24 Reacties
2 jaar geleden
Ik zou proberen af te bouwen eerst met de dutjes. Ochtenddutje eerst bijv (als dat dan een slechter dutje is dan kan je dat compenseren met het middagdutje).
Zo zou ik het doen iig! Heb wel paar keer geprobeerd en dan valt hij wel veel moeilijker in slaap met d edutjes. Nu zitten we in een fase met sprong etc en ziekgeweest dus dan niet doorgezet.
Of je moet cold turkey weg nemen!
2 jaar geleden
Heb je al eens geprobeerd om de spenen uit bed te halen en gewoon een keertje niet te geven?
Wij zijn hier afgelopen donderdag mee gestart en eigenlijk ging dat best goed. Gewoon meteen cold turkey: spenen uit bed 's ochtends en ze bestonden niet meer 😅
Duurt iets langer voor hij in slaap valt, babbelt dan tegen zichzelf maar huilt niet. Maar valt na 10 minuutjes wel gewoon in slaap. Behalve bij het ochtenddutje: hij heeft er geen meer gedaan sinds de speen weg is, maar dat was er toch stilaan al aan het uitgaan, dus vond ik niet erg.
Enige nadeel hier de afgelopen dagen was dat hij bij de middagdut soms ook wakker werd na 45min. Ik denk dat hij vroeger dan zijn speen nam en verder sliep. Nu was het dan huilen en wou hij echt niet meer slapen. Maar soms deed hij ook gewoon middagslaapjes van meer dan 2u. We waren dus echt op de goede weg en ik dacht 'dit komt helemaal goed'!
Nu is ie vannacht ziek geworden: koorts.. en ondanks iets koortswerend werd ie elk half uur terug wenend wakker. (Terwijl die de nachten daarvoor ook zonder speen wel gewoon door sliep) Dus heb ik het speentje gegeven, want ik wou wel dat hij kon slapen, nu zo ziek zijn.. heel jammer vind ik het, maar goed. Benieuwd hoe het nu verder zal verlopen
2 jaar geleden
Wij zijn rond zijn eerste verjaardag cold turkey gestopt.
Wij hadden dezelfde situatie. Alleen spenen in bed. Zowel de 2 slaapjes overdag als snachts.
De speen zat aan een knuffeltje en er ligt standaard nog een knuffel in zijn bed.
We zijn toen op zaterdag ochtend bij het wakker worden gestopt met de speen. De speen verdween uit zijn bed en de knuffels lieten we liggen.
Ohhhhhhh wat was hij de eerste 2 dagen boosssss!!!! Oeii zo heb ik hem nog nooit gezien 🙈😬
Je snapt de eerste 2 dagen lukte de slaapjes overdag niet. Snachts viel hij beide keren uiteindelijk van vermoeidheid, met een knuffel in zn mond, in slaap.
Maandag en dinsdag ging hij zonder speen naar de opvang.
Normaal slaapt hij daar al niet/nauwelijks, dus dat deed hij toen ook niet 🙃
Die maandag en dinsdag avond was hij niet meer hysterisch boos, maar mopperde hij wat en bleef hij wel nog op zoek naar zn speen in bed tot hij binnen 20 min a halfuur zelf in slaap viel (normale tijd voor hem).
Woensdag en donderdag is hij altijd thuis.
Ik kan me nog herinneren dat het ochtend slaapje die woensdag niet lukte. In de middag was hij zo moe dat hij snel met de knuffels in zijn armen in slaap viel.
Vanaf woensdag avond was het hele mopperen en blijven zoeken naar de speen over.
Sindsdien is de speen niet meer de slaap associatie, maar de knuffels. Als hij in bed ligt, wrijft hij de knuffels in zijn gezicht en valt hij op een knuffel met een andere knuffel in zijn hand in slaap.
Als ik de knuffels wil wassen, leg ik 2 andere knuffels in zijn bed. We noemen dit thuis de: "logeer knuffels". Ze ruiken naar hem (want ze liggen altijd al in zijn kamer in een open mand tussen speelgoed) en worden niet vaak gewassen, want worden maar voor 1 tot 3 dagen max gebruikt per keer.
Als ik de andere schone knuffels later weer terug leg, ruiken ze te schoon en wilt hij hier niet mee knuffelen. Dus ik stop ze dan een tijdje onder mijn trui of ik leg ze naast de andere knuffels in zijn bed. Dan kan de frisse was geur er uit en kan zijn eigen scheetjes geur er weer in 🤣
2 jaar geleden
Reactie op Schaakmeisje
Heb je al eens geprobeerd om de spenen uit bed te halen en gewoon een keert ...
Hier even een update: wij zijn terug bij 'af'. Is echt goed ziek geworden en had zijn speentje echt nodig om toch genoeg slaap te kunnen pakken. Zo jammer, want het ging eigenlijk echt goed en ik denk als we nog enkele dagen hadden gehad we er helemaal van af waren geweest.
Maar dit was echt te zielig: werd vaak wakker door de koorts en huilde dan ontroostbaar..
2 jaar geleden
Bedankt voor alle reacties. .
Echt veel zijn al goed gestopt zeg..
Ik vind het mega spannend haha
Na mijn vraag was ze ziek geworden en vond ik het sneu..
Maar goed.. we zijn overdag wel met de speen gestopt.. gewoon cold turkey 😬..slaapjes zijn iets korter, hopelijk binnenkort weer iets langer..
Wil eind vd week of volgende week ook 's nachts stoppen..
Maar ben al heel blij als ik het overdag volhoudt 😅...
Ze is s avonds zooo blij met de speen hihi
2 jaar geleden
Reactie op Noeeeee89
Bij ons zit de drukke periode erop, en wij willen nu echt stoppen met de sp ...
Vandaag voor het eerst weggehaald, wel zijn speen knuffel in bed gelaten. Na 10 minuten huilen en steeds het lusje vasthouden van zijn speenknuffel waar zijn speentje aan hing toch terug gegeven. Kreeg het niet over mijn hart heen om hem zo te horen huilen🥺
Morgen ga ik zijn speentje knippen en kijken hoe dat werkt.
2 jaar geleden
Helaas is het hier niet gelukt..
Onze meid is nogal slim en ging juist meer waarde aan de speen hechten..
Ze lette heel goed op waar die elke was ..
Geprobeerd samen weg te gooien maar ze hield haar speen stevig vast en deed de prullenbak dicht..
Verstoppen werkte dus ook niet..
En dat gehuil elke keer..
Ga het over een paar maand weer proberen.. 😐
2 jaar geleden
Reactie op H3llobaby2021
Helaas is het hier niet gelukt..
Onze meid is nogal slim en ging juist meer ...
Erg hè, dat gehuil.
Ik heb het tijdens z’n makkelijke slaapje in de ochtend geprobeerd..
Daarvoor samen weggegooid. Hij bleef voor de prullenbak staan en wijzen. Dus was er al een klein beetje bang voor.
Op bed gelegd en het gehuil en gekrijs klonk alsof hij mishandeld werd.. ik heb ook niet doorgezet. Vond het zo zielig😩
2 jaar geleden
Reactie op 12062021
Vandaag voor het eerst weggehaald, wel zijn speen knuffel in bed gelaten. N ...
Hoe ging dat met het knippen?