17 Reacties
4 jaar geleden
Ja klopt, maar achteraf is te laat, moet gedurende heek je zwangerschap en dan 3 maanden erna nog. Ik wordt opgevolgd in een uz bij een professor. Om de 6 weken moet er bloed genomen worden. Ik neem nu clexane 40. Gedurende mijn vorige zwangerschap heb ik 2x de dosis moeten verhogen. Is heel belangrijk, zowel voor jou als je kindje.
4 jaar geleden
Mijn vorige zwangerschap moest ook ingeleid worden omdat ze het kindje standaard dan vroeger laten komen. De kans dat je letterlijk doodbloed met bloedverdunners tijdens een keizersnede is namelijk erg groot. Als ik jou was zou ik even bij een hematoloog ten rade gaan. Ook zal je vooraf moeten samen zitten met een anesthesist ivm de verdoving.
4 jaar geleden
Ik heb ook de heterozygoot variant. Mij is verteld (door zowel de huisarts als verloskundige) dat ik nog niet direct onder begeleiding van de gynaecoloog hoef te komen. Huisarts gaf ook aan dat ik nog geen medicijnen hoef te nemen.
De verloskundige gaat wel een afspraak bij de gynaecoloog voor mij plannen, maar dat gebeurt na de eerste echo op 27-10. Ben dan ruim 8 weken zwanger.
4 jaar geleden
Ik ben draagster van trombose factor V Leiden. Vanaf moment dat ik weet dat ik zwanger ben tm 6 weken na de bevalling moet ik iedere dag via injectie bloedverdunners injecteren. En vroege echo’s vanwege zekerheid vaststellen zwangerschap.
Wat betreft de bevalling ben ik bij mijn dochtertje ingeleid met 38w3d om de risico’s omtrent wellicht een keizersnede te beperken.
Helaas in februari een miskraam gehad bij 10 weken van een tweeling, maar ook toen bloedverdunners via injectie.
4 jaar geleden
Fijn om te lezen dat er binnen dit forum meer vrouwen zijn die hiermee bekend zijn. Een internist heeft mij vorig jaar uitgelegd dat er een groot verschil is tussen de varianten homo- en heterozygoot. Daardoor moet er bij homozygoot gedurende de gehele zwangerschap en daarna medicatie worden gebruikt en bij de heterozygoot alleen erna. Ze had het over jezelf injecteren😟 Ook zou door Factor V Leiden de kans op een miskraam groter zijn. Vind het best spannend door dit alles. (Waar m'n burnout ook niet echt bij helpt😅)
4 jaar geleden
Reactie op Mandy.
Gaat het bij jou om de homo- of heterozygote variant?
Denk de homozygote. Ik ben erg gevoelig voor het snel aan maken van trombose. Heb in het verleden een hevige longembolie gehad toen ik 21 was en in maart een bloedprop in mijn hersenen van 10cm, omdat het zkh zei dat ik na de miskraam kon stoppen met injecteren (terwijl ik dat nog 6 wkn moest blijven doen).
4 jaar geleden
Reactie op Mandy.
Ik heb ook de heterozygoot variant. Mij is verteld (door zowel de huisarts ...
Ah oké, wel interessant dat het dan toch wat verschilt. Ik heb net een afspraak gemaakt voor een eerste echo en intake op de 20-10, dan precies 6 weken. De assistente die ik sprak zei dat het vroeg is, maar dat het wel belangrijk is om vroeg op de hoogte te worden gebracht van het traject. Ben benieuwd!
4 jaar geleden
Reactie op Rean85
Ah oké, wel interessant dat het dan toch wat verschilt. Ik heb net een afsp ...
Dat vind ik ook! Heb ook echt nog een keer teruggebeld naar de verloskundige. Ik ga maar uit van hun deskundigheid 😬
Volgens de huisarts scheelt het ook dat ik al 10 jaar geleden ben gestopt met de pil en bijna 5 jaar niet meer rook.
4 jaar geleden
Dag TS,
Zelf ben ik ook HETEROzygoot draagster van Factor V Leiden.
Uit voorzorg én op aanraden van mijn gynaecoloog nam ik geen anticonceptiepil, maar had ik een mirena.
Zowel huisarts, gynaecoloog àls hematoloog vinden het niet noodzakelijk om tijdens de zwangerschap anticoagulantia te nemen (door bvb clexane of fraxiparine te injecteren). Ze vinden het wél belangrijk dat ik de eerste 6 weken na de bevalling deze spuitjes zet. Omdat ik dan wél een verhoogd risico zou lopen op trombose.
Tijdens een (hopelijk opnieuw snelle, want nu 7 weken na mk) zwangerschap wordt mijn stolling wel opgevolgd.
Ik ben zelf van België afkomstig, dus ik word zowiezo opgevolgd bij de gyn en niet bij de verloskundige.
2 jaar geleden
Reactie op Bb2
Ja klopt, maar achteraf is te laat, moet gedurende heek je zwangerschap en ...
Hey! I just had 2 miscarriages due to Facot 5 Leiden, and 2 other blood clotting disorders, and my gynaecologist refuses to prescribe me Clexane. I would really like to get it for my next pregnancy...Can you please share which doctor prescribed you? Thank you so much in advance!!!!
2 jaar geleden
Reactie op 𝓛𝓮𝓼𝓵𝓮𝔂
Mag ik vragen wat de aanleiding is dat ze stollingsonderzoek hebben gedaan? ...
Bij mij omdat mijn moeder het ook heeft.
Het wordt bijvoorbeeld afgeraden om te roken of de pil te slikken als je Factor V Leiden hebt. Verder is het niet iets wat volgens mij snel getest wordt.
Ik heb wel eens gelezen dat het vaak ontdekt wordt als een vrouw meerdere miskramen heeft gehad.
Waarom zou jij het willen testen?
2 jaar geleden
Reactie op Mandy.
Bij mij omdat mijn moeder het ook heeft.
Het wordt bijvoorbeeld afgeraden o ...
Thanks! Waarom is het bij je moeder getest als ik vragen mag? Of komt het al lang voor in de familie? Ik denk niet dat ik Factor v van leiden heb maar denk eerder aan de ziekte van Von willebrand. Ik heb op een lab gewerkt en weet daarom dat dat onderzoek kostbaar is dus niet snel word uitgevoerd bij Factoe van Leiden hetzelfde..
Ik zou het graag willen weten omdat ze dan in de toekomst bij ingrepen hier extra rekening mee kunnen houden en extra stolling toe kunnen dienen op voorhand ipv een bloedtransfusie achteraf zoals na de bevalling en ook omdat mij zoontje het zou kunnen hebben
2 jaar geleden
Reactie op 𝓛𝓮𝓼𝓵𝓮𝔂
Thanks! Waarom is het bij je moeder getest als ik vragen mag? Of komt het a ...
Oké, je zou het natuurlijk altijd eens kunnen bespreken met je huisarts? Ben wel benieuwd of die hier zo snel mee in zal stemmen, omdat het kennelijk zo’n prijzig onderzoek is.
Mijn moeder kreeg een longembolie op haar 30e. Dat is erg jong en daarom zijn ze verder gaan onderzoeken.