24 Reacties
2 jaar geleden
Dat is helaas hoe het systeem in elkaar zit. Er wordt gekeken naar jaarinkomen niet naar vanaf wanneer je bent begonnen.
Dit hebben wij ook gehad toen mijn man na zijn studie begon met werken. We hebben twee jaar lang elke maand moeten terug betalen wat we te veel hadden gekregen.
2 jaar geleden
Dat ligt er een beetje aan hoe het er staat en hoe je het leest. Even mrt fictieve bedragen:
Stel, met studie had je recht op 1000 p/m = 12.000 p/j. Daarvan is Jan tm juli al uitgekeerd = 7000
Nu met baan heb je recht op 750 p/m is 9000 p/j. Dan was eerder 12.000- 9000 = 3000 teveel toegekend op jaarbasis. Dan zegt de belastingdienst ook "je hebt teveel ontvangen". Maar eigenlijk bedoel ze "eerder was teveel toegekend op jaarbasis".
Van de 9000 waar je nu recht op hebt op jaarbasis, is 7000 wel al uitgekeerd. Dat betekent dat je het resterende bedrag over de komende maanden krijgt.... is dus 2000 : 5 mnd = 400 per maand. Minder dan de 750 waar je in theorie per maand recht op hebt zeg maar.
Echter. Heb je op jaarbasis nu nog maar recht op 6000 en is je tot op heden al 7000 uitgekeerd, dan zul je 1000 terug moeten betalen en krijg je de komende maanden niets meer.
2 jaar geleden
Het is een beetje lang verhaal, maar hoop dat je het kunt volgen (heb jaaaaaren geleden bij Belastingdienst/Toeslagen gewerkt) en heb daar wel geleerd hoe onduidelijk de belasting communiceert . Maar, wat eerder al werd gezegd.... het klopt wel dat voor de hoogte van je toeslagen wordt gekeken naar je jaarinkomen. Los van of je de 1e maanden wel of geen inkomen had
2 jaar geleden
Reactie op Thérèse
Het is een beetje lang verhaal, maar hoop dat je het kunt volgen (heb jaaaa ...
Ja ik snap je verhaal. Ik heb nu bijv kindgebonden budget bekeken. Daar staat op jaarbasis recht op 640. Echter heb ik al meer gehad dan dat. Het maand bedrag volgens de belastingdienst is nog wel 53 euro. Dat klopt dan toch niet?
2 jaar geleden
Reactie op Lisanne09
Ja ik snap je verhaal. Ik heb nu bijv kindgebonden budget bekeken. Daar sta ...
640 / 12 mnd is 53 euro per maand. Je zou met je huidige inkomen normaal gesproken dus recht hebben op 53 euro per maand. Maar je hebt al meer gekregen dan 640, dus je krijgt dit jaar niets meer en zult moeten terug betalen
2 jaar geleden
Volgens mij gaat kindgebonden budget automatisch op basis van je doorgegeven inkomen. Wij kregen het eerst wel en toen niet meer. Hebben het niet aangevraagd of stopgezet, alleen ons verwachte inkomen aangepast toen ik een nieuwe baan kreeg.
2 jaar geleden
Ik weet niet hoe het zit met veranderend werk etc. Wat wij wel hebben is dat wij kgb ontvangen, terwijl wij daar, volgens ons, iig niet op zo veel, recht op hebben. We hebben het ook niet nodig verder. Wij hebben een spaarpotje aangemaakt op de rekening en boeken het daar elke maand heen, zodat we niet straks ineens een klap hebben als het toch terug moet naar de belastingdienst. Wij wilde het toen het de eerste keer kwam ook stopzetten, maar dat kon niet....
2 jaar geleden
Weet iemand toevallig ook hoe het zit qua terug betalen?
Wij kregen vanaf de maand dat ons kindje geboren is. Juni 2021. Betekend dit dan dat ik ergens komende maand ongeveer een rekening kan verwachten of is dat pas wanneer we in maart 2023 aangifte doen over 2021?
2 jaar geleden
Reactie op Bloemblaadje
Wij kregen vanaf ...
Ik heb toevallig vorige week een brief gehad daarover. Dat ik terug moet betalen, omdat ik teveel heb ontvangen. We hebben 2 jaar zelfde inkomen, snap niet waar het fout is gegaan, maar ga het stopzetten om niet later weer een brief te ontvangen dat we terug moeten betalen
2 jaar geleden
Reactie op Bloemblaadje
Wij kregen vanaf ...
Ik heb zoals anderen hier inderdaad ook al een brief gekregen. Je hebt als het goed is afgelopen maart aangifte gedaan over 2021? Niet pas in 2023? Dus daarna gaan ze het bereken. En krijg je dus terug of moet je bijbetalen over dat half jaartje.
2 jaar geleden
De toeslagen is echt een dingetje hoor. Vindt het enorm lastig om mijn jaarinkomen te schatten, want ik verdien elke maand anders. En dat weet ik van te voren niet. Nu heb ik bijv. afgelopen 3 maanden extra gewerkt voor een zieke collega, dat weet ik dus van te voren niet.
Van vorig jaar dus aardig wat terug kunnen betalen. Hou mn hart vast voor dit jaar. Heb zo goed mogelijk geprobeerd te schatten + iets extra’s. Liever te weinig toeslag ontvangen, en later terug krijgen.🤞🏼
2 jaar geleden
Reactie op Rebelion
Ik heb zoals anderen hier inderdaad ook al een brief gekregen. Je hebt als ...
Ohja grapje 😅🙈 ik kreeg terug, maar dat ging over mn inkomen van het werk, heeft niks over kgb bijgestaan🤷🏼♀️
2 jaar geleden
Reactie op Rebelion
De toeslagen is echt een dingetje hoor. Vindt het enorm lastig om mijn jaar ...
Dit is echt de tip die ik iedereen zou willen geven..bouw een buffer in door je inkomen hoger in te schatten en iets minder opvanguren door te geven dan je daadwerkelijk afneemt. Al zijn het er maar 1 of 2. En check ieder jaar in januari van welke gegevens ze uitgaan.
Je gegevens zijn op 1 januari 2022 letterlijk overgenomen van 31 december 2021. Je gaat pas ik maart-mei 2022 aangifte doen over 2021, wat pas in juni-juli 2022 definitief vastgesteld is. Dit wordt dan vervolgens niet automatisch verwerkt in je toeslag over 2022. Het toeslagensysteem gaat altijd uit van de gegevens die jij zelf hebt doorgegeven.