15 Reacties

2 jaar geleden

Uit ervaring weet ik dat je er ontzettend ziek van kunt worden op latere leeftijd. Veel zieker dan gemiddeld op jonge leeftijd. Ik heb zelf waterpokken gehad toen ik 17 was. Enorm ziek van geweest en ook veel littekens aan overgehouden. Ik vermoed dat erger ziek worden op latere leeftijd, één van de redenen is dat waterpokken niet in het standaard vaccinatieprogramma zit.

2 jaar geleden

Reactie op Beardeddaddy1976

Uit ervaring weet ik dat je er ontzettend ziek van kunt worden op latere le ...
Wat vervelend om te horen, hoe kan het dat je het zo laat hebt gekregen. Kwam zojuist dit artikel tegen, en wat je als laatste benoemd wordt hier inderdaad ook gezegd: https://www.uu.nl/nieuws/de-mogelijke-gevolgen-van-vaccineren-tegen-waterpokken-en-gordelroos

2 jaar geleden

De afgelopen zomervakantie hebben alle drie mijn kinderen een voor een de waterpokken gehad. Ze zijn 6 jaar, 2,5 jaar en 15 maanden. Ze hebben alle drie helemaal onder gezeten van top tot teen. Ik ben 4 weken lang in de weer geweest. Sudocreme om alle waterpokken aan te stippen en dit dan een paar keer op een dag zodat ze minder jeuk hadden en twee keer per dag een zemelenbad tegen de jeuk. Daarnaast heb ik elke dag gecontroleerd hoe de nagels waren en of ze weer geknipt moesten worden. Ik heb er heel wat moeite ingestoken maar alle drie de kinderen zijn er door heen gekomen, ze voelde zich lamlendig en hadden koorts. Ze hebben geen enkel litteken er aan overgehouden het was even een effort maar we hebben het gehad. Mijn kinderen krijgen alle standaard inentingen die in het programma zitten maar ik ga ze niet extra inenten en zeker niet voor een ziekte die het grootste gedeelte van de mensen in Nederland hebben gehad in hun jeugd.

2 jaar geleden

Als je de waterpokken niet of voor de eerste verjaardag krijgt is de kans groot dat je ze op latere leeftijd krijgt. Die 15 jaar bescherming zou dus betekenen dat je ze wel in de pubertijd of nog later krijgt, waarbij het ziekteverloop heftiger is, vaak.

2 jaar geleden

Mijn zoontje heeft waterpokken gehad toen hij 10 maanden was. De eerste 2 dagen viel het mee, maar daarna ging hij snel achteruit en is hij in het ziekenhuis beland. Er bleek een bacteriële infectie bij een waterpok naar binnen zijn gekomen. Hij heeft 4 dagen op een isolatiekamer gelegen in het ziekenhuis. Doodziek! Zo vreselijk om te zien. In het ziekenhuis vertelden de artsen dat ze het vaker zagen en er eigenlijk verbaasd over zijn dat Nederland hier niet voor vaccineert. Gelukkig is het met onze zoon goed afgelopen, maar zo onschuldig hoeven waterpokken dus niet te zijn.

2 jaar geleden

Tevens vertelde de artsen dat het een fabel is als ze het voor hun eerste levensjaar waterpokken krijgen, ze dit later nog een keer krijgen. Dit komt eigenlijk bijna nooit voor.

2 jaar geleden

Volgens mij is t ook nog niet helemaal duidelijk dat wanneer je ze laat vaccineren of er nog een herhaalvaccinatie nodig is later. Wij willen ons zoontje waarschijnlijk wel laten vaccineren tegen waterpokken. Onze afweging is dat het een ernstig verloop kan hebben en mijn vriend heeft bijvoorbeeld best een flink litteken in z'n gezicht door de waterpokken. Daarnaast wordt het vaccin in veel landen wel standaard gegeven dus dat sterkt wel mijn gevoel dat het geen onzin is om te vaccineren.

