17 Reacties

6 maanden geleden
Hier pas aan het overschakelen naar geen dutje. Niet gemakkelijk 😶🌫️
Maar ik hoor wel dat jou kleintje het nog echt kan gebruiken mits hij 's avonds ook goed in slaapt. Hier ook nog los 2u dutten met gemak maar hij kon 's avonds niet inslapen. Dus had ergens wel overschot.. maar het is hier dus nu een hele moeilijke periode zonder dutjes met heel veel ziek zijn.. 🥴

6 maanden geleden
Ons dochtertje slaapt op de opvang korter dan thuis. Komt natuurlijk ook dat er meer kindjes op de kamer liggen. Daar slaapt ze van een uur tot 2uurtjes.
Thuis kan ze zo 2 a 3 uren slapen.
Hier heeft ze het nog nodig. Onze dag begint door de week tussen 05.45 en 06.00.
Helaas heeft ze door deze tijden ook dat ze het weekend om deze tijd wakker is.

6 maanden geleden
Reactie op JJC
Hier pas aan het overschakelen naar geen dutje. Niet gemakkelijk 😶🌫️
Ma ...
Hoe pak je dat aan?
Ik twijfel dus echt indd of ik moet overschakelen/minderen of niet.
Ja hij valt vaak rond 19.30 in slaap en ligt er 19.00 in dus dat vind ik best normaal? Wordt in de ochtend tussen half 8 en half 9 wakker.
En zonder middagdutje gaat hij wel 18 30 naar bed valt meteen in slaap en is rond 6.00 wakker waardoor hij het nog lastiger vind om hele dag door wakker te zijn 🤯

6 maanden geleden
Reactie op Mariianne_MilouLiva
Ons dochtertje slaapt op de opvang korter dan thuis. Komt natuurlijk ook da ...
Ohja dat is een vroege start dan is het ook nog fijn een middagdutje!
Hier slaapt hij van 19.30 tot 7.30/8.30

6 maanden geleden
Reactie op babynummero2
Hoe pak je dat aan?
Ik twijfel dus echt indd of ik moet overschakelen/mind ...
Ik zou nog even wachten..
Heb gelezen dat ze daar vanzelf mee stoppen indien de hersenen er klaar voor zijn..
Indien je stopt weet dat volledige dagen school heel zwaar zijn.
Zeker deze periode. Is heel druk geven ze aan in school.
Als ik van jou was zou ik wachten tot het voorjaar. Of tot hij moeilijker in slaapt.
En dan beginnen afbouwen naar een uurtje slapen in de namiddag.. dan 2 dagen per week geen enzo verder..

6 maanden geleden
Reactie op JJC
Ik zou nog even wachten..
Heb gelezen dat ze daar vanzelf mee stoppen indie ...
Ja ik wilde sowieso de decembermaand niets veranderen en inderdaad rond feb eens kijken, of indien eerder problemen afbouwen.
Ergens vind ik het dutje ook nog wel heeel lekker 🤭 deze doet hij tegelijk met zijn broer en heb ik ook even 2 uur 'niets' maar toen dacht ik jaa straks school hoe dan?!

6 maanden geleden
Reactie op babynummero2
Ja ik wilde sowieso de decembermaand niets veranderen en inderdaad rond feb ...
Eventueel halve dagen school? Hier heeft hij dat toch een tijdje gedaan.
Maar alleszins goed bezig mama'tje.
Ik snap dat dat ideaal is als de 2 kindjes een dutje doen. Hihi. Mis ik ook wel een beetje. Maar nu hij hele dagen naar school gaat is het hetzelfde.😄

6 maanden geleden
Reactie op JJC
Eventueel halve dagen school? Hier heeft hij dat toch een tijdje gedaan.
M ...
Ohja dat kan natuurlijk ook nog de eerste tijd, dan zijn ze nog niet leerplichtig. Misschien ook een zorg voor dan, voor nu nog ff van genieten 😋

