8 Reacties

5 maanden geleden

In november had ik een extra controle van het CB. Die vonden dat ze achter liep met het spraak. Er is toen een logopedie thuis langs geweest. Die constateerde dat er ook een achterstand is in spraak. Niet een hele grote maar een kleine. Mijn dochtertje heeft na een lange wachtlijst in het ziekenhuis, woensdag een afspraak gehad bij logopedie en heeft een geluid en een druk test gehad. Volgende week moet ze nog een test doen. Daarna krijgen wij de uitslag. Bij de druk test, hebben ze de druk in de oren getest. Daar konden ze nu al zien dat ze waarschijnlijk water achter de oren heeft. Hoe dit gaar aflopen weten we nog niet.

5 maanden geleden

Reactie op Mariianne_MilouLiva

In november had ik een extra controle van het CB. Die vonden dat ze achter ...
Had je die extra controle zelf aangevraagd? Succes ermee!

5 maanden geleden

Reactie op Lisanne09

Had je die extra controle zelf aangevraagd? Succes ermee!
Die controle hadden we omdat ons dochtertje een periode heel erg hoofd bonkte. En we waren bang voor blijvende schade. Ook bleef ons dochtertje snachts voor een fles komen. Ze was toen bijna 2. En wilde daarom toen een extra controle hebben ivm met hoofd bonken en die nacht fles die ze nog steeds nodig had. Die nacht fles ging er gelukkig snel af en het hoofd bonken ook. Tijdens de controle vroeger ze of ze al meer praate en of ze haar naam kon zeggen. Ze praate wel, meer op haar manier. En als ze praate, dan verstonden wij haar wel. Ondertussen kan ze haar wel zeggen. Alleen het praten is nog niet waar het moet zijn bij een kindje van 2j9m. We wachten volgende week af. Als je je echt zorgen maakt. Kan altijd cb bellen voor afspraak. En dan kan er altijs gekeken worden naar je dochtertje. Ik ben blij dat we toch door zijn gegaan met die afspraak. Vonden het eerst maar onzin. Nu gelukkig toch blij dat we het gedaan hebben.

5 maanden geleden

Als je je zorgen maakt om haar taalontwikkeling kun je contact opnemen met het consultatiebureau. Zij kunnen onderzoeken of ze echt achterloopt en misschien extra begeleiding kan gebruiken. Of dat ze gewoon wat meer tijd neemt. Verder kun je: 1. Heel veel boekjes voorlezen. Geen fimpjes of luisterboeken, maar echt zelf voorlezen. 2. Heel veel met haar praten. Interactie met een volwassene is cruciaal voor taalontwikkeling. 3. Wanneer ze een woord niet goed uitspreekt, dit woord rustig met haar oefenen waarbij je zelf elke lettergreep heel duidelijk uitspreekt. 4. Je kunt haar ook impliciet verbeteren. Door wat zij "verkeerd" zegt, goed te herhalen. Voorbeeld: "Ik wil die!" "Ow, wil je je beker?" Wij eisen inmiddels van onze dochter dat ze dingen lief vraagt. Dus niet: "Helpen!" Maar: "Mama, wil je mij helpen?" Maar uit je verhaal, begrijp ik dat ze daar nog niet aan toe is.

5 maanden geleden

Reactie op SuusZ88

Als je je zorgen maakt om haar taalontwikkeling kun je contact opnemen met ...
Ja eigenlijk de 4 punten die je op noemt doen we echt wel... sommige woorden kan ze wel erg goed zeggen maar gewoon hele zinnen valt me tegen. Ik ga maandag even bellen met het consultatie bureau. Bedankt voor je antwoord!

5 maanden geleden

Inderdaad even overleggen met het consultatiebureau, en zo nodig verwijzing naar kinderarts of KNO arts. Soms is er wat meer onderzoek nodig om te achterhalen wat te oorzaak is. denk dan bijvoorbeeld aan een gehoorprobleem door veel oorontsteking (als ze niet goed horen kunnen ze taal ook niet goed oppikken) of bijvoorbeeld een specifieke taak ontwikkelingsstoornis. ook kunnen ze kijken hoe ze op andere gebieden scoort, dus motorisch etc. Dus beginnen bij het CB, en dan begeleiden zij jullie verder. Succes!

5 maanden geleden

Onze dochter heeft ook helaas een achterstand in taal. Ze heeft buisjes gekregen ivm vocht achter d’r trommelvlies. We hebben verschillende testen bij het audiologisch centrum gehad. We hebben de hanen cursus gedaan. Ze gaat naar logopedie en peuterspeelzaal. En het gaat gelukkig steeds beter!

5 maanden geleden

Aangeven bij het cb. Je kan eerder een afspraak maken. Zij kunnen doorverwijzing Logopedie en Kinderarts of NSDSK *audiologisch centrum maken. Het hoeft niks ernstig te zijn. Maar even door checken kan geen kwaad. Voor de rest kan je nu al zelf veel voorlezen, liedjes zingen en samen spelen. Tv helpt hier echt niet bij. Ga op pad. Zoek slakken, miertjes etc