3 Reacties
2 jaar geleden
Ik denk dat het allebei gezond is, tenzij er natuurlijk een allergie in het spel is. Mijn zoontje heeft al maanden eczeem, maar gelukkig geen koemelkallergie. Het cb raadde wel aan bij de overstap van kunstvoeding naar gewone melk het wel in de gaten te houden. Het kan namelijk dat hij wel gevoelig is voor koemelk, en dat blijkt eerder bij het drinken van melk dan bij zure producten zoals yoghurt. Ik wissel nu dus af tussen geitenmelk en koemelk en houdt zijn eczeem in de gaten. Het is wel weer wat erger de laatste tijd, dus kan best dat de koemelk daarop invloed heeft. Maar het blijft een zoektocht.
2 jaar geleden
Wij geven helemaal geen dierlijke melk, maar soja. Omdat ik van mening ben dat koe melk voor kalfjes is etc. Daar is het voor gemaakt, en niet voor een mensen lichaam. Een mensen lichaam kan de “nodige” stoffen helemaal uit melk helemaal niet opnemen.
Hier een stukje van internet om het te verduidelijken:
Een reden waarom ons wordt geleerd dat het drinken van melk goed voor ons is, is omdat melk calcium bevat. Calcium is een mineraal dat het lichaam onder andere nodig heeft voor de opbouw en het onderhoud van de botten en het gebit. Door het drinken van melk krijgt het lichaam inderdaad calcium binnen, echter kan het drinken van melk er juist voor zorgen dat de botten kwetsbaarder worden. De hoeveelheid eiwitten en fosfaat die melk bevat zorgen voor verzuring in het lichaam. Het lichaam zal het zuur vervolgens neutraliseren door calcium uit de botten te onttrekken. Melk drinken kan dus ook leiden tot een tekort aan calcium, dat uiteindelijk kan leiden tot botmineraaldichtheid afname.
Mocht je meer info willen, dan even zoeken op de de verhouding “foster - calcium”, dit is namelijk alleen in moedermelk juist voor een mensenlichaam.