20 Reacties
5 jaar geleden
Ik ben kok dus ik kan niet anders dan eens proeven maar daar blijft het bij
5 jaar geleden
Geen idee of het kwaad kan. Maar ik heb tijdens mijn zwangerschap eatofado gemaakt een Spaans gerecht met ook wijn er in. Geen rare dingen daarna gehad. Heb er toen niet bij stil gestaan omdat ik indd zo iets heb het word er uit gekookt. Misschien dat er iets in blijft zitten maar je doet het ook niet dagelijks neem ik aan. Gewoon doen als het voor jou goed voelt en is zo minimaal als er dan wat overblijft dat niet heel veel kwaad kan denk ik.
5 jaar geleden
Ik doe het niet. Ik vind FAS heel heftig om te lezen. https://www.hersenstichting.nl/hersenaandoeningen/foetaal-alcoholsyndroom/
5 jaar geleden
Reactie op Mom161921
Ik zou het niet doen dit zegt Voedingscentrum erover

Dit is de reden dat wij het vermijden tijdens de zwangerschap
5 jaar geleden
Reactie op Mom161921
Ik zou het niet doen dit zegt Voedingscentrum erover

Aanvulling op Voedingscentrum:
En we weten ook allemaal dat erin vruchtensappen (e.a verse jus d orange) een een zeer laag alcoholpercentage bevat. Dit kan oplopen tot 0,3 a 0,5 procent. Het bouwt op naarmate het langer staat. Maar omdat het natuurlijk is hoeft dit niet op het etiket vermeld te worden. Lees ik bij Voedingscentrum niets over terug.
Persoonlijk denk ik dat je het meeste eruit kookt, ook dit kan je na zoeken. Welke temperatuur en hoe lang het moet koken. Een keer (en niet te veel) koken met alcohol kan weinig kwaad. Mocht je het liever niet willen is bouillon vervanger voor wijn een goed alternatief. (Kook vaak met crockpot en dan verdampt de alcohol niet, gebruik dit dan als vervanger) eetsmakelijk en succes
5 jaar geleden
Ik doe het soms maar alleen als het lang kookt zonder deksel (anders condenseert de alcohol en blijft het alsnog in het gerecht achter)
5 jaar geleden
Reactie op Biancaaa
Ik heb het laatst gemaakt met de rode alcoholvrije merlot (free feather) va ...
Ja, goede tip! Die heb ik laatst ook gebruikt! Ook de alcoholvrije Chardonnay van Free Feather door risotto en gehaktballetjes smaakte prima. Vind dat je net een beetje een zuurtje mist, maar geeft wel net iets meer smaak dan enkel bouillon :)
5 jaar geleden
Er blijft altijd een beetje alcohol in zitten. Pas na een paar uur stoven is de alcohol voor 90% verdampt. Dus als je echt 100% safe wil zijn, dan doe je het niet.
Voor mezelf redeneer ik het zo: hoe vaak maak ik een gerecht met een scheut wijn/bier erin? (Misschien 1 of 2 keer per maand, maximaal) Hoeveel gaat er in het gerecht? In jouw geval 100 ml wijn, dat is twee derde van een glas. Hoe lang kook je het gerecht? Hoe langer, hoe meer alcohol verdampt. En met hoeveel mensen eet je het op? Als je het in je eentje helemaal op eet, krijg je die 100 ml meegekookte wijn volledig zelf binnen. Als je het met zijn vieren opeet, is dat nog maar 25 ml. Hoeveel milligram alcohol zou er nog in die 25 ml zitten? Volgens mij gaat dit om zulke kleine hoeveelheden, dat je je dan ook druk kan maken over uitlaatgassen, deodorant en microplastics. Maar hey, stress is ook weer slecht voor de baby. Whaaaaaaa!! 🤯😘
5 jaar geleden
Merci!! Ik ga vanavond gewoon lekker mijn gerechtje maken met een scheutje wijn zonder schuldig gevoel 🥰
5 jaar geleden
Reactie op SuusZ88
Er blijft altijd een beetje alcohol in zitten. Pas na een paar uur stoven i ...
Ja dat is zo je krijgt al die schadelijke dingen ook al binnen
Maar daarom juist zou ik alcohol vermijden dat is makkelijker te doen en uitlaatgassen alweer een stuk minder :)
Ik twijfel ook wel eens maar Als mijn kindje later iets blijkt te hebben dan zou ik toch denken: komt het door..en daar zit je dan met levenslange gevolgen voor een avondje plezier
Leve alcoholvrij (wat mij betreft dan)
5 jaar geleden
Oke oke update: ik ga het toch maar skippen voor de zekerheid... krijg het niet over mijn hart 😅
5 jaar geleden
Als je het alleen kookt is het officieel niet voldoende... je kan wel met alcohol kooken, maar dan moet je het droog kooken. Alleen dan weet je zeker dat alle alcohol er uit is.
5 jaar geleden
Wij vermijden het hier thuis sowieso wel (helaas, want het doet toch wel een beetje aan de smaak 😉). Maar als we bij iemand gaan eten, of we ooit nog eens op restaurant zouden kunnen en het is bv een stoofpotje of saus bij het vlees, ga ik niet speciaal navragen of er alcohol in gebruikt is, want ik ga er ook van uit dat het voor een deel verdampt en wat niet verdampt is nog zooooooo'n kleine hoeveelheid op het hele gerecht dat het volgens mij inderdaad vergelijkbaar is met wat er uit fruitsap ofzo kan komen. Op die manier beetje een tussenweg 🤷♀️