19 Reacties
2 jaar geleden
Mag ik haar lengte en gewicht weten, hier ook een slechte eter !ik geef veel avocado s dat vind hij wel heerlijk
2 jaar geleden
Reactie op Stephanie34
Mag ik haar lengte en gewicht weten, hier ook een slechte eter !ik geef vee ...
Laatste keer met controle op 9-5-22
Gewicht 9270
Lengte 74 cm
Door dat ze zo slecht avond eten eet. Krijgt ze overdag nog 3 flesjes.
Smorgens bij het opstaan
Smiddags meestal tussen 2 en 3
Savonds voor het slapen gaan tussen half 8/9
2 jaar geleden
Ik loop met mijn zoon bij de diëtiste in het ziekenhuis, dit i.v.m. koemelkallergie en ook veel allergische reacties op fruit. Wel om een andere reden dus maar degene waar ik bij loop is heel meedenkend en vriendelijk.
2 jaar geleden
Jazeker! Mijn kind eet bijna niets. Krijgt speciale flesvoeding zodat ze niet verder afvalt. Toevoegingen aan haar voedingen zodat ze genoeg calorieën en vetten binnen krijgt…wat ze ook binnen krijgt. Elke maaltijd is een probleem hier. Wij lopen al maanden bij de diëtiste, daarnaast voor onze kleine meid ook de preverbale logopedist en de kinderarts.
2 jaar geleden
Mees was voor zijn 14 maanden prikken bij het cb ,hij is nu 8,4 kilo en 73,5 cm ,hij eet ook amper maar ik moet niet naar een diëtist ofzo ..
2 jaar geleden
Wat een lastige situatie. Sta je er zelf ook achter om naar de diëtist te gaan? Omdat je schrijft 'de ggd wil'... Ik zou vooral doen wat je zelf denkt dat fijn is.
Ik herken het slechte eten deels. Alleen ons dochtertje is uiteindelijk wel goed gaan eten. Alleen dit is heel moeizaam gegaan en heeft best een tijdje geduurd. Je zult vast al heel veel geprobeerd hebben. En ik wil je ook geen ongevraagd advies geven 😬. Alleen toch wat tips met wat hier uiteindelijk geholpen heeft.
- haar zelf dingen laten ontdekken/proeven. De eerste keren was het dan vooral voelen/spelen en at ze niks tot heel weinig. Er belandde ook veel op de grond. Alleen na (redelijk veel aanbieden) en geen druk erachter zetten ging dit steeds beter. Denk aan bijv gekookte worteltjes en andere groente, stukjes bananenpannenkoek (pannenkoek met ei), aardappeltjes, banaan. Ons dochtertje moest er ook echt niks hebben als we een lepel eten in haar mond stopte. Dit spuugde ze meteen uit. Als we haar 'lieten ontdekken' aten we zelf meestwl ook iets en gaven we niet teveel aandacht aan ons dochtertje.
- miss helpt het om vaster voedsel en pure smaken aan te bieden. Voordeel is dan ze dan maar 1x aan de structuren en smaken hoeft te wennen + ze kan deels met jullie mee eten. De app solid starts is heel fijn om te kijken hoe je eten aan kan bieden.
Sorry voor de ongevraagde tips. Ik hoop dat het eten snel beter gaat.
2 jaar geleden
Hier ook al sinds oktober bij de diëtiste met onze dochter ivm afbuigende groeicurve. We hebben bijna wekelijks contact en veel goede tips gekregen. Hier ook nog 4 flessen infatrini (voeding met extra calorieën). Nu heeft ze sinds 8 weken een sonde zodat ze ‘s avonds via de pomp nog wat extra krijgt. Nu heeft ze eindelijk de groei weer te pakken.
2 jaar geleden
Reactie op Love3
Hier ook al sinds oktober bij de diëtiste met onze dochter ivm afbuigende g ...
Aan vaste voeding lukt alleen ‘s ochtends ongeveer 25 gram fruit en een halve luchtige cracker, tussen de middag een boterham, ‘s middags ongeveer 25 gram fruit en een halve cracker, paar hapjes warm eten en ongeveer 30 gram volle yoghurt. Is lang niet genoeg helaas. Maar we blijven oefenen..
