14 Reacties

één jaar geleden

Je zou het een keer kunnen proberen, en dan het middag slaapje eerst vervroegen naar 12 uur- half 1

één jaar geleden

06:00-06:30 is echt heel normaal voor jonge kinderen. Als hij het verder gewoon goed doet op zn huidige dutjes zou ik er niet mee gaan rommelen als ik eerlijk ben. En ik zou zn middagdut zeker niet naar voren halen. Met het risico dat hij om 19:00 oververmoeid is of dan om half 7 naar bed moet en dan echt vroeg wakker wordt. Ons zoontje heeft ook een natuurlijk ritme dat hij vaak tussen 06:00-06:30 wakker is, net zoals veel kinderen. Hij slaapt ook nooit 12 uur maar eerder 11/11.5. bij uitzondering dat hij rond 07:00 pas wakker wordt. En het maakt niet uit hoeveel die geslapen heeft overdag of hoelaat hij naar bed gaat. Overgaan naar 1 dutje, terwijl hij het nu goed doet gaat als je het mij vraagt oververmoeidheid in de hand werken en dan ben je verder van huis.

één jaar geleden

Ik weet inderdaad dat ik niet mag klagen en dat andere kinderen nog veel vroeger wakker zijn. Het is denk ik ook meer dat ik zelf niet zo’n ochtend mens ben 🙈😅🙄 en hij voorheen altijd 7.00-7.15u wakker werd en nu sinds een week of 3 rond 6.00-06.30u.. donderdag zelfs iets na 05.30u.. volgens de oei ik groei app zit hij nog in sprong 10, daarnaast staan sommige vrienden versteld dat hij s’morgens nog steeds slaapt waardoor ik ga twijfelen of 1 slaapje eraf moet.. het voelt tegenstrijdig om 1 slaapje eraf te halen omdat hij zo snel in slaap valt en dan diep slaapt.. gisteravond hem om 19.30u in bed gelegd ipv 19.00u om te kijken of dit zou helpen, maar hij werd gewoon 06.30u wakker vanmorgen

één jaar geleden

Reactie op Suus1988

Ik weet inderdaad dat ik niet mag klagen en dat andere kinderen nog veel vr ...
Het kan zijn dat het te maken heeft mentale ontwikkelingen en dat dit tijdelijk is of voorlopig zn bioritme. Zou je niet zoveel aantrekken wat de rest zegt/denkt. Ieder kindje heeft een andere behoefte. Ons zoontje ging met 15 maanden ook naar 1 dutje maar daar was hij zelf aan toe. Zn nachten werden rommelig/onrustig. Jouw zoontje doet het gewoon goed zoals hij het doet. Zou op je vrije dagen lekker meedutten als je moe bent 😊 Overigens zeker als hij zich aan het ontwikkelen is, is slaap heel belangrijk dus ik zou zeggen zou het accepteren, als het structureel voor 6u wordt dan kan je verder kijken Mijn zoontje is trouwens de laatste tijd ook regelmatig vroeger wakker. Rond 18 maanden is er ook een slaapregressie waar ik vermoed dat we in zitten. Deze duren 2-6 weken. Dus zou die periode sowieso aankijken.

één jaar geleden

Ah wat fijn eigenlijk dat die slaapjes overdag gewoon zo goed gaan 👍 maar heel vroeg wakker steeds is ook wat. Snap dat je daar iets mee wil. Maar vanaf 6u schijnt normaal te zijn ook he? 🫢 Rondom naar 1 slaapje. Tips die ik had gehoord en deels toegepast heb, was om t ochtendslaapje stap voor stap op te schuiven (en in de middag uiteindelijk alleen een powernapje te laten doen). Uiteindelijk valt dan t middagslaapje eraf. En met opschuiven om daar gerust een paar weken over te doen. Bij ons resulteerde dat al snel in 1 slaapje en 1x spelen in bed, maar ons kindje (16 mnd) is dan ook nooit echt een hele goede overdagslaper geweest. Ze slaapt nu -na 2 maanden overgang- tussen half 1 en half 3. Maar.. kijken naar je eigen kind is natuurlijk de beste tip. Het lijkt erop dat je zoontje er nog wel echt behoefte aan heeft.. en dat is dan toch helemaal oke? De term ‘slapen doet slapen’ is een term van bureauvanslaap, die ook veel gratis tips heeft rondom (te) vroeg wakker worden en van 2 naar 1 slaapje. Misschien daar eens kijken!

één jaar geleden

Ik zou wachten tot hij in de ochtend en/of middag moeilijker of niet in slaap valt. Bij ons zoontje ging het middagdutje steeds moeizamer of werd er soms helemaal niet geslapen. Als je over gaat op 1 slaapje moet je er wel rekening mee houden dat hij dan eerst korter slaapt dan de aanbevolen tijd. Ons zoontje moest echt wennen aan het nieuwe ritme van 1 slaapje en werd een hele tijd ook huilend wakker. Het vroege wakker worden kan sprong 10 zijn, dat was hier namelijk kenmerkend voor de sprong 🥲. Wij zijn sinds dat hij 17 maanden over op 1 slaapje. Maar echt omdat het oude ritme niet meer werkte. Ik zou het als ik jou was even afwachten tot je merkt dat dit ritme niet meer werkt.

