26 Reacties
5 jaar geleden
Het eerste ideaal over voeding heb ik bij mijn eerste nu bijna 5 jaar ook gehad. Maar heb dat niet kunnen volhouden dit hebben we 1,5 jaar zo goed mogelijk proberen vol te houden wetende dat hij ook echt wel dingen van andere heeft gehad waar we het niet mee eens zijn geweest. Bij de tweede heb ik dat ideaal volledig over boord gegooid. Behalve natuurlijk in de begin fase van de hapjes. Ik ben nu zwanger van de derde en ook hier gebeurt dan wel hetzelfde als bij de tweede.
Het tweede ideaal was bij ons net iets anders wij wilde niet dat onze kinderen zonder onze toestemming op sociale media kwamen dit is tot nu toe nog wel steeds zo dus per jaar zijn er misschien maar 2 tot 4 foto's die worden gedeeld en dat is het.
Je moet gewoon doen waar je jezelf goed bij voelt het is jullie kind. Ik heb met beide idealen bij de eerste best wel wat weerstand van mijn schoonfamilie gehad dit zorgde voor veel onenigheid maar het is me wel waard geweest want nu als ik zeg dat ik iets niet wil dan wordt dat wel gerespecteerd ik ben alleen zelf anders naar dingen gaan kijken.
5 jaar geleden
Niets van aan trekken, als jij dit zo wilt dan wil je dat. Het is jou kindje en jou opvoeding toch. En je zegt ook af en toe mag er ook wat lekkers gegeten worden, dan verbied je het toch ook niet helemaal.
Al is mijn ervaring wel dat ik ook dingen van tevoren had bedacht, maar in de opvoeding toch mis is gegaan 🤣
5 jaar geleden
Zeker doen! Heb dezelfde idealen. Ik geloof ook zeker dat het qua gezonde voeding te doen is. Wij leven namelijk al jaren zo en dan is het makkelijker om ons kind ook zo op te voeden. Veel water drinken, nooit snoep in huis en koken echt elke avond. Als je zelf niet zo met gezonde voeding bezig bent maar nu wel met je kind wil gaan uitvoeren wordt het lastig. Dat is logisch, maar ook dan moet het haalbaar zijn. Als je maar wilt.
Mooie idealen en lekker achter blijven staan. Jij voed het kind op en de omgeving heeft het daarmee te doen. Ze gaan vanzelf inzien dat wat je doet goed is en dan krijg je echt wel waardering😉
Geloof me, heb dat altijd meegemaakt met elke gezondere stap in mn leven; stoppen met roken, geen sappen meer drinken, niet meer bestellen savonds, stoppen met drinken, gaan sporten.. overal krijg je commentaar op. Raar want het is juist beter voor je. Maar mensen hebben moeite met verandering en zeker als het betekend dat zij het bewust meemaken. Lekker laten gaan en in jouw eigen kracht geloven! Succes💪🏻
5 jaar geleden
Deel jou idealen! Ook hier werd er verschillend gereageerd.
Ik heb gelukkig een schoonzusje die er vergelijkbaar inzit, hierdoor steunen we elkaar. Als mijn familie achter haar rug om haar kinderen iets wil geven dan grijp ik altijd in, omdat ik hoop dat ze dit ook voor mij zou doen.
5 jaar geleden
Niet helemaal hetzelfde, maar wij willen ons kindje plantaardig opvoeden omdat we zelf ook veganist zijn allebei! Hier hoort ook wel bij dat we op suikers letten ☺️ Gelukkig nog geen hele negatieve reacties op gehad, mijn moeder is zelf ook bijna volledig plantaardig gaan eten door ons en ik vertrouw het dus sowieso als mijn ouders op ons kindje zouden oppassen. M'n schoonouders zijn helaas iets minder enthousiast, al jaren wordt er bij elk bezoekje gevraagd of ik wel genoeg proteïne binnen krijg en zijn ze elke keer weer verontwaardigd als ik zeg dat de resultaten van mijn bloedtest weer perfect waren (vitamines en ijzerwaarden). Mijn schoonvader lijkt het ook vaak niet serieus te nemen, schotelt ons alsnog iets met melk of ei voor en zegt dan "deze koeien/kippetjes liepen lekker los hoor"😒 Daarom ben ik wel een beetje bang met wat ze ons kind allemaal willen voorschotelen als ze een keer oppassen (daarom twijfel ik zelfs of we dit wel moeten willen)... De oma van mijn vriend die blijft ook maar zeggen hoe slecht het is hoe wij leven "hoe jullie eten is het allemaal niet bedoeld door God hoor". Dat vind ik soms best frustrerend, want ouders die hun kinderen veel te vaak ongezonde dingen (fastfood, snoep, etc) geven, daar wordt dan geen kritiek op geleverd 😅
5 jaar geleden
Ik wil mijn kind straks ook gezondere voeding bieden omdat ik zelf wat aan de zware kant bent. Dit was een discussie puntje tussen mij en mijn partner. Zijn ouders geven de kleinkinderen alles wat los en vast zit en als het maar zoet genoeg is. Van nutella tot aan cola enz enz🤦🏻♀️
Nu heb ik helaas zwangerschaps diabetes en hebben we te horen gekregen dat zowel ik als mijn kind later kans maken op type 2, dit was een eye opener voor mijn partner en nu wilt hij ook dat we wat “strenger” zijn wat gezonde voeding betreft.
