3 Reacties
2 jaar geleden
Ik herken je verhaal van beide kids.
De oudste ook altijd alles zelf gemaakt tot ze mee at met de pot en toen weigerde ze. Nu is ze 4 en gaat er steeds meer in. Ik zelf ben heel makkelijk en denk: wil je niet dan krijg je nog fruit zodat er in iedergeval iets in je buik zit.
De jongste krijgt sinds 5 maanden zakjes groente van mamadeli en het liefst eet die die van 4 maanden. Zodra er stukjes in komen denkt die: eet lekker zelf. Het eten wat wij eten vind die "nu nog" interessant en eet redelijk mee en als ik denk dit gaat er niet in dan pak ik gewoon weer een zakje 4 maanden van mama deli die nog in de vriezer liggen. En ook bij deze denk ik: je proeft het en als je het niet wilt prima morgen weer een dag.
Voel je echt niet schuldig heel veel babys/dreumesen en peuters zijn slechte eters, het komt vanzelf. Blijf aanbieden maar probeer niet te pushen.
Over de structuur zou je nog eens contact voor kunnen opnemen met een logopediste die heeft ons ook geholpen en sindsdien gingen de stukjes steeds beter.
Oja dat fruit uit de hand gaat hier echt nog niet, krijgt gewoon een potje of een knijpfruitje.
2 jaar geleden
Herkenbaar...onze kleine man eet ook heel slecht. Wat eet hij wel:
- verse groente (gepureerd)
- zoete en gewone aardappel geprakt
- potjes 6+
- frietjes/rostirondjes/gebakken aardappeltjes
- kleine stukjes vlees (sindskort pas en ook specifiek vlees zoals Gordon blue, boomstammetjes, slavinken)
- fruit (meestal nog geprakt, soms zelf happen zoals idd banaan)
- tussendoortjes als: babykoekjes, soepstengel, yoghurtje, Mais vingers, peperkoek, brood, eierkoek
Hij houd ook inderdaad niet van bepaalde structuren, ik laat hem wel van alles proeven, ontdekken, onder kwijlen en daarna op de grond gooien 🙈. Als ie een avond slecht eet dan geef ik inderdaad nog wat fruit of een yoghurtje of een potje 6+ als aanvulling.
Ik hoop dat ie stiekem met de tijd steeds beter gaat eten en probeer me er verder niet al te druk om te maken, tip die ik overal lees is om het eten leuk te maken. Laat hij eten tussen jouw lippen vandaan pakken, hap ineens een stukje uit zijn eten, laat zien dat samen eten, eten delen en kliederen goed is.
2 jaar geleden
Hier ook sinds enkele weken. Ze at eigenlijk alles, soms ook stukjes fruit. Nu wil ze precies alleen maar heel gladde voeding, dus echt terug puree zonder stukjes, fruitpap zo fijn dat het bijna sap is. Als ze een vezel of structuur voelt, spuwt ze het uit of gooit ze het op de grond. Geen idee of het ziek, sprong of een tand ofzo is. Ik hoop dat het vanzelf over gaat.