Hi allen,
Mijn zoontje van bijna 11 maanden heeft ondertussen al 8 tandjes dus wij poetsen braaf elke avond. Eerst vond hij het nog wel grappig en de tandpasta lekker dus dat ging prima. Nu echter al een paar maanden vind hij het echt DRAMA en het lijkt elke dag erger te worden.
Hij begint direct te huilen als we beginnen met poetsen en nu is het al zo erg dat hij al huilt als ik de tandpasta op zijn borsteltje doe. Het is toch echt nodig dus ik hou hem een beetje in de houdgreep en poets dan snel zijn tandjes.. 🤷♀️ Wat elke avond resulteert in keihard huilen.. Zo zielig! Gaat echt tegen mijn gevoel in om hem zo in de houdgreep te houden terwijl hij alles bij elkaar krijst.. ☹
Hebben jullie tips? Hoe gaat dit bij jullie?
Ik laat mijn zoontje al vaak tussendoor met zijn tandenborsteltje spelen (bijv tijdens verschonen) en dat vind hij prima en leuk..
Wat voor tandpasta gebruiken jullie? Wij gebruiken nu nog water😅😅
Gewoon Elmex voor kinderen, zonder rare zoete smaakjes. Lees overal dat ze die juist afraden. Hij eet bovendien ook van deze Elmex de halve tube leeg als ie de kans krijgt 😄
Bedankt voor jullie tips! Ik denk dat het probleem ook een beetje is dat hi ...
Wij doen het wel voor de laatste fles hoor.. ik snap wel waarom erna, maar hier is de fles ook echt onderdeel van het slaapritueel. Tanden poetsen we bij het aandoen van de pyjama, net voor de fles. Het is nu toch vooral zodat ze het gewoon raken denk ik dan maar. Tegen dat het écht belangrijk is voor de tanden, hoop ik geen avondfles meer te geven
Na de avondfles is het bij ons ook een drama dus doe het nu ongeveer een half uur na zijn Fruit voordat hij naar bed gaat voor zijn middagslaapje. Hij zit dan nog in zijn stoel en dan kan ik goed achter hem gaan staan en poetsen ondanks dat hij zich er tussen uit probeert te wurmen. Maar dan even boven poetsen, even onder, en dan weer boven en onder en probeer er een spel van te maken met gekke geluidjes. Vervolgens maar hij zelf nog even de tandenborstel zelf hebben en dan draait hij die ook alle kanten op in zijn mond dus geloof dat alle tanden en kiesjes (nog maar 2 hoektanden en 4 achterste kiezen te gaan voor volledig gebit) dan wel goed onder handen zijn genomen. Nadien gaat hij een 2 tal uur naar bed dus heeft het nog goed na kunnen werken op de tanden
Hier zet ik mijn zoontje op de bank met een muziekboeken, das z'n favoriete boekje en zorgt voor afleiding. Ook - zoals anderen aangaven- het zelf laten 'poetsen' en het poetsen van mama's tanden helpt vaak een beetje. Maar idd de ene dag gaat soepeler dan de andere dag
Zelf laten doen, en tussendoor laat ik hem mijn tanden nog poetsen en poets ik zijn tandjes snel even.
De enige keren dat er drama is in huis is als hij iets zelf wil doen maar wij het voor hem willen doen. Dus alles duurt nu 5 keer zo lang maar uiteindelijk leert hij het wel sneller zelfstandig te doen(is mijn theorie 😅)
Ik geef mijn dochter tijdens het verschonen al haar tandenborstel. Ze kauwt er dan op. Na het verschonen vraag ik de tandenborstel terug en doe er wat tandpasta op. Zij mag daarna de tube vast houden en ik poets haar tanden. Geen drama.
Ik geef mijn dochter tijdens het verschonen al haar tandenborstel. Ze kauwt ...
Dit klinkt ideaal!
Ik heb al actief geprobeerd maar ze is na twee seconden uitgespeeld.
Dwingen heeft ook geen zin, zij zet haar kiezen op elkaar en mond dicht … hihi
Ik doe een poging tot poetsen
Soms smeer ik met mijn vinger tandpasta op zn tanden, soms met een vinger tandenborstel waar ik heb een beetje op laat kauwen. Maar echt poetsen poetsen is echt geen doen.
Hier helpt een electrische tandenborstel een beetje. Nog steeds niet fantastisch. Maar hij vind het wel een interessant gevoel in z'n mondje. Dus ik heb dan toch het gevoel dat z'n tandjes goed gepoetst zijn zonder al te veel strijd.
Uiteindelijk lukt het soms om elkaar tanden te poetsen
Denk dat we Max 1- a 2 minuten mee bezig kunnen zijn. In hoeverre ik echt goed haar tanden kan poetsen is maar de vraag…
Alle beetjes dan maar die ik uit kan krijgen