Ik vind sowieso dat elk ouder zelf mag bepalen hoe hij of zij zijn kind wil opvoeden. Ik kan al die bemoeiende mensen maar niet begrijpen
5 jaar geleden
Heej,
Lastig inderdaad, al die verschillende meningen. Heel goed dat je hier over nadenkt en het alvast bespreekbaar maakt.
Ik wilde mijn eerste ook zo ‘gezond’ mogelijk opvoeden. Hij krijgt dinsdag bij opa en oma dingen als koekjes, ijsjes, krentenbollen etc. Vind ik niet zo tof.
Een paar keer het gesprek over aangegaan en aangegeven dat ik het belangrijk vindt dat hij in de basis gezond opgroeit. Maar ook heb ik begrip voor hun opa/oma rol waarin ze hem af en toe willen verwennen. Nu min of meer afgesproken dat hij 1 lekker ding krijgt per oppasdag. Dus niet én ijs, én koekjes én krentenbollen.
Nog steeds niet ideaal, maar je houdt het niet 100% tegen vrees ik. Overal krijgen ze lekkers. Bij vriendjes, bij familie, in winkels. Ook met Pasen bijv poffertjes en paasbrood op de opvang. Zou ik hem zelf niet geven.
Maar pas op dat je je niet te boos maakt of op laat fokken door compleet vast te houden aan je eigen idealen. Levert je uiteindelijk niets op, gaat wel ten koste van je humeur. Daar wordt je ook geen betere ouder van vind ik. Althans, dit is mijn mening, vast niet de waarheid😉. Soms ga ik dus liever voor de middenweg.
5 jaar geleden
Reactie op PlantaardigMeisje
Niet helemaal hetzelfde, maar wij willen ons kindje plantaardig opvoeden om ...
Oké nu kom ik even als niet-vegan (flexitarier, ik kan het niet helemaal los laten) aan zetten, niet om een discussie uit te lokken maar puur uit interesse. Stel je kind wilt op een gegeven moment wel iets wat gemaakt Is van dierlijke producten of hij/zij wilt wel vlees proberen; ga je dit dan verbieden of geef je wel een eigen keuze aan je kind ? Dit is vaak iets waar mensen gelijk boos om worden en ik geen antwoord op krijg helaas..
5 jaar geleden
Wij willen ook niet dat ons kindje op social media komt,
Zelf posten wij vrijwel niks (heel sporadisch iets neutraals) en hebben daarom ook geen zwangerschap aankondiging gedaan.
Ons kindje mag wel wat suiker krijgen in de opvoeding maar dit gaan we proberen te beperken. Gelukkig denken de oma’s en opa’s hier ook zo over. (Bijv. Cherrytomaten i.p.v. elke keer snoepje)
5 jaar geleden
Reactie op fmvm21
Oké nu kom ik even als niet-vegan (flexitarier, ik kan het niet helemaal lo ...
Als mijn kind oud genoeg is en zelf dat wil kopen en eten, dan mag dat, maar liever niet in ons huis. Maar als onze ouders oppassen, dan zou ik wel graag willen dat er plantaardig eten in huis is, en dan denk ik dat ons kind daar ook wel tevreden mee is, je kan namelijk alles eten als veganist, alleen op een andere manier! ☺️ Ik snap wel heel goed de nieuwsgierigheid, ik heb zelf ook sinds m'n negende geen vlees meer gegeten en was toen ineens nieuwsgierig naar de smaak van een hamburger, dus nam ik een klein hapje maar toen vond ik dat zo ontzettend vies en werd ik heel misselijk, dat ik eigenlijk denk dat het geen probleem gaat zijn. Als je heel lang geen dierlijke producten eet, dan vind je vlees, ei en zuivel echt op een gegeven moment heel erg stinken, terwijl ik vroeger echt verslaafd was aan kaas en ei 😅
5 jaar geleden
Als mijn kind oud genoeg is en zelf dat wil kopen en eten, dan mag dat, maa ...
