12 Reacties

één jaar geleden

Hier hele verhalen in z’n eigen taal en hij snapt ons ook prima, maar zegt ook nog geen 10 woorden. Wel is hij ontzettend ondernemend en doorziet hij puzzels en spelletjes enorm snel. Ik maak me persoonlijk niet zo druk, geloof niet dat het hem uiteindelijk niet gaat lukken. Ik denk gewoon dat hij z’n energie momenteel nog in andere dingen heeft gestopt. Ben wel benieuwd wat voor onderzoek er gedaan gaat worden bij jullie. Misschien dat ik iets te laconiek ben en me er ook eens in moet gaan verdiepen🤷‍♀️🙈

één jaar geleden

Wie weet is je kind gewoon iets later dan de rest? Maar voor de zekerheid: heb je al eens naar zijn oortjes laten kijken? Jaren terug was mijn (toen) oppaskindje van twee ook laat. Sprak niet en anders meestal onverstaanbaar en begreep je vaak niet. Bleek dat ze buisjes nodig had. Toen ging het echt als een razende! Ze bleek ons gewoon de hele tijd niet goed te verstaan, maar dat was niet merkbaar! Dit is pas ontdekt omdat men vond dat ze laat was met praten. Het is bij haar helemaal goed gekomen. Ze is nu 9 jaar oud en is geen verschil met leeftijdsgenoten.

één jaar geleden

Dat is normaal. Mijn dochter begint ook nu met praten, ze is van 04-06. Een kind heeft pas taal achterstand als hij 3 jaar is en niet praat. Voor nu is het nog oke.

één jaar geleden

Hier ook hoor! Sinds 2 dagen komen er een aantal woordjes bij (wordt 14-6 2 jaar). Ik heb al wel een afspraak bij het CB staan voor eind deze maand.. maar het is in principe niet heel erg (zolang medische dingen uiteraard zijn uitgesloten). Ze stoppen allemaal hun energie weer ergens anders in!

één jaar geleden

Hier ook nog geen woordjes, wel brabbelen. Word 29 juni 2. Wij wachten het gewoon af. Komt vanzelf!

één jaar geleden

Voor iedereen die er heel kalmpjes over doet, misschien heel terecht maar laat het toch even checken! Het zou idd ook iets met het gehoor of met andere dingen kunnen zijn en dan is op tijd er bij zijn wel belangrijk! Ik ken 2 kindjes die laat waren, 1 bleek slechthorend (zeker als je het gevoel hebt dat je kindje je niet begrijpt echt goed om te laten checken), en de ander bleek een spraakgebrek te hebben en heeft ook lang gestottert. Is daarna met hulp gelukkig bijna helemaal verdwenen. En als er niks is, is dat alleen maar fijne geruststelling!

één jaar geleden

Reactie op Yazmin

Dat is normaal. Mijn dochter begint ook nu met praten, ze is van 04-06. Ee ...
Dit klopt niet. Taalachterstand kan echt al veel eerder opgelopen en zichtbaar zijn. Zo is het 'normaal' dat kinderen rond de 2 jaar wel 2 woord-zinnetjes kunnen zeggen en daarvoor hebben ze echt wel een flinke woordenschat nodig. Het is niet meteen een taalachterstand als jouw kindje dit nog niet kan, maar dit kan het wel zijn. Daarom is onderzoek wel belangrijk. Hoe eerder je er bij bent, hoe een groter verschil je kan maken.

één jaar geleden

Reactie op Jaja1989

Dit klopt niet. Taalachterstand kan echt al veel eerder opgelopen en zichtb ...
Nou dan klopt het toch wat ik zeg. Behalve dat hangt het er ook vanaf welke taal er thuis wordt gesproken. En met hoeveel talen een kind wordt opgevoed. Op de kdv hadden wij kinderen die nog niet spraken toen zij op de peutergroep kwamen(2jaar), dit was normaal. Natuurlijk zul je soms andere gevallen hebben, dat een kind slecht horende is. Je kan natuurlijk altijd even checken dat is altijd goed, maar het is pas echt een taalachterstand als een kind 3 jaar is en helemaal niet kan praten. Dat is dan ook het moment dat wij ons op de kdv zorgen gaan maken. Als je kind 2,5 is en geen enkele woord zegt(dus ook geen losse woorden)zal ik het wel even laten checken.

één jaar geleden

Ohja als je het trouwens wilt stimuleren, kan je veel met je kind lezen, zingen of een plaatjesboek halen. Dingen benoemen, bijvoorbeeld mama gaat een appel snijden en dan de appel laten zien. Uitleggen wat je aan het doen bent of gaat doen. Zo leren ze ook nieuwe woorden.

één jaar geleden

Reactie op Yazmin

Nou dan klopt het toch wat ik zeg. Behalve dat hangt het er ook vanaf welke ...
Je geeft in je eerdere reactie aan dat het 'normaal' is. Dat klopt dus niet, dat bedoel ik. En het cb ziet dit ook anders, en zal eerder die waarschuwing afgeven dan jullie kennelijk doen.

één jaar geleden

Hier brabbelt ons zoontje (30 juni) hele dagen in z’n eigen taal. Hij begrijpt alles donders goed, en zegt de hele dag door: papa, mama, opa & oma. En dan nog een paar andere dingen, zoals trein, druif, en noem maar op. Zeker geen 2 woorden achter elkaar. Hij is té koppig, want ik weet dat hij het kan, maar hij schud gewoon direct nee als ik vraag om het na te zeggen. Ook lezen we veel, praten we veel. Hij beeld veel uit, en daarmee begrijp ik direct wat hij bedoelt. Hij kan zelfs een paar dingen in gebarentaal 🤟🏽. Denk dat hij het wel makkelijk vind zo. 🤴

één jaar geleden

Dank jullie wel voor de reacties!🤍🤍 en wat is een “normale” schermtijd?