikkels 😛
2 jaar geleden
‘S avonds als ze op bed ligt wordt er beneden sowieso elke dag gestofzuigd en gedweild. Aanrecht schoongemaakt, tafel, toilet.
Als zij in badje zit doe ik vaak de badkamer schoonmaken.
Tuin doe ik als ze op bed ligt, maar laatst had ik ze erbij gezet op een kussen en ze zat aandachtig stil te kijken haha.
Achtertuin idem dito. Als zij op t gras speelt doe ik e.e.a. in de tuin.
Alles sowieso altijd gelijk opruimen en een doekje eroverheen halen, bijhouden scheelt zoveel werk.
Vuil weggooien doe ik als zij op bed ligt en neem ik de honden gelijk mee. (Is in de straat, ga nooit verder).
Was ophangen doe ik als zij slaapt en opvouwen en opruimen op der kamertje dan speelt ze vaak even daar.
Vooral je kleine erbij betrekken dat vinden ze leuk en interessant.
Ik moet vaak wel dingen doen waar ze bij is, omdat ik alleen ben.
Weekend probeer ik vrij te houden.
Ik werk ook dus meestal gebeurd toch alles in de avonden als ze slaapt, maar soms ontkom ik er niet aan iets in het weekend te doen.
2 jaar geleden
Heel herkenbaar.
We doen veel grote dingen in het weekend.
Maar als onze dochter aan haar fruit zit in de ochtend. Stofzuig ik beneden, ruim ik de vaatwasser uit en ruim de vuilnis weg.
Als ze in bed ligt in de ochtend (2uur) slaap ik ook een uur en andere uur vouw ik wat was weg of zet ik een volgende was aan.
Boodschappen doe ik met haar samen.
In haar middagslaapje bereid ik het avondeten voor.
Als ze 's avonds op bed ligt, ruimen we alles op en doen de afwas en nog een keer met de stofzuiger er door ( vooral rond de eettafel maar na een dag zandbak overal)
Badkamer doe ik vaak wanneer ik zelf sta te douchen in 1 beweging
2 jaar geleden
Bedankt voor alle reacties, heel waardevol! En jammer genoeg ook herkenbaar voor velen… heb al veel dingen voorbij zien komen die ik zeker ga proberen; zoals mn zoontje erbij betrekken, kijken hoe dat uitpakt. De schoonmaakhulp zat ik ook al een poos over na te denken maar moet partner nog weten over te halen en er eentje vinden natuurlijk 😅 maar tot die tijd genoeg tips om in onze eigen routine in te passen.
2 jaar geleden
Reactie op babyboy6-6
Hier probeer ik taken te doen terwijl ik in dat “gebied” bezig ben. Dus als ...
Dit!!
Alvast de ontkalker in de douche-kabine voor ik er in duik.
De was al in gescheiden wasmanden, als er één vol is aanzetten. Opruimen in stapjes (alle babu kleertjes van de lijn, even op de stoel in zijn kamer, later opruimen als ik tijd heb)
Koken terwijl hij met een soepstengel, in zijn stoeltje, zit mee te kijken.
En vaak dingen doen met hem op mijn arm: na de lunch 'samen' de tafel afruimen.. duurt 10x zo lang, maar hij leert opruimen, vindt het leuk om te helpen en dan is het weer gedaan 🤗
Maar vooral: me er minder druk om maken.. als alleenstaande, werkende mama kan ik niet anders dan af en toe de zooi te laten voor wat het is..
2 jaar geleden
Reactie op MTND
Dit!!
Alvast de ontkalker in de douche-kabine voor ik er in duik.
De wa ...
Jaaa precies! T belangrijkste vind ik dat er eten op tafel staat, dat er schone onderbroeken/rompers zijn, en natuurlijk de basis verzorging, tandjes poetsen, schone luier, etc de rest is allemaal bijzaak. We doen wat we kunnen❤️
2 jaar geleden
Herkenbaar. En weinig tips, want ik raak er ook vaak gefrustreerd door. Ik heb momenteel verlof en had allerlei taakjes gepland om te doen, maar er komt helemaal niks van in huis. Ik ben voortdurend een hele dag bezig en op het einde heb ik het gevoel dat ik niks gedaan heb..
Laat ons eerlijk zijn: eigenlijk is het gewoon gekkenwerk 😅
Dan bedenk ik me steeds vaker 🙊
Maar iedereen zegt tegen me dat het betert als ze wat ouder zijn, dus laat het ons hopen...
2 jaar geleden
de enige tip die ik je kan geven, als je het even kan uitstellen doen, je eigen rust geven is ook goed! soms is het huis spik en span en soms niet.
Vindt een schoon huis wel belangrijk hoor maar vindt m’n eigen rust en tijd met m’n dochter wel belangrijker
stofzuigen en dweilen doet mijn vriend samen met de kleine ( ze drukt steeds de stofzuiger aan en uit dus het duurt soms wel even 😅🤣)
en ik doe dan de keuken/badkamer/de was etc
2 jaar geleden
Ik wil graag dat het opgeruimd is anders wordt ik helemaal geïrriteerd, maar ik wil ook genoeg rust momenten voor mezelf, dus zit vaak ik strijd haha.. slaap de laatste tijd geregeld met m’n zoontje mee smiddags, want anders trek ik het even niet en dat is het belangrijkste! Genoeg energie hebben voor m’n mannetje ❤️