Bedankt voor je antwoord ! Dat vind ik wel weer heel netjes, je hoort vaak ook dat het echt verboden wordt voor het kind daar heb ik dan wel mijn (voor)oordelen over. Maar netjes inderdaad.
Maar ben je niet bang dat mensen het stiekem gaan geven ondanks dat ze weten dat jij/jullie het liever niet willen ? Je hebt er niet altijd 24/7 Oog op helaas..
5 jaar geleden
Wij geven ook zo min mogenlijk geraffineerde suiker. De suiker die ze krijgt krijcht ze idd vaak van anderen. Wij geven aan dat we willen dat het niet te veel is en daar houd iedereen zich wel aan. Mooi om te zien is dat waneer we ergens zijn en ze vragen onze dochter wat ze wil drinken ze vaak zelf wel zecht dat ze wat er wil. Helemaal geen geraffineerde suiker is zeker waneer ze bij vriendjes gaan spelen niet te doen. Hier wordt ipv snoep veel gedroogd fruit gegeten. En dat is ook moerzoet😊 de meeste suikeretende vriendjes zijn er ook gek op.
5 jaar geleden
Reactie op fmvm21
Bedankt voor je antwoord ! Dat vind ik wel weer heel netjes, je hoort vaak ...
Ja daar hebben we natuurlijk geen oog op, maar de mensen in mijn omgeving zullen dat dus denk ik niet zo snel doen als we dat aangeven, ik weet natuurlijk niet hoe dat later met vriendjes en vriendinnetjes gaat, ik ga het gewoon aangeven en wil eventueel lekkere dingen meegeven als ouders zelf niet goed weten wat ze er mee aan moeten ☺️ Qua het verbieden, dat zou ik niet doen, maar ik vind het wel raar dat mensen altijd oordelen als een kind wordt verboden om dierlijke producten te eten, maar het komt ook vaak genoeg voor dat kinderen wordt verboden om géén dierlijke producten meer te eten (en zelfs vaak om alleen al geen vlees meer te eten). Dit vind ik net zo erg en misschien nog wel erger... Ik heb het geluk gehad dat mijn ouders direct meedachten toen ik op m'n negende huilend aangaf dat ik geen dieren meer wou eten, maar mijn vriend werd bijvoorbeeld nog gewoon vlees voorgeschoteld. Ik vind dit eigenlijk net zo erg, en denk dat mijn kind op een gegeven moment zelf wijs genoeg is om een goede keuze hierin te maken ☺️
5 jaar geleden
Ja daar hebben we natuurlijk geen oog op, maar de mensen in mijn omgeving z ...
Hele goeie oplossing! Misschien dat mijn opmerking wat anders overkwam dan bedoeld hoor, met verbieden/verplichten bedoel ik dan meer het kind geen eigen mening laten geven of laten uitproberen. niet perse het feit dat ze het niet of wel voorgeschoteld krijgen.
Zelf persoonlijk vind ik dat iedereen (zodra die oud genoeg is inderdaad) zelf een keuze mag maken hoe en wat diegene wilt. Maar zoals ik het bij jou lees staan wij daar wel het zelfde in ! Dan moet ik ook zeggen dat je de eerste vegan bent die ik gewoon rustig iets erover kan vragen en normaal antwoord op krijg zonder verwijten oid. 🙊
5 jaar geleden
Reactie op fmvm21
Hele goeie oplossing! Misschien dat mijn opmerking wat anders overkwam dan ...
