7 Reacties

2 maanden geleden

Hey! Krijg je geen begeleiding vanuit NSDSK of kentalis? Ik weet niet waar je woont. Maar er zijn verschillende instellingen die je met TOS of TOA (taalontwikkeling achterstand) kunnen helpen. In je verhaal hoor ik ook dingen die heel normaal zijn voor 3 jarige. Hier is het uit deur gaan ook vaak een strijd. Soms dan ben ik heel geduldig en geef ik veel kansen. Soms dan hebben we daar echt geen tijd voor. Succes! Ik probeer de oudste ook nog steeds uit te vinden 🫣

2 maanden geleden

How2talk2kids is een interessant profiel op IG en ze hebben ook een boek. Je kindje een keuze geven. Perspectief geven indien iets niet kan maar eventueel later wel. Of een optie aangeven dat wél kan . Bvb binnen niet met de bal wél buiten. Meertalige kindjes moeten dubbel zoveel leren hoor ik nogal eens. Is in het begin moeilijker voor hen . Later alleen maar voordelen natuurlijk. Mss is hij ook gefrustreerd dat hij zich niet kan uitdrukken.. dus hem aanreiken hoe hij zich kan uitdrukken..ik zie dat je dit niet leuk vindt of ... Ondertitels geven aan wat je ziet gebeuren.. Veel succes!

2 maanden geleden

Reactie op Maartjex93

Hey! Krijg je geen begeleiding vanuit NSDSK of kentalis? Ik weet niet waar ...
Hi, bedankt voor je reactie. Ik vind het eerlijk gezegd nog dubbel. Want de eerste afspraak hadden wij. Toen hadden ze gezegd dat het een slimme jongen is. Dat het te maken heeft dat hij een jaar niks heeft gehoord. Dat het wel komt en ons niet zorgen hoeven te maken. De 2e afspraak had hij zijn dag niet. Wou nergens aan meedoen. Kreeg ik ineens te horen ja naja vermoedelijk tos dan maar.(andere behandelaar) En dat hij naar een intensieve dagbehandeling kan gaan. Het kan zo zijn dat als hij 10 jaar is nog steeds niet goed praat. Wat best als een harde klap aan kwam bij ons. De 1 zegt heel wat anders dan de andere. Buiten de instantie, hoor ik van de peuterspeelzaal dat het hartstikke goed gaat met hem, en dat het echt wel komt dat praten. Omdat zij ook best veel vooruitgang zien bij hem. Ik wil hem ook niet gelijk stempel geven van TOS. En het is idd frustratie dat weet ik, omdat hij zich niet kan uiten. Dat vind ik best pijnlijk als moeder zijnde omdat aan te zien.

2 maanden geleden

Reactie op JJC

How2talk2kids is een interessant profiel op IG en ze hebben ook een boek. ...
Oh super ik zal ze gelijk volgen. Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad frustratie wat erbij komt kijken. Omdat hij zich nog niet goed kan uiten “praten” Hij spreekt qua woordjes 3 talen.. en begrijpt bijna ook echt alles in 3 talen

2 maanden geleden

Reactie op Saarbew

Hi, bedankt voor je reactie. Ik vind het eerlijk gezegd nog dubbel. Want ...
Dat snap ik dan wel. Wel gek dat ze opeens van diagnose veranderen. Een TOS en een TOA verschillen nogal. Gebruik je pictogrammen. Zodat hij kan aanwijzen wat hij bedoelt?

2 maanden geleden

niet wat betreft taal, maar wat betreft strijd helpt het bij ons heel erg om voor te bereiden: als je NU de deur uit gaat is een peuter daar enorm door overvallen. Dus: over vijf minuutjes gaan we de deur uit. Over twee minuutjes gaan we de deur uit. Ok, als de puzzle zo klaar is gaan we dus de deur uit. Zelfde in de speeltuin: je mag nog drie keer schommelen, dan gaan we naar huis, of: je mag nog op één speeltoestel, dan gaan we naar huis. Welke wil je? Dan wordt het kind niet ineens onverwacht uit zijn spel gehaald, maar heeft het tijd om zich voor te bereiden/ af te ronden. Hopelijk helpt dat voor jullie ook!

2 maanden geleden

Reactie op Senb19

niet wat betreft taal, maar wat betreft strijd helpt het bij ons heel erg o ...
Ja dat helpt bij ons ook héél erg goed!