24 Reacties

5 jaar geleden

Het gaat vanaf 1500 dacht ik. Je kan ook poliklinisch bevallen en dat kost maar 300 euro. Dat is in het ziekenhuis maar enkel dagopname of max 1 nacht met je eigen vroedvrouw. En enkel arts indien nodig

5 jaar geleden

Kan je terug vinden op de site het UZ. Vaginale bevalling + epidurale zal je 1914 euro kosten. Stel dat het een keizersnede wordt 2128 euro. Deze kosten zijn gebaseerd op Belgische mutualiteit zonder verhoogde tegemoetkoming (Wat een gewone aansluiting inhoudt bij de CM)

5 jaar geleden

Op deze pagina kan je een simulatie per ziekenhuis doen of ziekenhuizen vergelijken. Ook een en tweepersoonskamer vergelijken. https://www.cm.be/wat-te-doen/hospitalisatie/opname/vergelijking-ziekenhuistarieven/app

5 jaar geleden

Heb je toevallig geen bijkomende hospitalisatieverzekering via jouw werk of het werk van je partner? Die betalen bij mij alles terug wat de mutualiteit niet betaalt.

5 jaar geleden

Reactie op Schaakmeisje

Heb je toevallig geen bijkomende hospitalisatieverzekering via jouw werk of ...
Niet iedereen heeft die chance dat ze een hospitalisatieverzekering krijgen (Of goedkoper krijgen) via het werk of het werk van hun partner. Ik heb er zelf 1 afgesloten waardoor bij mij ook alles wordt terug betaald. Nu nog 1 afsluiten zal niet werken want je hebt een wachttijd van 9 maanden.

5 jaar geleden

Niet iedereen heeft die chance dat ze een hospitalisatieverzekering krijgen ...
Nee, klopt helemaal hoor. Ik heb het ook enkel doordat mijn partner een jaar geleden van werk veranderd is en dit 1 van de mooie voorwaarden was. Daarvoor betaalde ik de mijne ook zelf.. Nu nog afsluiten gaat inderdaad niet, maar ik heb al gemerkt dat veel mensen die er via hun werk wel 1 hebben niet goed op de hoogte hebben wat ze precies allemaal vergoeden. En het zou natuurlijk jammer zijn het mis te lopen als je wel de kans zou hebben. Daarom vroeg ik het maar gewoon even.

5 jaar geleden

Reactie op Schaakmeisje

Nee, klopt helemaal hoor. Ik heb het ook enkel doordat mijn partner een jaa ...
Best ook even navragen of een eenpersoonskamer erbij in zit want bij de nieuwere hospitalisatieverzekeringen zit dat er vaak niet meer bij of moet je toch nog een toeslag betalen. Het zit hem vaak in de kleine lettertjes op dat gebied. Soms moet je het ook op voorhand aanvragen aan de verzekering of je wel recht heb op de eenpersoonskamer. Ik heb het geluk dat ik de mijne al zo'n 14 jaar heb en ik nog de goede (gouden zoals de verzekering zelf zegt) voorwaarden heb die ze me niet meer kunnen afnemen

5 jaar geleden

Kan je terug vinden op de site het UZ. Vaginale bevalling + epidurale zal j ...
Ja die bedragen had ik ook gevonden maar is die €1914 eigen aandeel? Vind ik wel heel veel 😕

5 jaar geleden

Ik denk dat je daarvoor kan bellen naar info dienst van ziekenhuis zelf . Want denk dat dat wel regelmatig veranderd

5 jaar geleden

Reactie op S01

Ja die bedragen had ik ook gevonden maar is die €1914 eigen aandeel? Vind i ...
Ik vrees van wel want als je gaat kijken naar de kosten zonder tussenkomst mutualiteit dan zijn deze veel hoger... Ik zou zeggen, beval in het Heilig Hart van Leuven, daar hebben ze zo goed als geen tweepersoonskamers (2 maar) waardoor je dan sowieso alleen ligt als deze al bezet zijn en je dus die extra kosten niet hebt omdat je niet anders kan. Dit is altijd zo, als er geen tweepersoonskamers meer vrij zijn, mag je een eenpersoons nemen zonder dat ze extra kosten mogen aanrekenen. Ik ga zelf bevallen in het Heilig Hart van Leuven, zeer bewust voor dat ziekenhuis gekozen en dus ook daar een gynaecoloog gezocht omdat ik niet in Gasthuisberg wilde bevallen. Door mijn hospitalisatieverzekering heb ik daar nu wel sowieso recht op, wat dus niet mijn reden was om naar daar te gaan. Maar jouw gynaecoloog is waarschijnlijk uitsluitend verbonden aan Gasthuisberg en je dus wel daar moet bevallen.

