4 Reacties

5 maanden geleden

Ja, hier helaas ook. Dit zat nog geen minuut in elkaar. En is zijn zoveelste speelgoed wat hij kapot heeft gemaakt. Ik heb hem duidelijk verteld dat hij voorlopig geen nieuwe speelgoed krijgt. Weet zelf ook niet wat ik eraan kan doen🤷🏻‍♀️

5 maanden geleden

Jup, mijn dochter had voor haar tweede verjaardag een ukelele gekregen omdat ze de gitaar van mijn man altijd zo leuk vindt. Ze heeft haar ukelele als een echte metalhead tegen de grond gebeukt tot hij brak. Meerdere keren gewaarschuwd dat hij zo kapot zou gaan, maar toch doorgegaan. Ze moest hem zelf in de prullenbak gooien en heeft natuurlijk geen nieuwe gekregen. Ze heeft het er nu (6 maanden later) nog af en toe over dat haar gitaar kapot was. Tja, helaas, als je je spullen kapot maakt, dan kun je er niet meer mee spelen. Ze heeft een periode geëxperimenteerd met het concept "kapot". Wat kan kapot? Wat niet? Worden papa en mama boos als iets kapot gaat? Wanneer wel, wanneer niet? Er zijn in die periode best wat items gesneuveld (speelgoed, puzzels, servies, zonnebril, een paraplu, boekjes). Maar inmiddels lijkt ze te snappen dat "kapot" betekent: we moeten het weggooien. Wij zijn best handig en hadden veel speelgoed nog wel kunnen repareren, maar we wilden haar leren wat de consequentie is van iets kapot maken. Als het steeds gerepareerd of vervangen wordt, dan leert ze dat niet.

5 maanden geleden

Ja, hier ook een peuter die het leuk vindt om te experimenteren en met spullen te gooien. Als hij iets kapot maakt dan gooien we het weg en krijgt hij ook geen nieuwe (alhoewel we dit zelf soms lastig vinden, en oma neemt altijd wel wat voor hem mee 🙃). Als hij met speelgoed begint te gooien dan leggen we ook uit dat hij het dus niet belangrijk of leuk vindt en dan pakken we het af en dan gooien we het weg of dan leggen we het weg (op zolder bijv). We zeggen er altijd bij dat we zuinig met onze spullen moeten omgaan, maja of hij dat echt begrijpt… Moet zeggen dat het niet altijd werkt, hij blijft toch met spullen gooien. Het is wel veel minder dan voorheen.

5 maanden geleden

Is dit misschien ook een beetje jongenseigen? Ik doe nu een aanname, misschien slaat het nergens op. Jongens leren en spelen vaak wel wat fysieker dan meisjes en hebben daar ook meer behoefte aan.