één jaar geleden

Bedankt voor de tips! Ik denk dat ik het voor nu dan nog maar zo laat. Gaat ook wel een beetje tegen mijn gevoel in om hem s’morgens niet meer te laten slapen aangezien hij nog zo snel en vast slaapt s’morgens. We zullen er maar aan moeten wennen om er “vroeg” uit te moeten 😅🙈 al is 06.00-06.30u voor veel ouders al laat.

één jaar geleden

Het is ook meer dat we ‘gewend’ waren dat hij tot 7.15u sliep voorheen dus eigenlijk luxe tijd. Wellicht dat het toch met sprong 10 te maken heeft (al zit hij wel in de laatste week daarvan). We gaan meemaken hoe het verder verloopt 😅

één jaar geleden

Als ik in jouw situatie zat zou ik niet met zijn slaap gaan rommelen. Bij onze zoon was het heel duidelijk dat hij over wilde naar 1 dut, hij weigerde te slapen wat we ook deden. Gezien jouw zoontje nog makkelijk in slaap valt en diep slaapt lijkt het er op dat hij dit nog nodig heeft. Ik zou pas verder kijken als hij structureel rond 5:00 of zelfs eerder wakker wordt. Een nacht van 11 uur is heel netjes lijkt me :) snap dat een uurtje langer doorslapen fijner zou zijn maar vrees dat als je te veel gaat veranderen zonder dat er eigenlijk wat aan de hand is juist ongunstig zal uitpakken. Hier gaan wij voortaan, heel saai, zelf wat eerder naar bed en daar heb ik in de ochtend nooit spijt van gehad 🤪

één jaar geleden

Hier hebben we het ochtendslaapje er wel af gehaald toen gij 's ochtends systematisch vroeger wakker werd. Maar met 'vroeger' bedoel ik dan dus systematisch tussen 04:30 en 05:30 😅 Hier ook echt echt geen ochtendmens. Maar ik ben dus gewoon al blij als er een 6 op de klok staat als ie wakker wordt 😅 Ik zou het inderdaad voorlopig dus ook gewoon laten. Als je merkt dat het systematisch vroeger dan 6u wordt, zou ik wel proberen het ochtendslaapje te laten vallen.

één jaar geleden

Alsof mijn zoontje hier heeft mee gelezen 😅 de afgelopen 3 dagen werd hij om 07.00u wakker 😃 Ook wilde hij gisteren bij de Gastouder ineens s’morgens niet slapen 🙈😅 terwijl hij bij haar altijd super goed slaapt.. dus ben benieuwd of hij straks wel nog wilt slapen

één jaar geleden

Reactie op Schaakmeisje

Hier hebben we het ochtendslaapje er wel af gehaald toen gij 's ochtends sy ...
Bij ons wordt hij eigenlijk altijd tussen 5-6 wakker, elke nacht ook bijna weer 1x.. het is bij ons echt rekken tot 9:30 om 7:00 is hij eigenlijk al moe. Een paar x gehad dat hij 6:30/7:00 wakker werd dan haalt hij 1 slaapje wel.. ik heb ook echt geen zin om met een oververmoeid kind te zitten tot 12 uur dus laat hem toch vaak gewoon nog kwartier/halfuur slapen. Hoe heb jij dit gedaan?

één jaar geleden

Reactie op lisavl

Bij ons wordt hij eigenlijk altijd tussen 5-6 wakker, elke nacht ook bijna ...
Hier sliep hij ook gewoon beide dutjes niet meer goed, dus we moesten wek iets doen.. Sommige dagen lukte het hem eigenlijk heel goed om niet te gaan slapen en hij vroeg er ook niet naar, dus dan was het simpel. Wel at hij in het begin vaak al om 11u en lag dan tegen 11u30 al in bed. Dagen dat hij het moeilijker had, probeerden we iets leuk met hem te doen of gingen we een stukje wandelen en dan sliep hij soms kort een stukje in de buggy. Bij de opvang was het sowieso makkelijker, want daar waren veel kindjes die niet meer gingen slapen tot 's middags en hij wil er altijd graag bij zijn. Ik denk dat dat zeker geholpen heeft. We hebben ook een hele tijd een overgangsperiode gehad hoor, dat hij soms wel/soms niet een dutje deed voormiddag. Maar omdat ik merkte dat hij later wakker werd de dagen nadat hij maar 1 dutje gedaan had, ben ik wel echt begonnen met hem proberen bezig te houden. Dat lukte hier best goed.

één jaar geleden

Reactie op lisavl

Bij ons wordt hij eigenlijk altijd tussen 5-6 wakker, elke nacht ook bijna ...
Ohja en wat ook wel hielp op moeilijke momenten was op de normale dutjestijd even een rustmoment inlassen. Dan gingen we samen even in de zetel liggen en keken we een kwartiertje tv. Vindt hij heel leuk en mag hij niet zo vaak. En dan kon hij toch ook even liggen en daarna ging het dan vaak wel weer tot de middag.