Hi dames,
Wij volgen “gewoon” het reguliere vaccinatieprogramma. Toch vind ik het altijd interessant om er iets over te lezen / in te verdiepen. Vaak lees je vooral discussies waarom NIET ipv WEL.
Veel vriendinnen van mij hebben nu kids met waterpokken. Vaak niet ernstig maar een enkeling echt behoorlijk ziek en (begrijp me niet verkeerd, totaal niet het belangrijkste, maar een aantal kids ook best heftige littekens in vorm van deukjes in het gezicht).
Ik denk niet dat wij gaan inenten maar zag dus wel dat veel landen het wel doen wat mij dan weer nieuwsgierig maakt:
Wat veel ouders bijvoorbeeld niet weten, is dat je je kinderen kunt inenten tegen waterpokken. In Nederland zit een inenting hiertegen niet in het programma, maar in 44 andere landen (waaronder Duitsland, de VS, Italië en Canada) is dat al wel het geval. Toch krijgt in Nederland bijna ieder kind ooit de waterpokken. En hoewel de meesten het als een onschuldige kinderziekte zien, belanden zo'n 200 mensen per jaar toch nog met waterpokken in het ziekenhuis. Gemiddeld gaan er twee tot drie mensen per jaar aan dood.
Inenten in Nederland kan vanaf het moment dat een kindje zo'n 11 maanden oud is en de kosten liggen zo rond de 100 euro. Een prik tegen waterpokken betekent niet dat je ook 100 procent beschermd bent tegen de besmettelijke blaasjes. Bij één vaccinatie, treedt bij 83 procent geen waterpokken meer op. Als de vaccinatie na vier tot acht weken nog eens wordt herhaald, is de effectiviteit zo'n 95 procent. Een prik halen kan vaak via de huisarts, een vaccinatiecentrum of de GGD. Hoeveel jaren een kind beschermd is, is nog onduidelijk. Maar uit onderzoek blijkt dat het zeker 15 jaar werkt.
Ben benieuwd hoe jullie dit zien en of er überhaupt moeders zijn die willen inenten / inenten al hebben gedaan!
Vooralsnog doen wij nu niets extra of minder buiten het reguliere vaccinatieprogramma.