20 Reacties
5 jaar geleden
Ik ben kok dus ik kan niet anders dan eens proeven maar daar blijft het bij
5 jaar geleden
Geen idee of het kwaad kan. Maar ik heb tijdens mijn zwangerschap eatofado gemaakt een Spaans gerecht met ook wijn er in. Geen rare dingen daarna gehad. Heb er toen niet bij stil gestaan omdat ik indd zo iets heb het word er uit gekookt. Misschien dat er iets in blijft zitten maar je doet het ook niet dagelijks neem ik aan. Gewoon doen als het voor jou goed voelt en is zo minimaal als er dan wat overblijft dat niet heel veel kwaad kan denk ik.
5 jaar geleden
Ik doe het niet. Ik vind FAS heel heftig om te lezen. https://www.hersenstichting.nl/hersenaandoeningen/foetaal-alcoholsyndroom/
5 jaar geleden
Reactie op Mom161921
Ik zou het niet doen dit zegt Voedingscentrum erover

Dit is de reden dat wij het vermijden tijdens de zwangerschap
5 jaar geleden
Reactie op Mom161921
Ik zou het niet doen dit zegt Voedingscentrum erover

Aanvulling op Voedingscentrum:
En we weten ook allemaal dat erin vruchtensappen (e.a verse jus d orange) een een zeer laag alcoholpercentage bevat. Dit kan oplopen tot 0,3 a 0,5 procent. Het bouwt op naarmate het langer staat. Maar omdat het natuurlijk is hoeft dit niet op het etiket vermeld te worden. Lees ik bij Voedingscentrum niets over terug.
Persoonlijk denk ik dat je het meeste eruit kookt, ook dit kan je na zoeken. Welke temperatuur en hoe lang het moet koken. Een keer (en niet te veel) koken met alcohol kan weinig kwaad. Mocht je het liever niet willen is bouillon vervanger voor wijn een goed alternatief. (Kook vaak met crockpot en dan verdampt de alcohol niet, gebruik dit dan als vervanger) eetsmakelijk en succes
5 jaar geleden
Ik doe het soms maar alleen als het lang kookt zonder deksel (anders condenseert de alcohol en blijft het alsnog in het gerecht achter)
5 jaar geleden
Reactie op Biancaaa
Ik heb het laatst gemaakt met de rode alcoholvrije merlot (free feather) va ...