5 jaar geleden

Je kan altijd naar de dienst facturatie van het ziekenhuis mailen met deze vraag. Ik heb dit bij het ziekenhuis waar ik ga bevallen ook gedaan. Daar hebben ze mij een vrij gedetailleerd overzicht gegeven wat alles kost, zowel voor één- als tweepersoonskamer. CM heeft een hospitalisatieverzekering die 100% van de erelonen dekt. Maar als je deze nu nog moet afsluiten, ben je jammergenoeg te laat om van dit voordeel te genieten. Zonder hospitalisatieverzekering in een eenpersoonskamer kost het in Sint-Truiden (waar ik ga bevallen) rond de €1700. Gerekend dat we vier nachten blijven. De erelonen op een eenpersoonskamer bedragen daar 150%. Dus de hospitalisatieverzekering dekt 100% van de 150% en zelf moeten we nog 50% van die 150% betalen. Maar ik heb nog geen zicht op hoeveel dit nu exact gaat zijn.

5 jaar geleden

Wow ik betaal in Nederland 400 voor ziekenhuis kosten, ik zie bizarre bedragen voorbij komen

5 jaar geleden

Reactie op Veldina1994

Wow ik betaal in Nederland 400 voor ziekenhuis kosten, ik zie bizarre bedra ...
Als je niet medisch bent en wilt bevallen in het ziekenhuis, maar daar niet aanvullend voor verzekerd bent, kost het ook meer dan je eigen risico.

5 jaar geleden

Reactie op Veldina1994

Wow ik betaal in Nederland 400 voor ziekenhuis kosten, ik zie bizarre bedra ...
Wordt maar €225 ofzo vergoed oer dag toch in 2021? Als k het niet verkeerd las, het verschil tussen de vergoeding en het ziekenhuis kosten betaal je dan zelf, is dat dus ongeveer €400? Of gaat daar dan nog die €225 van af?

5 jaar geleden

Je kan bij je ziekenhuis een offerte opvragen van de kosten. Vaak kan je deze ook terug vinden op de site. Een vriendin van mij heeft navraag gedaan bij hospitalisatie cm 1 persoonskamer. Eigen kost 1500 euro ong. Alles inbegrepen dan uiteraard.

5 jaar geleden

Niet iedereen heeft die chance dat ze een hospitalisatieverzekering krijgen ...
Bij cm is het korter. Ik kan nu nog. Wel alleen in 2 personen kamer

5 jaar geleden

Als je het te duur vindt kan je poliklinisch bevallen in België. Jammer dat daar weinig naar gekeken wordt.. Aangenaam en goedkoopste.

5 jaar geleden

Ik vrees van wel want als je gaat kijken naar de kosten zonder tussenkomst ...
Inderdaad, geen keuze. Mijn praktijk is verbonden aan UZ Leuven. ☺️

5 jaar geleden

Reactie op sb__

Je kan altijd naar de dienst facturatie van het ziekenhuis mailen met deze ...
Ik heb een hospitalisatieverzekering bij cm hoor... maar ik had gehoord dat er verzekeraars zijn (zoals Ethias) waarbij je je kan verzekeren om niets te moeten betalen als je gehospitaliseerd wordt in een eenpersoonskamer. Deze vraag stelde ik dus aan CM maar zij bieden het niet aan. Ik vind het dus niet duidelijk wat het eigen aandeel nog zal zijn voor een bevalling op een eenpersoonskamer maar dat zal dan die 1914 euro zijn....

5 jaar geleden

Reactie op S01

Ik heb een hospitalisatieverzekering bij cm hoor... maar ik had gehoord dat ...
Ik heb ook een hospitalisatieverzekering via het werk ' maar deze dekt ook alleen de koste voor een 2persoonskamer . Ik heb dan wel nagevraagd hoeveel je persoonlijke aandeel is als je een 1persoons neemt en dat is bij mij de eerste 250 euro. Dus normaal kunne zij u Da perfect zeggen Groetjes