11 Reacties

2 jaar geleden

Hoi hoi! Ik heb mijn zoontje al wat vertrouwd gemaakt met de tandenborstel al voordat hij tandjes kreeg. Dus plezier lijkt mij een goede start 😉. Ik gaf hem de regie om het zo spelenderwijs te ontdekken. Nu hij tandjes heeft doen we het “samen”, ik houd de tandenborstel vast en hij ook. Op het moment dat de tandenborstel in zijn mond is zing ik een tandenpoets liedje; af en toe trekt hij de borstel uit zijn mond en dat is oke. Samen doen we het weer in zijn mond en dan zing ik verder. Het is wel anders poetsen dan bij mijn eigen tanden, maar het borsteltje komt er wel zonder dat hij er een negatieve associatie mee heeft. Voor ieder kindje kan het natuurlijk weer wat anders werken, maar tandenpoetsen kan een behoorlijk gevoelige prikkel zijn voor die kleintjes (of mensen met een gelijk ontwikkelingsniveau). Lang verhaal, ik neem er ook aspecten uit mn eigen werk in mee lees ik 😅.

2 jaar geleden

Mijn mondhygiëniste heeft mij verteld dat het in eerste instantie ook vooral gaat om het wennen aan de borstel. En dat het prima is om ze er een beetje mee te laten spelen. Anders misschien een vingertandenborstel proberen?

2 jaar geleden

Ik heb een vingerhoedje tanden borstel, werkt goed!

2 jaar geleden

Hier 3 dagen krijsen en daarna was dit helemaal weg. Vinger tandenborstel werkt hier niet echt wat mij handiger leek. Nu doet hij gewoon zijn mondje open en laat mij mijn gang gaan 😊

2 jaar geleden

Reactie op bébé5juni

Hier 3 dagen krijsen en daarna was dit helemaal weg. Vinger tandenborstel w ...
Wow, knap! Hoe dan? Ik denk dat ik toch vingertandenborstel eerst nog eens probeer

2 jaar geleden

Wij hebben het een paar weken met een vinger tandenborstel gedaan. Daarna een gewone tandenborstel geïntroduceerd als speelgoed. Die haartjes vond hij erg interessant en de smaak van baby/peuter tandpasta lekker. We poetsen voor het slapen gaan (hij krijgt geen late avond of nachtfles meer) zijn tandjes met tandpasta. Hij heeft 3 tanden, dus heel lang zijn we ook niet bezig. Als hij moppert zingen we er een liedje bij, maar meestal is het poetsen geen probleem. Na het poetsen mag hij nog even zelf ""poetsen"" (lees: spelen en kauwen op de tandenborstel)

2 jaar geleden

Zo te lezen zijn jullie goed op dreef om het poetsen te oefenen!

2 jaar geleden

We poetsen elke avond zijn 2 tandjes, voor zover dat lukt 😅 hij vind het erg leuk en doet al zijn mond open als hij de tandenborstel ziet. Hij wilt het wel het liefst zelf doen. Meestal poets ik even snel zn tandjes en laat hem daarna met de tandenborstel spelen, dat vind hij zo leuk dat ie altijd een beetje boos/van slag is als ik zijn tandenborstel afpak (loslaten doet hij dus echt niet).

2 jaar geleden

Reactie op estelerr_

We poetsen elke avond zijn 2 tandjes, voor zover dat lukt 😅 hij vind het e ...
Ja hier ook. Ik krijg alleen geeneens de ruimte even te starten met poetsen. Misschien ga ik ook voordoen wat ik met mijn tandenborstel doe.

2 jaar geleden

Reactie op zabaro

Ja hier ook. Ik krijg alleen geeneens de ruimte even te starten met poetsen ...
Oh dat is een goede! Vanavond gelijk proberen, had daar nog niet eens aan gedacht 😅 Hier ook lastig hoor, hij wilt al gelijk zijn tandenborstel pakken. Ik neem hem meestal op schoot en dan houd ik mijn armen over zijn armen voor het eerste deel. Of ik laat hem in de box staan, dat werkt meestal wel voor even..

2 jaar geleden

Hier geen problemen! Soms probeer hij hem af te pakken en wil hij zelf poetsen. Ik ga gewoon heel overdreven liedjes zingen, dan is hij afgeleid. En als ik gepoetst heb laat ik hem zelf even sabbelen en prutsen ermee