6 maanden geleden
Hi alleen, Bijzonder hoe verschillend kindjes zijn. Bij ons slaapt hij vanaf februari dit jaar al niet meer overdag. Hij begon steeds later te slapen in de avond en vroeger wakker. Hij gaf toen ook al aan dat hij niet meer wilde slapen. Toen hebben we hem dus de eerste tijd rond 18.30 uur naar bed gebracht en sliep dan gewoon tot 7.00 uur. Nu gaat hij al een tijd om 19.30 uur naar bed. In de zomer bij drukke dagen viel hij nog wel eens in slaap in de auto bijv. Hij werd verder nooit vervelend dat hij het niet redde qua vermoeidheid. Elk kindje geeft het denk ik wel zelf aan. Ik had stiekem wel eens gehoopt dat hij nog even overdag sliep 😅.

6 maanden geleden
Reactie op Astrid Mellema
Hi alleen, Bijzonder hoe verschillend kindjes zijn. Bij ons slaapt hij vana ...
Ja gek eigenlijk wel he, ergens wil je gewoon boekje van bij 3 jaar zijn alle kinderen klaar met slapen haha..
Hier eergisteren geen middagdutje nouuuu dat heb ik geweten (5x in nacht schreeuwen) volgende ochtend 5.15 de dag begonnen en een en al ellende.
Ik geniet er maar nog lekker even van 🤩

6 maanden geleden
Onze zoon slaapt ook nog ruim 1.5u a 1u45min tussen de middag. Ligt s avonds ergens tussen. 19.30 en 20u te slapen en slaapt tot de volgende ochtend is 730u. Ik zie geen enkele reden zijn middagslaapje in te korten. Kennelijk heeft hij die slaap nodig, dus waarom zou ik hem dat onthouden? Ja, hij moet over een half jaar naar school, maar wie dan leeft... tegen die tijd is hij misschien zomaar zo ver dat ie zonder slaap kan. En zo niet... dan vroeg naar bed op schooldagen en soms een middag thuis houden zodat ie bij kan slapen. Ze zijn niet voor niets pas écht leerplichtig met 5 jaar. Uiteindelijk komt het vanzelf. wel

5 maanden geleden
Kan me voorstellen dat je erover nadenkt als school eraan komt. Ik denk altijd: als hij slaapt en de nacht gaat dan goed, dan zal hij het nog nodig hebben… Het kán van de een op andere dag over zijn. Bij ons ging het vrij natuurlijk. We hebben haar (toen ze niet meer echt sliep s middags) eerst wel nog in bed gelegd in de middag om te rusten. Dan zong ze liedjes en kon ze ff met zichzelf zijn. Deze momenten werden steeds korter, rond 3 jaar blijft ze op. Nu is ze 3,5 en is het andersom: heel soms wil ze even rusten of liggen, op de bank of in haar zelfgemaakte tent of wat ook. Gelukkig is het eerste schooljaar nog niet verplicht, en kun je misschien af en toe een dagje thuishouden om wél ff extra rust te pakken evt

5 maanden geleden
Als hij overdag en in de nacht goed slaapt, zou ik het vooral zo houden. Er zit bij deze leeftijd heel veel verschil tussen kindjes.
Aan de andere kant: hij gaat pas over een half jaar naar school. Grote kans dat hij dan geen middagdutje meer nodig heeft. En als dat wel zo is, zou je er ook in overleg met de juf voor kunnen kiezen dat hij (af en toe) een half dagje gaat. Dan kan hij alsnog even bijslapen. Maar dat ligt ook weer aan je werk en bso enzo.

vorige maand
Hier slaapt hij nog steeds ruim 2 uur in bed, houdt het echt niet vol zonder over 2 maanden is hij 4 🫠

vorige maand
Reactie op Love3
Zijn er nog meer kindjes die nog slapen in de middag? Hier slaapt ze elke d ...
Hier was het nog zo dat hij smiddags vaak even in slaap viel op de bank. Dat is nu steeds minder vaak zo, meestal alleen als we autorijden o.i.d.
Maar we laten hem max 45 minuten slapen, anders is hij savonds te lang wakker. We merken ook echt dat hij het minder nodig heeft dan een paar maanden geleden. Deze overgang kost echt even tijd.