19 Reacties

5 jaar geleden

Wij gaan nog wachten. We gaan het Met Pasen vragen. We zijn er ook nog ni helemaal uit wie we gaan vragen. Dus kunnen we nog wat nadenken.

5 jaar geleden

De peter hebben wij onmiddellijk gevraagd. Zelfs voor dat hij wist dat we zwanger waren. Over een meter (of tweede peter) moeten we nog nadenken wie we hier 100% voor vertrouwen.

5 jaar geleden

en wat houd dit in?🙈

5 jaar geleden

Mag ik iets vragen?.. Meter en Peter is iets uit België toch?.. In NL is het zeg maar meer omdat je allebei komt te overlijden?.. Maar hoe kies je zo'n iemand?.. Ik vind dat heel erg lastig!.. - Mensen veranderen door de jaren heen.. - Ze hebben/ kunnen zelf kids hebben.. waardoor afhankelijk hoeveel kids je hoopt te krijgen.. dat ook een punt van criteria kan zijn.. - ze kunnen heel anders opvoeden/ andere normen en waarden - Financieel kan nu of in de toekomst heel anders zijn Etc etc...

5 jaar geleden

Wat is een meter of een peter?

5 jaar geleden

Voor alle Nederlandse dames, een Meter en/of Peter is een voogd. Of peetoom of -tante.

5 jaar geleden

Reactie op Amanda86

Voor alle Nederlandse dames, een Meter en/of Peter is een voogd. Of peetoom ...
Excuses, ik kom idd uit België. Bij ons is dit meer een 'traditie'. Dit is iemand waar je baby (normaal gezien) extra kan op rekenen. Het is niet per se iemand die zorgt voor je als de ouders komen te overlijden, daar staan wij niet bij stil... Het is meer een 'traditie'.

5 jaar geleden

Reactie op Svx

Excuses, ik kom idd uit België. Bij ons is dit meer een 'traditie'. Dit is ...
Ik vind jullie gedachten altijd al veel mooier dan onze voogd gedachten.. 😀

5 jaar geleden

Grappig, want ik ben Nederlands en ken de termen ook hoor! Misschien eerder wat ouderwetse benaming dan dat het per se Belgisch is. Wij hebben er trouwens nog niet over nagedacht, pff, er is zoveel om over na te denken zeg!

5 jaar geleden

Reactie op MarieV

Grappig, want ik ben Nederlands en ken de termen ook hoor! Misschien eerder ...
Tegenwoordig heet het ook 'knuffeltante' ofzo, er zijn idd verschillende benamingen 😅

5 jaar geleden

Tja, wel af en toe over aan het nadenken. Het gaat dan meteen over een voogd bij ons. Ik heb een zusje en mijn man 2 zussen. Ik vind persoonlijk geen van alle geschikt. Je begrijpt wel dat het een gevoelig onderwerp is 😅🙈 Dit gaat nog voor hoofdpijn en discussie zorgen, vrees ik.

5 jaar geleden

Wij gaan met kerst mijn schoonzusje vragen met een leuke cadeautje.

5 jaar geleden

Reactie op KimH89

Tja, wel af en toe over aan het nadenken. Het gaat dan meteen over een voog ...
Dat bedoel ik dus.. Je weet toch ook niet wat de toekomst bij hun nog brengt.. ondanks de situatie dat ze misschien nu ook al zelf kids hebben.. Maar in alle opzichten weet je niet hoe en wat.. Vind het echt heel lastig. Mijn voorkeur heeft wel familie maar ik hoop hier goed tips te vinden 🤣

5 jaar geleden

Reactie op H3llobaby2021

Dat bedoel ik dus.. Je weet toch ook niet wat de toekomst bij hun nog bren ...
Ik begrijp je helemaal. Ik kijk dus ook of de relatie stabiel/gezond is en hoe ze over kinderen en opvoeding denken. Tja, daar gaat het bij de zussen dus al mis. Ik ben de eerste in beide families die een kindje gaat krijgen. Wel heb ik het idee dat het mij kwalijk wordt genomen als ik niet voor familie ga. Ik zit daarom maar te denken aan onze ouders... Succes bij je besluit!

5 jaar geleden

Reactie op KimH89

Ik begrijp je helemaal. Ik kijk dus ook of de relatie stabiel/gezond is en ...
Dankjewel! Ik heb dus precies wat jij hebt.. Maar ook ouders vind ik lastig.. want stel dat het gebeurd over 12 jaar.. hun worden ook niet jonger.. En relaties gaan tegenwoordig steeds vaker stuk.. je kan nu voor een stel kiezen, maar die kunnen na 15 jaar samen zijn ook opeens uit elkaar gaan.. Het ligt er ook zo aan wanneer het nodig is.. over 5 jaar, over 10 jaar, over 18 jaar... hopelijk nooit (!).. En ik vind dat we het moeten regelen, maar het is 1 vd moeilijkste keuzes vind ik.. Jij ook succes met je keus!

5 jaar geleden

Wij kiezen voor vrienden. Onze ouders gaven zelf al aan dat ze liever iemand jonger zagen als meter of peter. Zij blijven nog steeds de oma en opa. Waar ze ook steeds bij terecht zullen kunnen.

5 jaar geleden

Vergeet dit dan ook niet vast te leggen bij een notaris. Voor de wet is een peter/meter vragen niet gelijk rechtsgeldig. Dus als je iemand als voogd wil benoemen na overlijden moet je dit ook echt officieel vast laten leggen.

5 jaar geleden

Reactie op Rebelion

Vergeet dit dan ook niet vast te leggen bij een notaris. Voor de wet is een ...
In Nederland kun je dit via je DigiD vast leggen en is het wettelijk geregeld, hoef je niet speciaal naar de notaris. Wel uiteraard als je nog bijzonderheden hebt wat betreft de erfenis, dit kan niet via je DigiD. Als je echt een voogd wilt vastleggen voor t geval je beide komt te overlijden, zou ik dit niet met cadeaus enzo vragen. Ga een goed gesprek aan, want je vraagt behoorlijk wat van andere. Stel dit is een ander stel, misschien verschillen ze wel van mening en geef ze de ruimte om er op een later moment op terug te komen. Maak ook afspraken dat je het eens in de zoveel jaren wilt herzien. Misschien veranderd er wat in hun of jullie situatie waardoor zij in jouw ogen niet meer de geschikte personen zijn. Het is uiteraard een eer als je gevraagd wordt, maar maak er geen hele heisa van of zet mensen niet voor het blok

5 jaar geleden

Mijn zus weet al dat ik zwanger ben en verwacht ook wel dat zij meter zal worden. We gaan het haar vragen met een aankondiging in een doosje via een Skype momentje op kerstavond. Op hetzelfde moment gaan we mijn ouders via die skypemeeting het nieuws brengen, met ongeveer hetzelfde boodschapdoosje :) Zogezegd zijn het dan kerstcadeautjes om open te maken!