21 Reacties
2 jaar geleden
Hoi. Als hij zich verder goed ontwikkeld en vrolijk is, dan zou ik mij nog geen zorgen maken. Waarschijnlijk is hij nu ook heel actief waardoor hij ook meer verbrand. Hij eet goed zegt je al, je gebruikt al volle producten. Meer kan je niet doen. Als het cb het nodig vindt krijg je gewoon een verwijzing naar de kinderarts.
Onze dochter is inmiddels ruim 14 maand en weegt ongeveer 8,5 kg. Vanaf de geboorte problemen met het gewicht. Vanwege kma en reflux liepen wij als snel bij de kinderarts. Iedere keer als ons meisje ziek werd kwam ze niet aan in gewicht en viel ze soms af. Kinderarts maakt zich geen zorgen, ze volgt steeds haar eigen lijntje 🤷♀️. Ook na af buiging.
2 jaar geleden
Reactie op ibbeltje27
Hoi. Als hij zich verder goed ontwikkeld en vrolijk is, dan zou ik mij nog ...
Dankjewel voor het delen van je ervaring! Ja ik maak me zelf ook totaal geen zorgen, maar heb zo geen zin in al dat commentaar van het cb..🙈
2 jaar geleden
Ik had vorige week bij het CB precies hetzelfde. Had er ook een topic over geopend. Onze kleine is gewoon een vrolijk mannetje gelukkig en hij ontwikkeld zich goed. Hij was tenopzichte van de 11 maanden controle nog geen kilo aangekomen dacht ik.. En hij was ook niet hard gegroeit. Ze zeggen vaak wel dat nadat ze 1 jaar zijn geworden iets minder hard groeien en aankomen. Ook omdat ze veel kruipen en leren lopen. Ik heb veel mooie reacties gehad op mijn topic. Zolang je kindje het goed doet en zich lekker in zijn/haar vel voelt zou je je niet al te druk moeten maken
2 jaar geleden
Reactie op HeeHallo_1994
Ik had vorige week bij het CB precies hetzelfde. Had er ook een topic over ...
Ohh super dankjewel! Ik zal eens kijken of ik je topic nog kan vinden! Ja hier was hij niet aangekomen, maar wel 4cm gegroeid
2 jaar geleden
Reactie op babyboy6-6
Ohh super dankjewel! Ik zal eens kijken of ik je topic nog kan vinden! Ja h ...
Als je op mijn profiel klikt en dan topics. Daar staat ie bij. Het heet: 'Bezorgt over curvus' dacht ik
2 jaar geleden
Hier ook en zijn naar diëtiste gestuurd vanuit kinderarts. Hij was hier van 9480 in mei naar 9460 in augustus gegaan. Maar ook wel veel op en neer ziek geweest, heel actief mannetje en bekend met KMA. Ziekenhuis was dan ook niet zo paniekerig en bij de diëtiste kwam ook al gauw naar voren dat we het goed deden en kregen eigenlijk enkel nog de tip mee om margarine ipv halvarine te gaan gebruiken. Verder weer terug naar 1 a 2x per dag flesvoeding voor de extra voedingsstoffen en calorieën tov van de soja melk. Vond eigenlijk zo’n extra check up wel fijn. Heel fijn gesprek gehad met de diëtist en in plaats van ik doe maar wat nu wel bevestiging en zekerheid dat hij wel degelijk genoeg voeding krijgt. 😊
2 jaar geleden
Reactie op Sigis
Hier ook en zijn naar diëtiste gestuurd vanuit kinderarts. Hij was hier van ...
Ohh dat is zeker wel prettig ja! Vanuit dat punt had ik het nog niet bekeken dat dat natuurlijk ook zou kunnen haha
2 jaar geleden
Het is toch niet erg om doorverwezen te worden door CB naar een kinderarts? Ik vind het altijd een fijn idee dat ze mee kijken, en als het afwijkt van de norm een arts mee laten kijken. Het is geen persoonlijke aanval, vooral een check of je kind misschien iets extra nodig heeft... Je weet het niet. Gewoon relaxen en kijken wat er uit komt :). Misschien geeft de arts aan dat hij nutridrink en bij moet krijgen. Is niets erg, maar wel fijn als een arts mee heeft gekeken toch?
2 jaar geleden
Zou je nog niet zoveel zorgen maken, m'n zoontje is ook met 39-4 geboren en ook met 2765gr. Vorige week weer gewogen met 15maandjes en woog ook maar 9,5 kg ( ook een heel actief knulleke)Bij ons zeiden ze er niks over. Zolang hij goed eet en drinkt en normaal poept en plast zou ik me nog geen zorgen maken.
2 jaar geleden
Reactie op Louisá
Het is toch niet erg om doorverwezen te worden door CB naar een kinderarts? ...
Nou ik heb enorm slechte ervaringen met ziekenhuizen en artsen, voor zowel mezelf, als met m’n zoontje en nu weer tijdens m’n nieuwe zwangerschap. Er worden tegenwoordig in mijn ogen teveel fouten gemaakt, dus aan de ene kant is het inderdaad fijn als er iemand mee kijkt, maar aan de andere kant, hoop ik dan dat ik niet onnodig in paniek word gebracht of wat dan ook
2 jaar geleden
Hier zelfde verhaal. Onze zoon is ondertussen 10,3 kilo bij 79 cm lang. Hij is ook in 5 maanden maar 800 gram aangekomen. Hier ook van sept vorig jaar tot juni dit jaar bijna non stop ziek geweest. Hij was hierdoor ook later in de ontwikkeling. Wij mochten ook naar de kinderarts, kno arts en naar de fysio on te kijken of er een reden voor het vele ziek zijn is. Tot nu toe niet gevonden en moet over 3 maanden terug komen bij de kno en kinderarts.
