20 Reacties
5 jaar geleden
Ik denk dat het belangrijk is om aan jezelf te denken. Als je te lang/ver door gaat kan dit gevolgen hebben voor een eventuele vroeggeboorte of aanhoudende rug en bekkenklachten na de bevalling. Ik zou aangeven bij je leidinggevende dat je niet meer alleen kan staan en zware werkzaamheden kan doen.
5 jaar geleden
Hoi hoi.
De protocollen van de kinderopvang zijn weer gewijzigd. Vanaf heden mag je vanaf 28 niet meer op de groep staan en moet je met 34 weken verlof. Dit geld nu ook van opvang van 0-4jaar. Dus geef dat ook aan en vooral als het niet meer gaat. Succes
Ik heb gelukkig nergens last van maar helaas moet ik nu wel met verlof terwijl ik eigenlijk met 36 weken wilde gaan. Daar baal ik zelf wel van 🙈
5 jaar geleden
Ik werk ook in de Kinderopvang en ook veeeeel last van harde buiken. Heb ook geen vervangend/aangepast werk gekregen. Ik had toevallig vorige week controle bij verloskundige en aangegeven in welke positie ik zit en verteld over harde buiken. Advies ; ik moest meteen stoppen met werken anders zou ik eerder gaan bevallen werd mij benadrukt. Ik ben nu met verlof en die harde buiken zijn echt een heel stuk minder! Deze klachten zeker niet negeren!!!! Voelde voor mij beetje als falen maar je hebt nou eenmaal een fysiek zwaar beroep wat helaas lastiger vol te houden is dan een kantoorbaan misschien..
5 jaar geleden
Hebben jullie geen zwangerschaps beleid op werk? De stichting waar ik voor werk heeft er meteen een gemaakt toen ik het bekend maakte. (Ben de eerste zwangere in heel wat jaar, vandaar dat hij er niet was!)
Daar staat oa in dat een zwangere niet alleen op de groep mag werken. Er staan dingen beschreven over de hoeveelheid bukken en tillen. En dat je recht hebt op extra pauze, dit is je werkgever trouwens verplicht volgens de wet. Ook mag je overuren werken weigeren.
5 jaar geleden
Reactie op HalloJuni
Hoi hoi.
De protocollen van de kinderopvang zijn weer gewijzigd. Vanaf hed ...
Dat van 28 weken heb ik begrepen. Maar waar heb je gelezen dat je eerder met verlof moet? Ik wil/wou ook graag met 36 weken pas met verlof. En vanwege de nieuwe regels mag je dus niet meer de kinderen werken, dus ik doe vanaf volgende week vervangende taken tot mijn geplande verlof. Dus ik ga zeker niet eerder met verlof omdat het “moet”.
5 jaar geleden
Reactie op Rebelion
Dat van 28 weken heb ik begrepen. Maar waar heb je gelezen dat je eerder me ...
Omdat mijn werkgever mij ziek moet melden omdat ik niet mijn taken kan uit oefenen. En zodra je ziek word gemeld moet je met 6 weken met verlof. Mijn baas heeft dit donderdag uitgezocht.
5 jaar geleden
Reactie op HalloJuni
Omdat mijn werkgever mij ziek moet melden omdat ik niet mijn taken kan uit ...
Ahzo, van dat ziek melden is zo inderdaad. Maar moet je werk gever je ziek melden dan? Ik kan mijn functie ook niet meer uit oefenen, maar wel andere dingen doen. Dus melden ze me ook nog niet “ziek”.
Ik werk vanaf volgende week als een soort groepshulp. Ik ondersteun de collega’s dan zegmaar op de groep met de afwas en de was enzo, en opruim/schoonmaak taken die ik aan kan. Zo kan ik gewoon die 1,5m afstand houden van iedereen, en wel “werken”.
5 jaar geleden
Reactie op fadime1
Hoi hoi, ik werk ook in de kinderopvang 4dagen. Maar er is een advies vanui ...
Dat geldt inderdaad voor de BSO. Voor KDV is deze regel vervallen
5 jaar geleden
Reactie op HalloJuni
Hoi hoi.
De protocollen van de kinderopvang zijn weer gewijzigd. Vanaf hed ...
Hmm ons laatste protocol geeft aan dat het voor kdv niet meer geldt deze regel met de 28 weken. Alleen voor bso
5 jaar geleden
Reactie op babyjune12345
Ik werk ook in de Kinderopvang en ook veeeeel last van harde buiken. Heb oo ...
Nou dat falen is zeker herkenbaar. Ga nu halve dagen werken en de stagiaires moet ik laten tillen. En als het 3cht niet gaat moet ik het aangeven. Moet wel met 34 weken met verlof dus betreft nog 3 weken
5 jaar geleden
Reactie op Rebelion
Hebben jullie geen zwangerschaps beleid op werk? De stichting waar ik voor ...
Bij ons in het protocol staat dag ik nog wel op kdv mag werken en niet meer op de bso
5 jaar geleden
Ik zit al sinds 28 weken in de ziektewet. Het tillen en vele bukken was niet meer te doen. Te veel harde buiken, vermoeid, en ik kan nog wel ff doorgaan. Daarvoor werkte ik al niet alleen op de groep omdat dit echt niet te doen was.
Denk aan jezelf en je ongeboren kindje. Mijn manager heeft zelf aangegeven dat ik om deze redenen de ziektewet in moest. Zwangerschapsbescherming noemde ze het. Ze wilde niet dat er iets met mij of mn kindje gebeurd.
5 jaar geleden
Dit staat in het protocol van de GGD, misschien kan je dat aangeven bij je werkgever. Dan kan je per direct van de groep af, om andere minder belastende taken te doen.
5. Zwangeren:
Personeelsleden/gastouders die zwanger zijn en kinderen opvangen in de leeftijd van 0 tot 13 jaar, voeren vanaf het laatste trimester (vanaf week 28) alleen werkzaamheden uit waarbij het lukt om 1,5 meter afstand van anderen (zowel kinderen (0 tot 13 jaar) als volwassenen) te houden. De werknemer/gastouder gaat hierover in overleg met de bedrijfsarts/ behandelaar. De uitzondering die gold voor de opvang van kinderen in de leeftijd van 0 tot 4 jaar is per 2 april 2021 komen te vervallen.
Staat vermeld op de site van onze branche vereniging: https://www.kinderopvang.nl/nieuws/nieuwsbericht?newsitemid=4894785539
5 jaar geleden
Nou dat falen is zeker herkenbaar. Ga nu halve dagen werken en de stagiaire ...
Super fijn dat hun iig al meedenken over halve dagen! Nog even volhouden dan :)
5 jaar geleden
Iedereen bedankt voor jullie reactie/het meedenken. In overleg met mijn manager ga ik halve dagen werken en staat er standaard een stagiaire bij me op de groep. Mocht het alsnog niet gaan dan ga ik de ziektewet in