15 Reacties

5 jaar geleden

Hi! Heb je de zwangerschapsverklaring al ingeleverd ? Zodra je werkgever deze hebt ben je inprincipe “beschermd” en is hij verplicht om te kijken naar andere werkzaamheden.

5 jaar geleden

Wat is hierover opgenomen in je CAO?

5 jaar geleden

Een werkgever mag je niet verplichten snachts te werken tijdens de zwangerschap!

5 jaar geleden

Reactie op madam2018

Hi! Heb je de zwangerschapsverklaring al ingeleverd ? Zodra je werkgever de ...
Is niet na gevraagd! Ik heb netjes bij leidinggevende bij 6 weken gezegd moet je luisteren, ben zwanger. Ik snap dat t lastig is om me uit te plannen dus hierbij zeg ik t vast hopelijk kan t zo snel mogelijk opgelost worden. Nu ruim 8 weken later zeggen ze nee je moet en anders ga jemaar na de bedrijfsarts...

5 jaar geleden

Reactie op NikkiM

Wat is hierover opgenomen in je CAO?
Ja nachtdiensten en onregelmatig werk is niet verplicht maar ik zie niets over slaapdiensten...

5 jaar geleden

Reactie op ixxbaby

Ja nachtdiensten en onregelmatig werk is niet verplicht maar ik zie niets o ...
Een slaapdienst is een onregelmatige dienst.. Regelmatige diensten zijn de altijd zelfde tijd werken diensten

5 jaar geleden

Wat ik me van 11 jaar geleden herinner (CAO gehandicaptenzorg) was dat ik alleen de laatste maand voor mijn verlof geen slaapdiensten meer hoefde te draaien. Verder in principe wel. Anders inderdaad ziek melden en via de bedrijfsarts regelen.

5 jaar geleden

Hmm ja ik werk ook in de gehandicaptenzorg en heb ook slaap diensten. Ik weet niet beter dan je alleen het eerste halfjaar na de bevalling geen slaap diensten hoeft te draaien. Je krijcht er dan wel andere diensten voor terug. Ik heb mijn vorige zwangerschap ook de hele zwangerschap slaap diensten gedraaid... maar zeker in het begin is dat wel pittig. Ik zie er nu ook elke keer erg tegen op. Ik zou als ik jou was even de cao na lezen. Dat is waar ze zig aan moeten houden.

5 jaar geleden

Ik val ook onder dat CAO. Nacht en slaap diensten zijn niet verplicht tijdens je zwangerschap en een periode na de bevalling.

5 jaar geleden

Als je werkgever niet mee wil werken zou ik beginnen met de richtlijn zwangerschap en werk van de nvab er op na te slaan daar staat NL in dat onregelmatig werken niet mag. Dit is de richtlijn die de bedrijfsarts gebruikt voor zijn advies. Als je werkgever niet luisteren meld je je ziek voor de nachtdiensten en vraag je om een afspraak bij de bedrijfsarts. Deze zal ten alle tijde volgens de richtlijn adviseren.

5 jaar geleden

Een gesprek met de arbeidsarts lijkt me een goed idee. Deze is er echt voor jou en de gezondheid van de kleine! Advies op papier gaat ook naar je leidinggevende dus als hij/zij aangeeft dat nacht of slaapdiensten niet meer kunnen, dan sta je sterk. Bovendien laat je je van de goede kant zien door mee te gaan in hun voorstel, wat eigenlijk best prima is: ze willen advies van een professional over inzetbaarheid. Hopelijk kom je daarmee verder, dan blijft je relatie met werkgever in tact en hoef je het niet op de spits te drijven. Succes!! 🍀

5 jaar geleden

Een gesprek met de arbeidsarts lijkt me een goed idee. Deze is er echt voor ...
Je kunt trouwens een gesprek met de arts aanvragen zonder je eerst ziek te melden! Laat je werkgever maar inplannen.

5 jaar geleden

Een gesprek met de arbeidsarts lijkt me een goed idee. Deze is er echt voor ...
Ik vind het nogal belachelijk dat ze met een bedrijfsarts komen. Wat moet ik bij hem doen? Een zwangerschapstest? Ben namelijk een type dat normaliter nergens moeilijk om doet en veel over heeft voor mijn werkgever. Ben nu echt ontevreden over de veiligheid en manier van doen van mijn werkgever. En nu komt dit er bovenop.. Maar ik zal mijn tanden nog op elkaar houden en hopelijk draaien ze bij.

5 jaar geleden

Wettelijk gezien zijn ze verplicht om jou regelmatige diensten te geven een aangepaste werkzaahmeden indien nodig. Kijk even op rijksoverheid daar staat precies waar je wettelijk recht op hebt. En anders lekker naar bedrijfsarts dan zijn ze helemaal verplicht om je diensten te wijzigen per direct. Succes

5 jaar geleden

Reactie op ixxbaby

Ik vind het nogal belachelijk dat ze met een bedrijfsarts komen. Wat moet i ...
Ik heb zelf een heel prettige ervaring met bedrijfsarts (niet zwangerschapsgerelateerd). Natuurlijk hoef je niet te bewijzen dat je zwanger bent. Door overleg hoe het met je gaat kunnen zij een dwingend advies aan je werkgever geven over wat voor jou nu nodig is om veilig te werken, bijv: geen late diensten, of überhaupt minder uren door de stress die deze situatie bij je oproept. Ik heb destijds ook (vertrouwelijk) mijn gevoel van onveiligheid over werkgever benoemd. Ze werken onafhankelijk en mogen niet zomaar van alles over je rapporteren. Hoe dan ook een rotsituatie waar je in zit, hoop dat het snel beter wordt!