Meer kinderen die met 11 maanden niet verder komen dan buikschuiven? Onze zoon doet geen enkele moeite op zijn knieën te gaan zitten, zich op te trekken of te gaan staan. Kan ook nog niet zelf gaan zitten. Als hij zelf iets van speelgoed ergens (buiten handbereik) op legt, probeert hij er van alle kanten naar te reiken. Maar als hij er dan niet bij kan gaat hij gewoon iets anders doen. Met omrollen van rug naar buik was hij vrij vlot. En ook het tijgeren/buikschuiven was redelijk "op tijd". Ik heb echt het gevoel dat dit nog wel een paar maanden zo blijft. Zijn bed staat bijvoorbeeld ook nog steeds hoog.
Ik weet dat elk kind zich in eigen tempo ontwikkeld en ik wil hem ook gewoon lekker zn gang laten gaan. Maar tegelijk merk ik dat het me toch heel erg bezig houdt. Ook omdat sommige dingen onnodig ingewikkeld maakt..... Hem op zijn buik door de tuin laten schuiven met blote benen en armen lijkt me nogal onaangenaam. Dus als het straks 30 graden is moet ik dan maar binnen gaan zitten? Of hem blijven kleden in lange mouwen en broek? We gaan over 3 weken op vakantie en daar hetzelfde dilemma.... om maar eens een voorbeeld te noemen.
Eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik zoek. Herkenning? De bevestiging dat hij niet abnormaal is? De rust om hem zich in zijn eigen tempo te laten ontwikkelen, zoals ik in mijn hoofd graag wil....