5 Reacties

één jaar geleden

Wij hebben een dametje die precies hetzelfde doet. Als we zeggen dat iets niet mag gooit ze zich op de grons, gilt schreeuwt etc. Wij leggen haar nu uit dat niet alles mag en kan en dat ze dan niet hoeft te schreeuwen. Dit helpt soms, niet altijd. Als het niet helpt laat ik haar liggen en haar gang gaan. Iets later vraag ik haar of ze weer lief kan komen doen. Vaak staat ze op alsof er niks gebeurd is. Onze dame wil mij ook wel eens slaan als we zeggen dat iets niet mag. Zodra ze slaat skip ik alles wat ik hierboven heb gezegd 🤣 dan zetten we haar op haar kont op de grond en vertel ik haar dat dat absoluut niet mag en dat het mama zeer doet. Ik laat haar dan ook echt even zitten... Blijft een moeilijke leeftijd!! Hopelijk heb je er iets aan 🤣

één jaar geleden

Niet echt tips maar was zelf wel wat geschrokken van deze theorie. Ik zette de middelste nog wel eens op ‘het strafbankje’ maar ben daar onmiddellijk mee gestopt. Ik zet hem wel apart maar in dezelfde ruimte zodat hij niet alleen is en ook met zijn woede buien bij ons mag zijn……. Maar ohhhh wat is opvoeden zwaar en moeilijk en tegenstrijdig en veelzijdig en prachtig 😅

één jaar geleden

Het boek “liefdevolle begrenzing” van Loïs Eigenraam, is een echte aanrader!

één jaar geleden

Ik vond Jagen, Verzamelen, Opvoeden een fijn boek. Maar los van al het pedagogische geneuzel over keuzes geven, betrekken bij wat je doet, rustig blijven en natuurlijke consequenties. Soms is het ook best fijn om even een pauze te nemen voor jezelf of je relatie. Kind 1 of 2 nachtjes laten logeren en even lekker de hort op, net als vroeger. Dat kan je eigen lontje weer een beetje langer maken.

één jaar geleden

Ja en hoe meer wij er ons aan ergeren hoe meer zij gaan uitproberen. Hier helpen de volgende dingen goed: - overdreven blij iets vragen. Als ze dan weer loopt te treuzelen om aanstalte te maken reageer ik super enthousiast van ga je mee? Gaan we buiten kijken naar de vogeltjes. Nou zij denkt dat er dan een kermis buiten staat 😂 - afleiden tijdens een bui met iets anders of zeggen gewoon een knuffel geven en zeggen dat alles oke is. - vooral zelf heel relaxt en rustig blijven. Maar mocht het niet lukken dan is het op een gegeven moment wel gewoon oppakken en hup mee naar boven als er naar bed gegaan moet worden of als ze stil blijft staan op straat. Komt zelden voor, meestal reageert ze goed op positiviteit. Gang is hier 2 x gebeurd max 20 sec. En daarna knuffel geven. Dit doe ik alleen als ze slaat. Dat vind ik echt niet oké ookal is het uit frustratie.