2 jaar geleden
Reactie op Iloon1986
Wat een lastige situatie. Sta je er zelf ook achter om naar de diëtist te g ...
Alle hulp is welkom, alle tips zijn welkom. Anders zou ik het hier niet plaatsen.
Aan de ene kant sta ik er achter. Ik wil dat ze genoeg binnen krijgt. Dat we later geen problemen krijgen met dat ze bijna niks lust.
Aan de andere kant. Haar papa was vroeger ook een slechte avond eter. Die at ook pas laat avond eten.
Ik heb al zoveel dingen geprobeerd. Die bananen pannenkoekjes was geen succes. Heb meerdere keren vast geprobeerd. Of weer gepureerd. Alles beland op de grond. De ene keer eet ze 1 aardappel schijfje op, en de 2de gaat op de grond en de rest ook. Dan eet ze een hele vissticks op en de andere gaat op de grond.
Wat bij ons ook beetje het probleem is. We eten heel gevarieerd. De ene dag aardappels, de andere dag pasta of rijst. We eten niet standaard elke week worteltjes/boontjes/rode kool of andere groente.
Papa eet 2 dagen bij zijn ouders mee. De andere dagen kook ik vooraf of als ik thuis kom. Ik werk elke dag tot 6uur. Ben dan tegen half 7 thuis. Dan is het soms kijken wat gaan we eten. Niet altijd de goede tijd voor haar om te eten.
2 jaar geleden
Reactie op KimH89
Jazeker! Mijn kind eet bijna niets. Krijgt speciale flesvoeding zodat ze ni ...
Mijn dochtertje eet wel gewoon brood en fruit. Alleen het avond eten wil niet. Heb verder geen speciale voeding voor haar gekregen. Het is ook niet dat ze ondervoed is.
2 jaar geleden
Reactie op Mariianne_MilouLiva
Mijn dochtertje eet wel gewoon brood en fruit. Alleen het avond eten wil ni ...
Snap ik. Je zou morgen met je kindje naar de afspraak kunnen gaan, kijken of je er wat aan hebt? Zo niet dan ook geen vervolgafspraak 🤷🏼♀️ Zo hebben wij het ook aangepakt. We hebben het een kans gegeven en dat hielp bij ons kindje genoeg dat ze weer aan kwam. Natuurlijk is het bij ons kindje niet meteen opgelost (gezien we er nog steeds mee bezig zijn), maar dat is nu eenmaal ook niet één, twee, drie opgelost, helaas.
Hopelijk gaat het bij jullie gauw beter met het avondeten!
2 jaar geleden
Maar ik ben ook helemaal weer terug gegaan naar de basis. Ik maak porties groente/(zoete) aardappel voor 2 dagen. Helemaal weer glad gepureerd. En dan 2 dagen het zelfde. Haar voorkeur ligt wel wat meer naar het zoete zeg maar. Worteltjes met zoete aardappel lukt meestal wel een paar hapjes. We maken er geen strijd van, bieden het elke avond aan. Eet ze wat, dan dan eet ze wat. Duwt ze het weg, ook goed.
2 jaar geleden
Reactie op Mariianne_MilouLiva
Laatste keer met controle op 9-5-22
Gewicht 9270
Lengte 74 cm
Door dat ze ...
Ons zoontje was met 11 maanden ook bijna precies zo zwaar. Hij is geen slechte eter overigens. Dus weet niet of je je echt zorgen maakt, een gesprek kan denk ik nooit kwaad maar zou ook je gevoel volgen!
2 jaar geleden
Ik zou echt niet meer gepureerd geven op deze leeftijd, hiermee veroorzaak je alleen maar meer eetproblemen.
Zoals iemand anders ook al aanraadde is solid starts een hele goede. Op de website hebben ze ook heel veel informatie over kinderen die niet eten en wat je daaraan kan doen.
Veel succes.
2 jaar geleden
Bij ons heeft het heel erg geholpen alles aan te bieden en zelf te laten pakken en eten. Ja het is een zooitje daarna maar dat is op te ruimen.
