48 Reacties
5 jaar geleden
Hi! Die situatie hebben wij ook hier, uiteindelijk leven zij wel samen, ziet het kind het verschil niet tussen de ene opa en oma en de ander. En ook al is zij 'ons' type mens niet gaan we er vanuit dat ze goed zal zijn voor ons kind. Daar gaat het uiteindelijk toch allemaal om:) Wie zijn wij om ingewikkelde situaties te creeeren die er misschien helemaal niet zijn. En ach wij zien het maar als een luxe positie voor het kind 3 opa's en 3 oma's!🤩
5 jaar geleden
Mijn ouders zijn inmiddels langer met hun nieuwe partners dan ze zelf samen zijn geweest. Dan ligt het wellicht iets anders. Ik ken mn stiefouders al de helft van mn leven zo'n beetje. Hier worden mijn ouders pake en beppe en hun partner oma en opa . Mijn vriend is van buitenlandse komaf dus van die kant wordt de Spaanse benaming voor opa en oma gehanteerd.
5 jaar geleden
Hier is het gewoon opa Peer en opa Henk. Beide geen familie. Opa Henk is de huidige vriend van mijn moeder en opa Peer is de ex vriend van mijn moeder waar wij mijn halve leven hebben gewoond. Dus da's ook gewoon opa.
Scheelt hier misschien ook dat de biologische opa's niet in de picture zijn. Mijn vader is overleden en die van mijn man woont aan de andere kant van de wereld.
5 jaar geleden
Bij ons zal het zo gaan:
Oma xxx
Opa xxx
Opa xxx
Oma xxx
Opa xxx
En bij onze opa en oma's..
Denk ik..
Omie abc
Opie abc
Opie abc
Xxx is voornaam
Abc is achternaam (gebruiken zelf ook hier geen voornaam)
5 jaar geleden
Mijn ouders zijn gescheiden en heb met beide stiefouders niks. Ook mijn vriend ligt niet goed met hun.
Bij ons gaat het dus duidelijk Opa A en ‘voornaam vriendin’, Oma A en ‘voornaam vriend’, en opa en oma B worden.
Wanneer ons kind wat ouder is wordt uitgelegd wat scheiding is enzo.
5 jaar geleden
Ook hier gescheiden ouders, en beide ouders hebben al een tijdje een nieuwe partner (ook getrouwd) we noemen de partners ook gewoon opa en oma. Ook omdat ze al in ons leven waren voor dat onze zoon geboren werd. (Hij is nu 6jaar)
Mijn schoonmoeder heeft nu sinds een half jaartje een vriend en die noemen we wel bij zijn naam ipv opa.
Jullie moeten je er beide goed bij voelen!
5 jaar geleden
Mijn ouders noemen we Opa en Oma.
Ouders van mijn man (stiefvader) noemen ze opa en oma met voornaam erachter.
We verwachten samen een kindje en dan zal het hetzelfde zijn om zo nog steeds verschil te hebben en de kinderen weten over wie je het hebt.
Oma van mijn man leeft ook nog, die noemen we dan oma + achternaam.
Zo is het voor iedereen duidelijk wie je bedoeld. Werkt voor ons prima.
Het is inderdaad je eigen gevoel erbij.
5 jaar geleden
Wij noemen mijn stief vader en stief moeder gewoon opa (naam) en oma (naam) . Ik wil geen verwarring creëren en ik vind alleen bij de voornaam noemen erg afstandelijk.
Ik persoonlijk vind het niet nodig dat een kind al zo veel van een scheiding meekrijgt door partner van biologische opa en oma alleen bij de voornaam te te noemen. Als ze oud genoeg zijn en gaan vragen waarom ze 3 opa's en oma's heeft i.p.v. 2 leg ik het duidelijk uit. Wel weet mijn dochter van 2 wel al dat oma a mijn moeder is en opa a mijn vader en dat ze niet bij elkaar wonen.
Zelf heb ik ook niet heel veel met mijn stief ouders.
5 jaar geleden
Wij hebben twee stiefoma’s. Die zijn ook gewoon oma.
Wij zitten daar allebei niet zo principieel in. Het gaat ons meer om ons kindje en de band die hij gaat opbouwen met zijn bonusoma’s. Iedereen die vanuit zijn/haar rol iets wil betekenen is welkom, ik zou niemand vooraf willen ‘uitsluiten’ ❤️
5 jaar geleden
Mijn (schoon)ouders zijn gelukkig nog samen, dus dit probleem hebben wij niet. Ik heb het zelf als kind wel meegemaakt. Mijn ouders noemde de stiefmoeder gewoon oma, maar zelf noemden ze haar geen mama. Ik kan je zeggen dat je als klein kind helemaal niet snapt dat er verschil zit tussen aangetrouwd en biologische familie: het is gewoon (of althans dat hoop ik van harte) een lieve (stief)oma die aandacht geeft en cadeautjes langsbrengt.
Vooral doen wat goed voelt voor jullie. Je kindje leert vanzelf de namen die jullie aanleren.
5 jaar geleden
Wij hebben hier opa en oma koffie (ouders vriend), opa en oma bos (mijn vader en vriendin) en opa en oma west (mijn moeder en vriend). Vind het wel gezellig klinken zo. En jonge kinderen snappen toch niet hoe de lijntjes precies lopen. Voor hen is ook de stiefkant gewoon een opa of oma.
5 jaar geleden
Mijn dochters hebben meerdere opa's en oma's die geen bloedverwant zijn.
Voor ons maakt dat absoluut niks uit.
De liefde die ze van deze opa's en oma's krijgen vind ik veel belangrijker dan het delen van bloed
5 jaar geleden
Toen ik klein was was mijn opa ook voor een tweede keer getrouwd. We noemden haar geen oma maar tante (voornaam). Mijn ouders zijn net een jaar gescheiden omdat mijn vader een ander had, maar zij zal alles behalve een oma zijn voor ons kind. Dat wordt gewoon enkel de voornaam, heb haar ook van t weekend pas voor het eerst ontmoet.