13 Reacties

één jaar geleden

Volgens mij kun je dit laten testen bij de ggd of een opticien als je het vermoedt.

één jaar geleden

Hier ook eentje die heel vaak kleuren verkeerd heeft. Eigenlijk is alles paars. Na 2/3 pogingen noemt hij toch de juiste kleur. Volgens mij moeten ze dit op deze leeftijd nog niet weten.

één jaar geleden

Reactie op Sigis

Hier ook eentje die heel vaak kleuren verkeerd heeft. Eigenlijk is alles pa ...
Moet niet, maar vanaf 2 jaar al kunnen ze het benoemen. Mijn zoontje kent zelfs het verschil tussen licht blauw en donker blauw.

één jaar geleden

Je kan dit pas vanaf 4j testen .. ik denk dat elke kind op zijn eigen tempo ontwikkeld en je gwn moet blijven oefenen.. die zijn nog maar 2 jaar hè..

één jaar geleden

Reactie op 12062021

Volgens mij kun je dit laten testen bij de ggd of een opticien als je het v ...
Dan moeten ze (het liefst) cijfers kunnen lezen. Ik test meestal vanaf een jaar of 7/8. Zit het in de familie?

één jaar geleden

Reactie op 12062021

Moet niet, maar vanaf 2 jaar al kunnen ze het benoemen. Mijn zoontje kent z ...
Precies maar het hoeft niet al te lukken. Dus TS hoeft zich geen zorgen te maken hierover en testen is nog niet aan de orde.

één jaar geleden

Lieve mensen, we hebben het over kinderen van 2 jaar hè. 2!!! Leuk als ze het kunnen, maar hoeft absoluut nog niet! De juf in groep 1 moet ook nog wat te doen hebben, hè 🤪

één jaar geleden

Onze oudste heeft ook heel lang maar vanalles geroepen en ging later hele specifieke kleuren steeds omdraaien (groen is rood en andersom) maar ik denk dat hij sinds zijn 4e alles goed kan zeggen. Onze jongste van 2 kan ze wel al goed benoemen terwijl we hem daar echt niet meer in stimuleren dan de oudste maar zijn interesse ligt daar gewoon meer. Qua praten waren ze ongeveer even snel dus het is echt per kind verschillend. Gewoon lekker blijven benoemen en voor aankomende jaren nog niet druk om maken😊

één jaar geleden

Reactie op Sigis

Precies maar het hoeft niet al te lukken. Dus TS hoeft zich geen zorgen te ...
Nee zeker niet!

één jaar geleden

Geen stress! Er zijn kleuters die daar ook nog vergissingen in maken. Als het het in groep 3/4 nog steeds niet weet, kun je er misschien wat mee gaan doen.

één jaar geleden

Gelijke kleuren bij elkaar leggen /sorteren op kleur is veel makkelijker dan kleuren benoemen. Probeer dat eens, als dat wel lukt weet je ook dat er niks mis is.

10 maanden geleden

Ik zou me hier echt nog geen zorgen over maken. Dit is pas onderdeel van een van de kerndoelen van groep 1/2. Al kennen veel kleuters de primaire en secundaire kleuren al wel als ze starten op school. Ons dochtertje toont nu interesse in kleuren en kent verschillende kleurnamen wel. Maar de juiste naam aan de kleur geven lukt vaak nog niet. De interesse is er en dat is het belangrijkste. Met een beetje hulp en het zelf soms te benoemen 'wat een mooie rode auto' komt de rest vaak vanzelf. Ik zou vooral niks gaan forceren en het gewoon speels houden.

10 maanden geleden

Ons zoontje benoemd geen kleuren maar legt wel kleuren bij elkaar. Bijv alle rode autootjes naast elkaar of als hij een groen bakje heeft stopt hij daar een groen autootje in. Hebben wij niet gestimuleerd. Woordjes zeggen en dan ook nog een kleur lijkt me voor deze leeftijd nog zo abstract