22 Reacties

5 jaar geleden

Dat is dan effectief toch maar €67 verschil per maand? Voor dat geld zou ik bij mn kindje willen zijn :)

5 jaar geleden

Ik lever met 1,5 dag ouderschapsverlof per week netto ook aardig wat in, maar dit doe ik met liefde. Heb voordat wij voor een kindje gingen alles al een keer doorgerekend en wij vinden het de tijd met ons kindje meer dan waard. Maar deze keuze is natuurlijk voor iedereen persoonlijk :)

5 jaar geleden

Reactie op Evo90

Dat is dan effectief toch maar €67 verschil per maand? Voor dat geld zou ik ...
Ja iets meer wel. Het scheelt me 222 netto en die 133 voor kinderopvang betaal ik samen met mn vriend (we hebben de financien gescheiden). Dus voor mij zou het 133/2= 66,5 kosten maar krijg ik ook 222 meer salaris. Oftewel 155,5 euro in de maand meer geld. Is nog steeds geen enorm bedrag maar toch 🤔

5 jaar geleden

Reactie op Evo90

Dat is dan effectief toch maar €67 verschil per maand? Voor dat geld zou ik ...
Nee, 200 per maand. Maar dat klopt denk ik wel. Ik doe het wel. Bij de eerste niet gedaan en nu bij de tweede wel. Kan de extra dag thuus wel gebruiken. Als je het kan betalen, zou ik het doen.

5 jaar geleden

Krijg je daar nog kinderopvang toeslag over? En heb je ook rekening gehouden met opbouw vakantieuren?

5 jaar geleden

Ik ben 2 jaar geleden van 36 naar 24 uur gegaan en leverde hierdoor ruim 500 euro in. Opvang is in verhouding inderdaad goedkoper maar vind het zelf wel fijn voor me zelf om nu minder te werken. Heb ook nog een tijdje 32 uur gewerkt en was echt kapot op den duur. Plus me zoon heeft heel veel moeite gehad om te wennen op het kdv wat uiteindelijk de doorslag gaf om 24 uur te gaan werken

5 jaar geleden

Reactie op Baby3juni

Krijg je daar nog kinderopvang toeslag over? En heb je ook rekening gehoude ...
Nee die toeslag heb ik er al op verrekend. Opbouw vakantieuren zit ik niet zo mee.

5 jaar geleden

Ik heb net een nieuwe baan en om die reden heb ik niet veel vakantieuren. Ik werk 24 uur en ga niet minder werken maar plak wel 2weken ouderschapsverlof vast aan zwangerschapsverlof. Het overig verlof bewaar ik voor de keren dat kindje ziek is of een keer een dagje wil pakken. Mijn man neemt ook 1 dag in de week opzich. Dan hebben we 2 dagen opvang nodig. Vind ik ideaal voor een kindje. Daarom ben ik ook een baan gaan zoeken toen we zwanger wilde worden voor 24uur die mij van een inkomen voorziet dat voldoende is om alles te kunnen betalen. Hiervoor werkte ik 50 uur in de week. Niet iedereen heeft die luxe. Wij hebben echter geen familie ouders die opvang mee kunnen inrichten dus voor ons was het belangrijk om van te voren te weten of we het zelf konden veroorloven

5 jaar geleden

Ik heb deels betaald ouderschapsverlof dus dan kan het wel uit. En ik ben liever zelf bij mijn kind dan een ander. Dan maar wat minder salaris. Tijd krijg je niet terug.

5 jaar geleden

Reactie op Sooph

Nee die toeslag heb ik er al op verrekend. Opbouw vakantieuren zit ik niet ...
Misschien eens met je werkgever over salaris gaan zitten? Wellicht zit er wat verhoging voor je in? Nee heb je, ja kan je krijgen. Begin van het jaar is dat wel een gebruikelijk onderwerp om aan te snijden toch? Ga ik in ieder geval wel doen om de uren te compenseren.

