8 Reacties

5 maanden geleden

Hier precies hetzelfde. Ik volg!

5 maanden geleden

Volg

5 maanden geleden

Je blijft aan tafel totdat papa en mama klaar zijn met eten. Meestal is dat eerder dan dat zij klaar is met eten. Soms gebruiken we een timer om aan te geven hoeveel tijd ze heeft om te eten. "Het rode vlakje wordt steeds kleiner, als het weg is, gaan we stoppen met eten." Anders zijn we elke ochtend makkelijk 1,5 uur bezig met 2 boterhammen eten. En dat kan simpelweg niet als we beide moeten werken.

4 maanden geleden

Bij ons is van tafel klaar met eten. Dus als hij nog honger heeft blijft hij wel zitten. Hebben we altijd zo gedaan. Nou is mijn zoontje wel echt verzot op zijn yoghurt die die na het eten mag dus meestal als hij dan toch van tafel wil dan vragen wij wil je dan geen yoghurt meer en zo blijft hij wel zitten.

3 maanden geleden

Oh herkenbaar! Ik vind het voor haar leeftijd niet heel raar dat ze geen spanningsboog heeft om 20 min ofzo te eten. Maar erg lastig is het wel. Nu ze idd bijna 3 is kunnen we wel een soort afspraak maken. Wij zeggen nu: dit is etenstijd. Zolang papa en mama aan tafel zitten. Daarna is er geen eten meer. En vaak komt ze tussendoor terug voor een hap of twee. Of zo. We proberen aan tafel ook echt met haar te praten, om haar te betrekken. Soms hrlpt dat. Soms moeten we dr ook echt zeggen: kom hier! Ik merk ook dat als ze op het kdv is geweest dat ze nog eten snacken oid krijgt rond half 5 ofzo, waardoor ze minder eetlust heeft als wij gaan eten. Dat werkt niet bevorderlijk voor het blijven zitten. Work in progress 😅 hoe gaat het nu bij de rest? En estelerr?

3 maanden geleden

Reactie op Sunny85

Oh herkenbaar! Ik vind het voor haar leeftijd niet heel raar dat ze geen sp ...
Nou het gaat hier niet beter, juist erger geworden. De laatste tijd heb ik de afspraak gemaakt/aangegeven dat er alleen aan de eettafel gegeten wordt. Wanneer hij dan wegloopt en later nog wat wilt eten of drinken dan moet hij dat ook echt aan tafel komen halen, liefst blijven zitten natuurlijk maar dat gaat niet echt. Ik haal het eten ook van tafel na een bepaalde tijd. Alleen de eerste 5-10min blijft hij zitten. Of ik moet hem de ipad of telefoon geven maar dat wil ik niet. En ja, hij eet ook als hij iets na het eten mag (toetje of bijvoorbeeld tv kijken oid) dat vind ik eigenlijk ook helenaal niets! Wat ook nu de laatste tijd speelt is dat het wel lijkt dat wij hem moeten voeren, vooral nadat hij is weggelopen van tafel (in het begin neemt hij zelf hapjes). Ik word er een beetje moedeloos van. Hij is sowieso een ‘temperamentvolle’ jongen met een extreem sterke eigen wil 🥲 niets lijkt echt te helpen Hij is ook echt afgevallen, want dit speelt al wel een tijdje. Ik wil dus ook niet te lang zo doorgaan, want de gedachte “hij zal het wel inhalen/leren omdat hij honger heeft” dat gaat hier echt niet op. Ik sprak ook een vriendin van mij, haar zoon is inmiddels 6 jaar en tot nu toe een moeilijke eter, zij zei ook dat ze het in het begin had aangekeken omdat ze diezelfde gedachte had maar hij kan echt een paar dagen gewoon niet eten.

3 maanden geleden

Reactie op estelerr_

Nou het gaat hier niet beter, juist erger geworden. De laatste tijd heb ik ...
Begrijpelijk dat je niet zo wil blijven aanmodderen. Heb je het consultatiebureau al eens om advies gevraagd? Misschien kunnen zij tips geven. Als ik je verhaal zo lees, lijkt het alsof je zelf nog een beetje zoekt naar de balans tussen wat je graag zou willen (aan tafel blijven tot jullie klaar zijn met eten) en wat je rederlijkerwijs van hem kan verwachten. Blijkbaar heeft hij behoefte aan beweging. Misschien is er een tussenweg te vinden. Ik denk bijvoorbeeld aan 5-10 min. aan tafel en dan 5 min. geven om te spelen, evt. met een timer zodat hij weet wanneer hij weer terug aan tafel moet. Dan kun je hem zijn ruimte geven, maar wel binnen jouw kaders. En als het goed gaat, ga je de tijd aan tafel steeds een minuutje langer maken. Geen idee of het werkt. Dit bedenk ik terwijl ik typ.

3 maanden geleden

Reactie op SuusZ88

Begrijpelijk dat je niet zo wil blijven aanmodderen. Heb je het consultatie ...
Bedankt voor jouw reactie. Ik zal het idd bij het CB even navragen binnenkort. Klinkt ook wel goed, hem zo nu en dan van tafel laten. We gaan het proberen! Hopelijk gaat het dan beter en ben ik niet meer 1-2uur bezig met het avond eten want duurt zo wel erg lang 🙃 niet normaal en totaal niet wenselijk