32 Reacties

één jaar geleden

Reactie op Noeeeee89

Zijn er nog meer kinderen (+- 20/21 maanden) die nog steeds vrij weinig zeg ...
Hier ook nog niet echt verbetering wel klanken die ze probeert na te zeggen..

één jaar geleden

Reactie op Noeeeee89

Zijn er nog meer kinderen (+- 20/21 maanden) die nog steeds vrij weinig zeg ...
Yesss hier! Zoontje zegt eigenlijk alleen maar : mama, papa, opa & treintje 😂. Praat wel helemaal in z’n eigen taaltje haha

één jaar geleden

Ons meisje kan zich al verrassend goed duidelijk maken ook aan vreemden en ondanks dat ze nog flink moet oefenen met articuleren. Een kleine greep uit de vocabulaire: Popaat = tomaat Kakikikiki = paprika Jaaaajg = laars Bjaase = blazen (als haar eten te warm is) Poepa = opa Kakaas = pindakaas Paap = schaap Pip = kip, Flip (vriend van ons) of Pip (van Woezel) Poep = poep of soep Pap = sap of slab Poesie = koffie Patiet = past niet Apen = slapen En poes en bus klinken ook nog redelijk hetzelfde. Maar ik merk sinds kort wel dat zichzelf begint te corrigeren en haar best doet om de woorden goed te zeggen. Ze plakt ook steeds vaker woordjes aan elkaar. Bijvoorbeeld: kakaas! Papa! Terwijl ze mij haar broodje pindakaas laat zien. Waarop ik dan antwoord: heb je van papa een broodje pindakaas gekregen? En zij zegt: ja! Mes! Ik: ow, heeft hij de pindakaas er met een mes op gesmeerd? Taalontwikkeling gaat bij ieder kind in hun eigen tempo. Het enige wat je kan doen om het te stimuleren is veel voorlezen, alles benoemen wat je doet en ziet en zelf correct tegen je kind praten. Dus gewoon hele zinnen maken (wel korte zinnen) en niet in losse woorden tegen ze praten. En hun babytaaltje niet napraten, maar "ondertitelen". Dan laat je merken dat je ze begrijpt en horen ze hoe je een woord goed uitspreekt.

één jaar geleden

Reactie op SuusZ88

Ons meisje kan zich al verrassend goed duidelijk maken ook aan vreemden en ...
Benoemen en voorlezen doen we echt heel veel! En hij snapt ook echt wel (bijna) alles wat we zeggen of vragen. Ook als dit geen zinnen van 3 woorden zijn.. maar zelf praten, neuh! Tuurlijk hij zegt echt wel een aantal woorden zoals het hoort en een aantal in z’n eigen ‘taal’ waarvan wij snappen wat hij zegt. Misschien vergelijk ik teveel met andere kinderen haha. Zij zeggen zoveel meer woorden duidelijk. En idd wat je zegt; ieder kind op z’n eigen tempo. Hij is wel duidelijk meer bezig (geweest) met z’n motoriek. We wachten het nog even af, en anders maar eens informeren bij het CB

één jaar geleden

Onze kleine gaat op dit moment heel erg snel met woordjes. Hij kan ook al (wat ik verbazend vind) kleuren herkennen en ze benoemen. Zodra hij bijvoorbeeld groen gras ziet zegt ie ''Groen!'' of een blauwe auto dan roept ie blauw. Had nooit gedacht dat dit zo snel zou gaan. Paar maanden terug was het ook nog niet zoveel hoor qua praten. Maar ineens gaat die knop om blijkbaar en leren ze zo ontzettend veel en snel! Heel leuk om te zien. Ik benoem ook altijd bijna alles als ik bijvoorbeeld buitenloop met ons zoontje. Daar leren ze ook heel veel van. Veel blijven herhalen qua woordjes. Auto, fiets, boom, vogels, de kleuren, cijfers, noem het maar op!

één jaar geleden

Reactie op HeeHallo_1994

Onze kleine gaat op dit moment heel erg snel met woordjes. Hij kan ook al ( ...
Hier ook bijna hetzelfde qua kleuren. Ik heb al die tijd de kleuren in het Nederlands opgenoemd. Na 2-3 keer Blippe kijken op youtubekids noemt hij ze in het engels😅 Als we dus buiten wandelen en hij ziet een blauwe auto zegt hij blue. En ik blijf het maar herhalen in het Nederlands.

één jaar geleden

Hier kwam de omslag ook echt ineens. Hij zegt nu elk woord dat ik zeg na. En niet alles klinkt perfect maar heel veel woorden kunnen we er wel uithalen. Hij is dol op graafmachines bijv en zegt dan zelf ; graaftietiene. Als ik zelf moet niezen dan zegt hij: zondheid. Hij gaat nu ook steeds meer zinnen proberen te maken. Zo zegt hij; buiten kijken, brood eten, laarzen aan.

één jaar geleden

Hier praat hij ook nog niet heel veel. Mama, wawa (=papa?), ja, nee, ow, o ow. Wij voeden tweetalig op dus dat heeft er vast ook mee te maken. Hij probeert nu wel steeds meer klanken achter elkaar te plakken.. nog maar even afwachten maar ik snap de onzekerheid.

één jaar geleden

Schaf de Timio aan. Werkt hier fantastisch om de taalvaardigheid te bevorderen.

één jaar geleden

Hier ook een kleintje die nog steeds weinig zegt. Totaal tegenovergestelde van haar zus, die zong op deze leeftijd al liedjes (fonetisch) en kon zich al goed uitdrukken. De tweede is een stuk langzamer met praten, maar weer sneller met andere dingen (ze kan bv zelf haar jas aantrekken, dat kon de eerste pas toen ze 2 was). Ieder kind een eigen tempo. Ze begrijpt mij prima en haar lievelingsreactie is 'neeeeeeee'. Komt vast goed 💪

één jaar geleden

Reactie op Shirl91

Mijn kindje is ook van juni 2021 en zegt ook nog heel weinig : papa,mama,ba ...
Mijn kindje zegt ongeveer hetzelfde, ik zie dat je dit een maand geleden al gereageerd had maar is het inmiddels al anders?

één jaar geleden

Reactie op DeniseElize

Mijn kindje zegt ongeveer hetzelfde, ik zie dat je dit een maand geleden al ...
Hier komt er ondertussen iets meer uit (met de nadruk op iets), maar qua praten is het nog niet veel eigenlijk.. ik heb geïnformeerd bij het CB, die maken zich nog niet druk. Mocht het van de zomer nog zo weinig zijn, dan moeten we langskomen