5 jaar geleden

Ouderschapsverlof in de basis is minder uren werken, en is over het algemeen een vorm van onbetaald verlof. Behalve als je werkgever andere afspraken met je maakt. Bijvoorbeeld deels betaald en soms loopt je pensioenopbouw wel door. Het enige voordeel bij de basisvorm van ouderschapsverlof is dat je contractueel op je uren blijft staan voor je zwangerschap. Daar mag je dan altijd naar terug als je dat wilt. Je past dus contractueel je uren niet aan.

5 jaar geleden

Reactie op FHWH

Ik heb net een nieuwe baan en om die reden heb ik niet veel vakantieuren. I ...
Volgens mij kan je niet even een dagje ouderschapsverlof inzetten. Daar zit allerlei voorwaarden aan vast qua aanvraag ed. Het is niet zoals een vakantiedag opnemen.

5 jaar geleden

Overigens scheelt het voor mij denk ik nog veel meer dan 200 euro netto. Maar ik wil geen 5 dagen werken, ik kies voor de baby en daar wil ik tijd mee doorbrengen. Maar blijf wel 4 dagen werken want de intellectuele uitdaging van werk heb ik wel nodig.

5 jaar geleden

Ik werk 24 uur per week waarvan nu twee dagen thuis en één dag op kantoor. Ouderschapsverlof is bij ons onbetaald, pensioenopbouw en opbouw vakantiedagen loopt wel door. Ik gebruik mijn ouderschapsverlof daardoor vooral als de kindjes ziek zijn. Dit om mijn baas daar ook een beetje in tegemoet te komen.

5 jaar geleden

Wij kiezen ervoor om zowel ik als mijn vriend een dag in de week thuis te zijn

5 jaar geleden

Ik werk 18u in de week, 1 hele dag en 2 middagen. Mijn vriend blijft full time werken. Ik werk in de kinderopvang en neem dus de kleine straks mee, ik krijg ook iets “personeels” korting maar dat stelt niet heel veel voor hoor. Misschien kan je eens kijken naar een gastouder, als je kosten wil besparen? Die zijn een stuk goedkoper in de uurprijs namelijk.

5 jaar geleden

Klopt! Het kost aardig wat geld, ik heb het zelf opgelost door 4x9 uur te gaan werken en 1x in de twee weken een vakantie dag op te nemen. Zo kan ik 40 uur blijven werken en toch een mama dag hebben.

5 jaar geleden

Voor 67 euro zou ik dan kiezen voor 1 dag extra thuis. Maar ik ken je situatie verder niet hoeveel of weinig je dan werkt etc. En totale inkomen etc.

5 jaar geleden

Reactie op MOMNITA

Nee, 200 per maand. Maar dat klopt denk ik wel. Ik doe het wel. Bij de eers ...
Euhm nee want je het alternatief is niet gratis, dus daar moet je het mee vergelijken 😄

5 jaar geleden

Als je alleen naar het geld kijkt, levert werken altijd meer op. Je kinderopvangtoeslag is afhankelijk van je inkomen. Verdien je weinig, dan krijg je ook meer toeslag. Verdien je veel, dan krijg je minder toeslag. Maar linksom of rechtsom je krijgt meer salaris dan dat je kwijt bent aan de opvang. De keuze moet dus vooral zijn of jij die extra dag vrij wilt of dat je liever gaat werken. Kinderen kosten (heel veel) geld, maar om maar even heel zoetsappig te klinken (ach het zullen de hormonen wel zijn 😉) je krijgt er zoveel liefde en geluk voor terug. Ik ben bij mijn eerste teruggegaan van 5 dagen naar 3 dagen werken en ik heb nooit spijt gehad van deze beslissing. Gelukkig verdienen mijn man en ik beide genoeg om deze keuze te kunnen maken. In het begin is het wennen, want je inkomen gaat achteruit maar je uitgaven gaan omhoog. Dus goed gaan zitten met een rekenmachine en samen die knoop doorhakken. Succes!