32 Reacties

één jaar geleden

Mijn kindje zegt denk ik rond de 15 verstaanbare woorden en nog een aantal bijna verstaanbaar. Kindje van een vriendin van mij is 2 maanden ouder en zegt ook 2 woordjes. Maar die ontwikkelt zich wel weer snel op een ander vlak. Ieder kindje volgt z'n eigen tempo. Even in de gaten houden en anders eens met het consultatiebureau bespreken

één jaar geleden

Mijn dochter zegt zo’n 20 woorden, en daarnaast wat brabbels die ik wel begrijp maar buitenstaanders niet haha. Ze zegt oa: koe, kikker, bal, hand, staartje, mees(onze kat), koekje, jas. En sinds een week of 2 ook wat korte zinnen. “Mama nee die” bijv.

één jaar geleden

Onze dochter is ook van juni 2022 zegt ook nog niet veel,bal mama papa die wooo aai opa bah Tim en een keer haar eigen naar Tess, ze begrijpt wel veel. maar soms schrikreacties als ze zelf deze woordjes zegt. Denk het komt van zelf

één jaar geleden

Juni 21 bedoel ik trouwens... Goedemorgen 🤣

één jaar geleden

Mijn zoontje zegt ook niet veel woorden. Heel weinig zelfs vind ik, brabbelt wel veel. Hij begrijpt wel wat we zeggen. Zoals in de reactie van G_F denk ik dat hij beter is in een ander vlak. Hij wordt trouwens tweetalig opgevoed.

één jaar geleden

Zelfde hier! Eigen taaltje.. soms wat woordjes zoals papa of lekker (wat ze uitspreekt als lekgger)😂 juni 2021 ook! Komt vanzelf zo in een keer hoor! Zal niet heeeel lang meer duren

één jaar geleden

Ik heb een tweeling en de ene praat giga veel de hele dag zegt hij alles na en leert iedere dag wel 15 nieuwe woorden, zijn broertje zegt papa mama en bah 🤣

één jaar geleden

Hier nog 1🙋🏼‍♀️. Denk dat hij rond de 5 woorden echt verstaanbaar uitspreekt plus dierengeluiden. Andere dingen ‘spreekt hij wel uit’, maar die zullen alleen z’n vader en ik snappen 🤣.. Ik wacht het ook nog af. Ik heb wel het idee dat hij, als wij tegen hem praten, in 9 van de 10 gevallen snapt wat wij tegen hem zeggen. Hopen dat het snel komt!

één jaar geleden

Die van mij zegt ook niks en is 17 maanden… echt alleen brabbelen, niet eens een woord komt eruit, heb al geprobeerd boeken te lezen zinnen zeggen praten etc maar lijkt niet te helpen dus echt heel herkenbaar, ik wacht het af, komt straks misschien vanzelf wel

één jaar geleden

Toevallig van de week geteld en onze zoon zegt inmiddels bijna 100 woorden, vrijwel allemaal duidelijk verstaanbaar. Maakt ook zinnen van 2 en inmiddels ook 3 woorden. Hij leert wekelijks en soms bijna dagelijks woorden bij. Daarentegen loopt hij nog altijd niet volledig los. Hij loopt aan 1 hand, steekt over en loopt elke week stabieler en verder maar in basis ben ik nog veel met hem aan het sjouwen. Alles komt zoals het komt. Ieder kind is ergens anders sneller mee...ze kunnen nu eenmaal niet alles tegelijk leren. Heb vertrouwen, het komt goed!

één jaar geleden

Ik denk dat je juni 2021 bedoelt? Want als je dochtertje van juni 2022 is, is het logisch dat ze nog niet praat haha! Alle gekheid op een stokje... Onze kleine begint nu steeds meer te praten. Heeft ook even geduurd hoor. Hij kan denk ook voor mijn gevoel nog geen 50 woordjes zeggen. Vooral met ja en nee knikken, of ja of nee zeggen begrijp ik voornamelijk nog wat hij bedoelt. Als ik iets aan hem vraag dan snapt ie wel heel erg goed wat ik bedoel. Dus de communicatie van mij naar hem is echt bovengemiddeld goed denk ik voor zijn leeftijd. Alleen het praten loopt dan een klein beetje achter. Hij zegt de volgende woordjes: Papa, Mama, auto, zitten, ja en nee, oh oh (als er iets gevallen is oid) Da, ... en voor de rest is het allemaal nog veel gebrabbel.. Maar ik weet zeker dat dat vanzelf goed gaat komen

één jaar geleden

Ook kinderliedjes begrijpt ie heel goed en kan ie al goed uitbeelden. Dus dat lijkt echt een voorsprong te hebben in zijn ontwikkeling haha. Het meer gaan praten zal vast wel later komen gok ik

één jaar geleden

Hier ook nog nauwelijks woordjes hoor! Wel papa en mama, en 'pam' wat lamp is en 'boom', en de hond is 'waf'. Maar hij begrijpt verbazingwekkend veel! Komt vanzelf!

één jaar geleden

Bij ons ook nog maar een paar woordjes: papa, mama, opa, woef, koe, eten, auto, bal, wauw. Daar blijft het nog bij.

één jaar geleden

Hier ook maar een paar: papa, mama, ama (oma), appel, aaien, klaar. Maar ze zij kan wel zo heel goed aangeven wat ze wilt of bedoelt.

één jaar geleden

Dochter is ook van juni. Kent zo'n 30 woorden en begint kleine zinnen te maken zoals niet gaan slapen 😆. Verder ook heel veel onverstaanbaar getatter

één jaar geleden

Mijn kindje is ook van juni 2021 en zegt ook nog heel weinig : papa,mama,bal,hai,au,toet toet,die. Maar begrijpt wel alles. En kan zelf ook heel goed laten weten wat die wilt met wijzen en geluiden maken en brabbelen. Verteld hele verhalen in zijn taal.

één jaar geleden

Mijn dochter (7 juni) is juist super snel met haar woordjes, ze kent er echt al heel veel (denk wel over de 200) en ze pikt het enorm snel op. Ook is ze heel erg bezig met namen van o.a. de kindjes op de opvang, die kan ze allemaal benoemen. Ze maakt al zinnetjes met 2 woorden, die bal, dag papa, boek pakken, etc. en af en toe komt er een zinnetje met 3 woordjes. Maar geloof niet dat het zoveel zegt, de één is gewoon sneller dan de ander. Met lopen (pas met 18 maanden) en andere grove motoriek is ze vrij langzaam.

één jaar geleden

https://www.kindentaal.nl/snel-test Dit is een makkelijke en betrouwbare test.

één jaar geleden

Zijn er nog meer kinderen (+- 20/21 maanden) die nog steeds vrij weinig zeggen? K begin me onderhand lichtelijk zorgen te maken, terwijl er uit testen (van internet) naar voren komt dat er niets geks aan de hand is.. maar als ik dan sommige kinderen om hem heen zie van ongeveer dezelfde leeftijd, is het verschil wel heel groot!