2 jaar geleden

Verleidelijk, omdat ik hoor van kindjes die heel veel last hebben van de jeuk en slecht slapen (en ga dat zelf ook vervelend vinden 🤣) dus ik zou het hem willen besparen. Maar als de vaccinatie geen levenslange bescherming biedt dan vind ik het risico dat hij op latere leeftijd heel veel zieker wordt als (jong) volwassene dan als kind te groot. Dan maar even nu een flinke jongen zijn (en mama een flinke meid🤣) en doorbijten.

2 jaar geleden

Reactie op juni__2021

Tevens vertelde de artsen dat het een fabel is als ze het voor hun eerste l ...
Mijn oudste heeft het HEEL mild gehad met 9 maanden oud. Mild als in de blaasjes waren op 2 handen te tellen. Inmiddels is ze bijna 10, heeft een zusje van 7 die vorig jaar onder zat en ze heeft niet nogmaals waterpokken gehad. Broertje is nu 15 maanden en die moet het nog krijgen maar verwacht niet dat ze het nog een keer gaat krijgen. Wel gek want mijn huisarts van toen vertelde mij wel dat ze het nog eens zou krijgen omdat ze nog geen 1 was op het moment dat ze het kreeg.

2 jaar geleden

Vaccinatie waterpokken zit niet in programma omdat ze in NL zeggen dat het beter is om het wel te krijgen in jongere jaren. Met vaccinatie heb je kans dat je op latere leeftijd (veel heftiger) het alsnog kan krijgen. Dan wordt het vaak ook gordelroos genoemd. Maar het klopt dat andere landen zoals bijvoorbeeld Italië (mijn neefje en nichtje wonen daar) wel ingeënt wordt. Snap je twijfel, maar mijn jongens hebben het nu allebei gehad en moet zeggen dat het voor hen echt een kinderziekte was… dus echt wel last gehad… maar na een paar dagen weer prima!

2 jaar geleden

Reactie op ghende

Mijn oudste heeft het HEEL mild gehad met 9 maanden oud. Mild als in de bla ...
Ik heb dit nu een aantal keer wél meegemaakt in m’n omgeving. Ook kinderen die ouder dan 1 jaar waren, kregen het een 2de keer. De eerste keren waren bij die kindjes mild, vervolgens de 2de keer heftig! Het kan dus wel degelijk…

2 jaar geleden

Mijn oudste heeft het gehad toen hij 2.5 jaar oud was. Was zeker zielig. Maar de dubbele oorontsteking was 10× erger!

2 jaar geleden

Reactie op welbree

Vaccinatie waterpokken zit niet in programma omdat ze in NL zeggen dat het ...
Joh wist helemaal niet dat gordelroos waterpokken is!!

2 jaar geleden

Ik zie des te meer inentingen als een grotere ondermijning op het immuunsysteem. Ook zou ik mijn kind niet onnodig willen blootstellen aan de stoffen in de vaccinaties (het is nogal wat). Ook al willen we het liefst onze kleintjes tegen álle risico’s beschermen het is helaas een onderdeel van het leven. Volgens mij overlijden kinderen alleen aan de complicaties van waterpokken? 🤔Net zoals elke aandoening een complicatie kan hebben. Er overlijden in verhouding veeeel meer kinderen jaarlijks in het verkeer, dus dan zou je ook beter niet meer de straat op kunnen gaan, etc 😊. (Ok, niet helemaal te vergelijken) maar dat is mijn mening ✌️ Ik zou je goed laten informeren en diverse bronnen raadplegen en doen wat voor jou goed voelt 🍀 ieder zijn keuze natuurlijk 👍

2 jaar geleden

Reactie op welbree

Vaccinatie waterpokken zit niet in programma omdat ze in NL zeggen dat het ...
Gordelroos kan je ook krijgen als je als kind de waterpokken hebt gehad (ervaringsdeskundige helaas 😅). 1 van de redenen dat we hier niet vaccineren is idd omdat het hier voldoende rondgaat zodat de meeste kinderen het krijgen als ze jong zijn, maar een andere reden is ook het kostenplaatje. Of iets wel of niet in het rijksvaccinatieprogramma komt heeft ook te maken met de kosten en baten op landelijk niveau.