Ik heb laatst een webinar gevolgd bij Kidsvoeding. Zij biedt ook persoonlijke begeleiding aan, wellicht dat dat nog een idee is?
2 jaar geleden
Reactie op Zomerster
Ik zou echt niet meer gepureerd geven op deze leeftijd, hiermee veroorzaak ...
Hier eentje die alles en veel eten, maar enkel als het op de juiste manier aangeboden wordt: meestal puree, fruit echt fijn gemixt, banaan moet in de schil uit het vuistje, soms is zelfs het bordje of kommetje waarin het gereserveerd wordt een probleem. Weet ook niet zo goed wat we ermee moeten aanvangen. We willen natuurlijk dat ze eet, dus gaan mee in de grillen... Niet eten = honger en met honger lukt slapen ook niet. En zo wordt alles drama... Alleen boterham eet ze min of meer normaal
2 jaar geleden
Reactie op EvelienM23
Hier eentje die alles en veel eten, maar enkel als het op de juiste manier ...
Ik werk op m'n job vaak met kinderen met autisme die soms ook eetproblemen hebben en dit extreem kunnen hebben dat alles op exact dezelfde manier aangeboden moet worden (komt ook voor bij kinderen zonder autisme hoor, denk nu niet dat je kindje hierdoor autisme heeft). Ik ben er professioneel gezien dus wel wat mee bezig en ik zou als tip geven:
Bied het op de beide manieren aan.
Bv: geef de banaan met schil zoals die het eet, maar leg er ook stukjes gesneden banaan langs.
Geef het fijn gemixt fruit, maar leg er ook stukjes langs.
Enz...
Laat zonder druk ervaren en bijleren. Doet ie er niks mee en eet ie enkel het 'veilig voedsel'. Geen probleem: geen honger meer en je gooit het andere weg als ie klaar is (of nog beter: je eet het zelf op zodat ie ziet dat het veilig is).
Echt leren eten van nieuw voedsel of voedsel aangeboden op een andere manier gaat in verschillende stapjes:
1. Aanvaarden dat het op het bord/op tafel staat
2. Eraan voelen
3. Het zelf tot aan het mondje brengen of aanvaarden dat iemand dit doet
4. Het in de mond steken en er terug uit halen
5. In de mond steken, kauwen en dan terug uitspuwen (ik zet er daarvoor een kommetje bij, op deze plaats 'mag' terug uitgespuwd worden, zodat het niet overal ligt)
6. Het eten effectief door slikken
Bij sommige kindjes gaat dit heel snel en zij doen al meteen stap 6 de eerste keer dat iets aangeboden wordt. Andere kinderen hebben veel meer tijd nodig. En elk kind gaat ook door fases waarbij het ineens vlotter of net ineens minder vlot gaat.
Zeker geen druk op leggen en zorgen dat het eetmoment leuk blijft.
Maar wel blijven aanbieden, want als je het nooit aanbiedt, kan ie het ook nooit leren. En zorgen dat je ook altijd 'veilig voedsel' aanbiedt zodat het maagje toch gevuld wordt.
2 jaar geleden
Reactie op Schaakmeisje
Ik werk op m'n job vaak met kinderen met autisme die soms ook eetproblemen ...
Ja, we proberen het af en toe aan te bieden, maar ze gooit het standaard weg. Het rare is, soms steekt ze zonder twijfel iets nieuws, dat ze niet kent, en dat we aanbieden in haar mond. Tofu, omelet, brood, wrap eet ze allemaal wel in stukjes. Maar alle fruit, groenten... Gooit ze standaard op de grond. Is dus niet omdat ze t niet lust, want ze proeft niet eens. Ik denk soms dat ze geen natte texturen wil, en droge wel
2 jaar geleden
Mijn zoon eet op zich prima maar dan wel als hij zelf eet. Dus met de handen en het eten moet lauw warm zijn. Al het andere laat hij uit zijn mond vallen. Textuur is ook wel een dingetje, met name vlees. Hij is dan wel dol op groente.
Met de handen eten is voor ons niet leuk maar voor hem wel heel goed. Hopelijk helpt dit bij jullie ook