Ja ben ik het ook mee eens! Dat is wel vervelend om te horen dat je tot nu toe vegans tegen bent gekomen die veel verwijten. Ikzelf ken gelukkig genoeg vegans die alles op een positieve manier benaderen! Ik moet zeggen dat ik ergens ook de reactie van verwijtende vegans wel snap, het is gewoon een stukje frustratie dat er zo veel dierenleed achter van alles zit, maar mensen hier maar hun ogen voor blijven sluiten, en het feit dat vegans zelf ook dagelijks van alles worden verweten (met echt de domste opmerkingen)😅 Ik ben er zelf alleen achter gekomen dat je het meest bereikt door alles positief te benaderen, ik zal daarom mensen ook nooit uit mezelf "informeren" over veganisme, alleen als ze hier zelf naar vragen en geïnteresseerd zijn. Ook maak ik vaak vegan taarten en andere lekkernijen die ik uit deel om te laten zien wat voor lekkere dingen je nog allemaal kan eten! Op m'n Instagram @dontshootthecow deel ik ook vaak recepten en foto's (laatste tijd wel wat minder actief) en ik merk echt dat ik met deze positieve benadering zo veel meer bereik dan iedereen die niet vegan is van alles verwijten! Ze bestaan dus wel echt genoeg hoor, positief ingestelde vegans ;p er is zelfs een aparte Facebook groep voor dat soort vegans die ook verwijtende vegans zat zijn haha
5 jaar geleden
Ja ben ik het ook mee eens! Dat is wel vervelend om te horen dat je tot nu ...
verwijten krijg je inderdaad uiteindelijk van beide kanten helaas.. leef en laat leven denk ik dan. Ik lees ook heel vaak reacties naar vegetariërs en veganisten toe waar ik enorm van schrik. Kan me heel goed voorstellen dat daar ook een stuk frustratie vandaan komt.
Zelf heb ik enorm moeite om volledig te stoppen met het even van vlees, ik vind het zielig en er zijn inderdaad heel veel vlees vervangers, die gebruik ik overigens ook! Maar zal zodra de insta-storing voorbij is even een kijkje nemen ! 😊
5 jaar geleden
Reactie op fmvm21
verwijten krijg je inderdaad uiteindelijk van beide kanten helaas.. leef en ...
Dat is al super goed! Als de hele wereld al een paar keer per week voor vleesvervangers zou kiezen, dan zou dat toch geweldig zijn (en misschien ook een realistischer doel dan dat de hele wereld plantaardig zou eten☺️).
5 jaar geleden
Interessant om te lezen allemaal! Zo heeft iedereen z'n eigen opvoedingsidealen. Qua eten wil ik bijvoorbeeld mijn kind(eren) geen dieetcultuur meegeven. Ik ben zelf opgegroeid in een gezin waar het een soort alles of niets is (of lekkers vreten of aan de lijn doen). Daardoor ben ik enorm beïnvloedt en ik probeer dit nu in m'n eigen huis steeds meer los te laten! Ik wil daarom in m'n eigen gezin vooral gewoon normaal, gezond eten met ruimte voor af en toe ongezond. En vooral geen nadruk leggen op eten in combinatie met zelfbeeld en zelfwaardering.. En het liefst doe ik nooit aan de lijn in front of mijn kind(eren), alhoewel bij mij het denken in goed en fout eten, alles of niets, helaas nog heel diep zit. Dat is een proces van jaren om daar los van te komen, verwacht ik. De weegschaal gaat in elk geval het huis uit😄👍🏻.
Verder wil ik graag duurzaam leven. Met betrekking tot de baby wil ik graag wasbare luiers gaan proberen. En daar krijg ik inderdaad commentaar op vanuit de omgeving haha😅 maar boeiend, daar wennen ze dan maar aan (ik eet ook vegetarisch en in het begin had familie daar ook commentaar op, nu is het gewoon normaal).
En qua cadeaus/speelgoed heb ik het liefst ook een beetje duurzaam speelgoed, dus geen plastic zooi dat binnen no time kapot is. Ik denk dat ik vooral m'n schoonouders daarin nog wel eens ga tegenkomen, die kopen graag cadeautjes voor de kleinkinderen, maar het is ook vaak materiaal dat zo kapot is.
Maar goed, gewoon aangeven hoe wij het graag hebben en daar zal niet altijd naar geluisterd worden, tja, dat zij dan maar zo. Ze wennen er langzaam vast wel aan en het zal ook een beetje geven en nemen worden, denk ik!
5 jaar geleden
En wat betreft jouw vraag Kleintje2021, ik probeer er maar laconiek mee om te gaan. Vaak beginnen mensen meteen zoiets te roepen van: aach, dat is toch zielig, bij mij krijgt ze gewoon snoep hoor! Ik denk vaak ook uit een soort verdediging. Als jij het anders wil doen, worden zij eigenlijk gewezen op het feit dat ze het misschien niet zo goed zouden doen. En dan schieten mensen natuurlijk in de verdediging. Dus ik zou zeggen: lekker laten kletsen. Als straks in de praktijk blijkt dat mensen jullie wensen toch (expres) niet respecteren, dan zou ik pas actie ondernemen.