24 Reacties
2 jaar geleden
Reactie op Lisanne09
Hoe bedoel je dit precies? Ik ga dus pas vanaf nu verdienen. Ik heb dus mn ...
Stel, je zou met deze baan op jaarbasis 30.000 verdienen. Omdat je er maar een half naar werkt is het dit jaar 15.000. Day heb je dan doorgegeven aan de Belastingdienst voor 2022. Op 1 januari 2023 kopieren ze gewoon het inkomen zoals je dat voor 2022 doorgegeven. Op basis daarvan berekenen ze dan je toeslag voor 2023. Kortom, als jij niets wijzigt in januari gaan ze (in dit voorbeeld) voor 2023 ook uit van een jaarsalaris van 15.000. Maar dat klopt dus niet. Jij moet dit zelf handmatig wijzigen in januari naar 30.000 anders ga je straks grote geldbedragen terug moeten betalen. Immers, hoe hoger je inkomen hoe lager je toeslag.
Daarnaast zou ik dus altijd iets meer inkomen doorgegeven dan je denkt te hebben. In dit voorbeeld zou ik bijv 35.000 doorgeven ofzo. Wie weet krijg je ee x een onverwachte bonus of iets anders waardoor je inkomen hoger uit valt dan je dacht en vang je dat daar mee op zeg maar
2 jaar geleden
Werkgeversverklaring opvragen: daar staat meestal je geschatte inkomen in inclusief toeslagen, vakantiegeld etc. Dat is dan voor het hele jaar indien je al in dienst bent en kan je een goede inschatting maken voor 2023. Indien je een jaarschatting krijgt en je werkt maar 6 maanden dan halveer je dat bedrag natuurlijk. Verwacht dat als je in dienst net bent dat je dan de inkomsten t/m 31 december te zien krijgt