69 Reacties

vor einem Jahr

Herkent iemand hier ook dat het 'vervelende' gedrag maar bij 1 ouder plaats vindt? Zoontje is de laatste 1,5 week bij mij heel huilerig, niks is goed, alles meteen gillen, etc. Bij de opvang is hij erg lief en ook bij m'n man, dan speelt hij ineens weer heerlijk zelfstandig. En als ik alleen met 'm ben, is het de hele tijd aan mij plakken etc. Ben benieuwd of dit bij andere kindjes ook bij sprong 10 hoorde! Hij zou dan wel laat in de sprong zitten want hij is al 78 weken nu..

vor einem Jahr

Reactie op Frumpsie

Herkent iemand hier ook dat het 'vervelende' gedrag maar bij 1 ouder plaats ...
Peuterpuberteit. Zijn we van de sprongen af komen we van 18 maanden tot 4 jaar hierin terecht 🤣 Wat is de peuterpuberteit? Vaak wordt er gesproken over de peuterpuberteit. Je peuter was eerst een meegaand, lief kind maar gaat zich ineens afzetten en doet niet zomaar wat jij van hem vraagt. In de ontwikkelingspsychologie noemen we deze fase de koppigheidsfase. Dit is een belangrijk onderdeel van de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van je kind. Je kind leert autonomie verwerven. Hij ontdekt dat hij een eigen persoon is met een eigen wil. Hij hoeft niet zomaar alles te doen wat een ander zegt of vraagt. Je peuter reageert fel en koppig. Hij zal willen vasthouden aan zijn eigen wensen. Hij wil bepalen en als dat niet kan, zal hij boos worden. Driftbuien komen in deze fase dan ook vaak voor. Vaak wordt je kind boos om in jouw ogen kleine dingen. Bijvoorbeeld omdat je eerst het blauwe blokje pakte in plaats van het gele of omdat je de boterham verkeerd gesneden hebt. Ook wil je kind veel zelf doen. Hij kan al boos worden als jij iets voor hem hebt gepakt, terwijl hij dit zelf wilde doen. Je kind kan snel wisselen van emoties. Het ene moment is hij vrolijk en lekker aan het lachen, en dan ineens is hij heel boos, omdat iets niet gaat zoals hij wilde. Het kan erg vermoeiend zijn en kan soms voelen alsof je kind jou dwars wil zitten, maar het gedrag in de peuterpuberteit is dus onderdeel van zijn persoonlijkheidsontwikkeling en heel gezond. Bron: https://psychogoed.nl/peuterpuberteit-positief-opvoeden-in-5-stappen/

vor einem Jahr

Reactie op Frumpsie

Herkent iemand hier ook dat het 'vervelende' gedrag maar bij 1 ouder plaats ...
Herken dit volledig!

vor einem Jahr

Reactie op BabyMaehley

Peuterpuberteit. Zijn we van de sprongen af komen we van 18 maanden tot 4 ...
Ik zat al te twijfelen of het sprong 10 is of de peuterpuberteit idd.. herken daar ook veel van! Ik hoop stiekem wel dat het de sprong is, want als dit tot 4 jaar duurt.. dat is niet te doen😲 al zal dat hopelijk ook afwisselen met betere momenten..

vor einem Jahr

Reactie op Frumpsie

Ik zat al te twijfelen of het sprong 10 is of de peuterpuberteit idd.. herk ...
Ja hier was sprong 10 echt 5 weken pittig. Huilerig en slecht slapen. Daarna ging het beter. Middagslaapje van 2 uur en snachts doorslapen over het algemeen. Nu is het vooral gedrag. Nee roepen, ondeugd uithalen, echt grenzen opzoeken merk ik bij haar. Soms moet ik er heel hard om lachen, het is dan moeilijk om m’n gezicht in een plooi te houden 😅

vor einem Jahr

Reactie op Frumpsie

Herkent iemand hier ook dat het 'vervelende' gedrag maar bij 1 ouder plaats ...
Pff hier ook. Nu is dit met verlatingsangst fase wel eens eerder geweest maar nu kan ik de vinger er niet opleggen waar het aan ligt. Ik kan hem niet naar bed brengen dan is het echt mega krijsen als ik het woord slapen al zeg of de slaapzak pak. Dit stopt gewoon niet tot hij zich aan mij kan vastklampen. Waarbij het riedeltje zich herhaald als ik hem vervolgens weer in bed lig. Bij mijn vriend is er echter niks aan de hand en gaat die gewoon slapen. Heel frustrerend. Overdag inderdaad ook continue zeuren, niet accepteren als ik heel even ga zitten met kop koffie bijv. Terwijl bij mijn vriend of andere inderdaad volledig zijn eigen weg gaat en zich goed vermaakt met zichzelf en het speelgoed.

vor einem Jahr

Reactie op Sigis

Pff hier ook. Nu is dit met verlatingsangst fase wel eens eerder geweest ma ...
Oh echt dit ja.. zodra ik de bank aanraak staat ie naast me😲 vanochtend heb ik het gejammer een stuk meer genegeerd en alleen gereageerd op normaal aandacht vragen en ineens ging het daarna wel goed, dus misschien dat dat toch hielp. Of hij heeft besloten de strijdbijl even te begraven.. we gaan het zien na z'n slaapje! Hier wordt nog wel goed geslapen gelukkig, maar zit ook al te wachten op de slaapregressie die rond 18 maanden is.. Daar lees ik ook veel goeds over haha🥴 dat kan bij jullie ook wel meespelen als ik het zo lees! Pff lastig hoor!