7 Reacties

8 maanden geleden

Nog een kleine toevoeging: hij kon zich voorheen uren alleen vermaken

8 maanden geleden

Ja geen tips maar hier echt precies zo. Hij kon zo lang spelen alleen met zijn autos, nu wil hij veel op de bank en samen spelen🫣 hopelijk is dit ind een fase😅

8 maanden geleden

Ik herken wel dat onze dochter wat meer aandacht zoekt en veel samen wil spelen. Ik had het een beetje gekoppeld aan de decemberdrukte, dat ze weer even wat meer contact en veiligheid zoekt tussen alle feestelijkheden. Op zich is de behoefte aan aandacht en contact heel terecht. Daar heeft iedereen behoefte aan. Daarnaast kan het ook een stap zijn in de sociale ontwikkeling. Dreumesen spelen vooral nog alleen naast elkaar, maar niet samen. Samen spelen moeten kinderen leren. En iets nieuws leren is eng, dus kun je dat het beste eerst met papa en mama oefenen en daarna pas met andere kindjes. Misschien helpt het om wat voorspelbaarheid in te bouwen. Bijvoorbeeld: "We rijden nog 1 rondje samen met de trein/auto's en daarna ga je weer even zelf spelen." "Mama leest het boekje nog 1 keer voor en daarna mag je even zelf lezen." Dan geef je aandacht en speel je samen, maar geef je ook een duidelijk kader wanneer mama weer even iets anders gaat doen. Ik nodig mijn dochter ook vaak uit om dan te helpen met koken of huishouden ofzo. Dan heeft de keuze: zelf spelen of mama helpen.

8 maanden geleden

Pfoeh die van mij heeft zich nog nooit langer dan 2 minuten zelf vermaakt.. Niet om daarmee iets te zeggen maar wel de vraag, waar speelden die van jullie voorheen graah mee?

8 maanden geleden

Reactie op SuusZ88

Ik herken wel dat onze dochter wat meer aandacht zoekt en veel samen wil sp ...
Tuurlijk is het logisch dat je kindje contact zoekt, maar zoals nu was hij eigenlijk nooit. Kon zich uren alleen vermaken. Hij hangt de hele dagen om ons heen momenteel. Voorspelbaarheid bouw ik altijd wel in voor hem, benoem altijd even van tevoren hoe dingen eruit gaan zien. Bijvoorbeeld nog even spelen dan gaan we douchen enzovoort. Ik werk zelf al 12 jaar in de gehandicaptenzorg, ook met mensen met autisme en mensen met een sociaal emotionele ontwikkeling in peuter leeftijd. Het is altijd goed om bij deze leeftijd voorspelbaarheid te creëren, anders krijg je weerstand.

8 maanden geleden

Reactie op Junobaby

Pfoeh die van mij heeft zich nog nooit langer dan 2 minuten zelf vermaakt.. ...
Met van alles eigenlijk wel, auto's, klei, blokken, lego duplo... noem maar op

8 maanden geleden

Reactie op Junobaby

Pfoeh die van mij heeft zich nog nooit langer dan 2 minuten zelf vermaakt.. ...
Hahahaha hier hetzelfde