Wij hebben een dieet meegekregen om de weerstand te versterken. Wat betreft gewicht blijven we onder Controle maar niemand maakt zich er zorgen om. Trekt vanzelf wel bij.
2 jaar geleden
Mijn dochter is nu 14 maanden en 74 cm en 8.5 kilo. Bij het vorige bezoek vonden ze haar ook te licht en te klein ( ze was toen net ziek geweest en best veel afgevallen omdat ze al niet zo zwaar was) . Ik ben zelf 1.58 dus groot zal ze niet worden... eten krijgt ze genoeg, ze eet 3 boterhammen in de middag en genoeg groente en fruit + tussendoortjes. Ik geef haar ook nog 2 flesvoedingen. Ze beweegt gewoon erg veel en zit eigenlijk nooit stil. Vorige week naar het consultatiebureau geweest en ze vonden dat ik het goed deed met haar voeding. Ik kreeg wel commentaar dat ik nog 2 flesvoedingen gaf want dat had ze niet meer nodig zeiden ze. Maar juist als ze ziek word en ze niet zoveel reservers heeft vind ik het fijn dat ze toch de juiste voedingstoffen binnen krijgt! Ik zou me er niet te veel zorgen over maken, ik heb dit ook gedaan maar zolang je kindje vrolijk is en je zelf weet dat je voldoende voeding geeft komt het vast goed!
2 jaar geleden
Wij zijn gisteren langs kind en gezin (CB in België) geweest en onze dochter is 15 maanden en 73cm en weegt ongeveer 9kg. Totaal geen commentaar gekregen dat dit te weinig zou zijn... uiteraard is dit onder de gemiddeldes maar verhouding gewicht/lengte is prima en dat is het belangrijkste. Ik geloof dat ze op 12 maanden 8.3kg woog dus ook maar iets van een 700gr bij gekomen. Ze vroegen wel naar voeding maar meer de vraag of ze al stukjes eet of niet. Onze dochter eet trouwens de hele dag door dus daar ligt het niet aan. Het is gewoon een mini 😂
Overigens was ze bij de geboorte wel 51cm en 3.5kg dus dat was dan weer boven gemiddeld. Haar curve is dus in het begin afgebogen maar sindsdien volgt ze wel min of meer haar eigen lijntje. Wij hebben er nooit commentaar op gekregen. Zo lang ze goed eet en vrolijk en actief is, maak ik me geen zorgen 😊
2 jaar geleden
Hier met 14 mnd ook 74cm en ongeveer 9 kg (met haar geboorte 3005 gr). Ze hebben er helemaal niks van gezegd dat dit 'niet goed' zou zijn. Wel gaven ze bij het CB aan dat kindjes rond deze tijd vaak wat afbuigen in de curve, omdat ze zo'n ontwikkeling doormaken en vaak constant in beweging zijn (lopen, kruipen). Daarbij is jouw zoontje ook nig eens ziek geweest. Persoonlijk zou ik je eigen gevoel volgen en bij het CB aangeven dat je het fijn vind dat ze je zoontje in de gaten houden, maar dat je je (voor nu) geen zorgen maakt en een verwijzing naar de kinderarts nu niet nodig vindt.
Het CB gebruikt overigens ook een curve die vooral/ook gebaseerd is op kv kindjes. De WHO heeft een curve die alleen gebaseerd is op bv kindjes. Deze curve geeft miss ook een ander beeld. Best krom eigenlijk dat die curve niet aangehouden wordt.
2 jaar geleden
Dit had ik ook toen ie controle had + de BMR prik kreeg..
Ik heb hier ook een topic over geopend alweer bijna 4 weken terug.
En onze kleine is verders hartstikke vrolijk (op de driftbuien na soms haha!) en doet het super goed! Ook hij was nog geen 1 kilo aangekomen ten opzichte van de 11 maanden controle.
Ik enk dat het vrij normaal is dat ze rond 1 jaar minder hard gaan groeien. Daarbij gaan ze ook leren lopen en dat kost natuurlijk ook calorieën haha. Mijn conclusie was: zolang je kindje gezond oogt en vrolijk is dan jezelf niet al te druk maken!
2 jaar geleden
Hier ook te weinig aangekomen. In 3 maanden tijd maar 30 gram. Maaar daarentegen 5 cm gegroeid, druk bezig met ontwikkelen als in bijna lopen. Kruipt en beweegt de hele dag. Eet ook veel. Verder is hij vrolijk en gelukkig en gezond en dat us voor ons het belangrijkste. Over 3 maandjes terugkomen, we gaan het wel zien
2 jaar geleden
Lieverd, weet dat het een advies is. Je hoeft de afspraak niet door te laten gaan. En als je de check toch voor jezelf fijn vindt, kan je natuurlijk wel gaan. Je hoeft het niet te doen om het CB te pleasen. Het is jullie kindje 😉
Ik geloof je op je woord dat je zoon het fantastisch doet en hij zich goed ontwikkeld. Het is nou eenmaal zou dat ze niet cognitief kunnen groeien én in de lengte én ook nog eens in de breedte tegelijkertijd!
Het is net een echt mensje, iedereen doet het op zijn eigen tempo en in zijn eigen lijn 😊 en je doet er zo te lezen al heel veel aan om hem te helpen waar mogelijk!
Als je moeder gevoel zegt dat het allemaal goed is, sta je ook in je recht om te zeggen dat je geen verwijzing wilt. Dat maakt je geen slechte ouder. Dat maakt je een zelfverzekerde moeder die haar eigen grenzen ook kan bewaken.
Mocht zijn gewicht in de toekomst toch blijven stagneren, kan je altijd de verschillende opties nog eens overwegen 😊