47 Reacties

4 jaar geleden
Goed topic! zelfde hier, maar dan met daarbij een net gekocht huis (waarbij ik veel eigen vermogen inbreng). Dus iemand met zelfde situatie die dit al heeft uitgezocht, heel welkom

4 jaar geleden
Momenteel in zelfde schuitje.. Nu komt de tweede en ben ik eigenlijk ook wel zat dat we (gekscherend) “huisgenoten met een kind” zijn.. Ik wil graag wat op papier, heb er ook vaak over gehad, maar er komt nu bijna 3 jaar niks van terecht.. Ik raak wat gefrustreerd.

4 jaar geleden
Wat mijn zusje mij vertelde toen hun een kindje kregen en geregistreerd partnerschap deden. Dat als je gaat trouwen dan heb je een rechter nodig met kinderen tot 12 jaar. Bij geregistreerd partnerschap is dat niet nodig.
Als je bijde niet doet voor de geboorte. Dan moet je vriend voor de geboorte gezag aanvragen en dat soort dingen.

4 jaar geleden
Wij hebben vorig jaar een huis gekocht. Een samenleving contract genomen omdat we ooit nog willen trouwen als daar geld voor is😂.. Maar nu zwanger.
Toen we het samenlevingscontract namen, hebben we ook een testament erbij genomen, omdat we waarschijnlijk eerder kinderen zouden hebben dan we zouden trouwen. Daarin hebben we het eea opgenomen n.b.t. Het huis. Ons overlijden, maar vooral aanstaande kinderen en alles wat daar bij hoort.
Better be safe than sorry!
Ik hoop wel dat trouwen niet lang duurt, ik wil graag dezelfde achternaam als mijn kindjes later

4 jaar geleden
Zelf gaat mijn voorkeur uit naar geregistreerd partner. Je kan dan altijd nog kiezen voor trouwen inclusief het feestje als het weer mag en als we geld over hebben.
Samenlevingscontract met testament komt op hetzelfde neer geloof ik. (Testament ongeveer 500,- samenlevingscontract 300-400)
Geregistreerd partner schijnt vaak gratis te zijn, maar wellicht moet er ook een testament bij?
Oja en ik ben misschien ouderwets, maar ik wil graag dezelfde naam als mijn kind en daar kun je met trouwen of geregistreerd partner ook voor kiezen.
Succes met je keuze !

4 jaar geleden
Reactie op Veerle1985
Goed topic! zelfde hier, maar dan met daarbij een net gekocht huis (waarbij ...
Hi! Same.. wij hebben onlangs een huis gekocht waar ik €40.000 eigen geld in heb gestopt en hij niets! We zijn nu trouwens zo’n 1,5 jaar samen en we hebben een leuke relatie maar wel met ups & downs, dus zonder de hele boel te romantiseren en naïef te zijn: ik heb besloten om voor geregistreerd partnerschap te gaan. Hij is al maanden aan het klussen want het was een bouwval en zonder zijn salaris had ik heen hypotheek kunnen krijgen dus op die manier betaald het zich allemaal terug. Daarnaast krijgen we een kindje samen dus het zal hoe dan ook de rest van mijn leven, de vader van mijn kind blijven! Trouwen kunnen we later doen op een romantische manier maar voor nu geregistreerd parnetschap om alles zakelijk gewoon goed geregeld te hebben! 🤗🤗

4 jaar geleden
Er zijn 3 verschillen tussen het huwelijk en het geregistreerd partnerschap:
- Als u trouwt, moet u elkaar het ‘ja-woord’ geven. Bij een geregistreerd partnerschap is dit niet verplicht.
- Een geregistreerd partnerschap kan, als u geen minderjarige kinderen heeft, buiten de rechter om eindigen. Voor het ontbinden van een huwelijk moet u altijd naar de rechter.
- Het geregistreerd partnerschap kent geen scheiding van tafel en bed, het huwelijk wel.
Daarnaast kun je ervoor kiezen om dezelfde achternaam te dragen als je kindje. Ik wil persoonlijk graag een gezin vormen dus kies ik graag hiervoor.
Een samenleving contract is overigens bijna net zo duur als een geregistreerd partnerschap.

4 jaar geleden
Wij hebben een samenlevingscontract. Mijn vriend heeft bij ons eerste dochtertje, haar tijdens de zwangerschap erkend, en na de geboorte direct gezag aangevraagd.

4 jaar geleden
Een geregistreerd partnerschap kan ik de meeste gemeentes ook gratis (op bepaalde dagen - is wel vaak een aantal maanden vooruit vol).
Let er wel op dat als je partnerschapvoorwaarden wilt aangaan (en dit is aan te raden) je dit alsnog door een notaris moet laten opstellen, wat natuurlijk geld kost.
Je moet dus ook naar de rechter om het te laten ontbinden als je kinderen hebt onder de 18.
Heb zelf al een samenlevingscontract met mijn vriend en het lijkt me eigenlijk makkelijker om er een testament bij te nemen; kost ook geld, dan heb je het bij elkaar volgens mij (ongeveer) hetzelfde geregeld als een geregistreerd partnerschap, maar dan hoef je niet naar de rechter mocht je toch uit elkaar gaan.
Maar ik snap romantische overwegingen voor een geregistreerd partnerschap ook goed

4 jaar geleden
Wij hebben iets meer dan anderhalf jaar geleden (toen we onze huizen verkocht hadden en samen een huis gingen kopen) een samenlevingscontract en testament op laten stellen .. 3 vliegen in een klap qua notariskosten 🤣 De intentie om te gaan trouwen is er wel maar dan zal hij eerst maar eens de vraag moeten gaan stellen 😉

4 jaar geleden
Wat fijn dat jij dit topic aankaart. Ik zit namelijk ook al een tijdje in dubio.
Wij wonen ook samen in een huurwoning, zijn ook nog niet zo lang samen (maar ach wat is lang).
Mijn vriend heeft al een kindje uit een vorige relatie, dit is allemaal fout gelopen waardoor hij zijn kind niet heeft kunnen erkennen, geen gezag heeft en nu dus eigenlijk buiten de boot valt.
Ik wil het samen graag beter regelen en zitten dus te denken aan geregistreerd partnerschap, hij wil dan graag dat ik ook zijn achternaam ga dragen.
Maar ik zou eigenlijk in de toekomst ook nog graag willen trouwen, als ik zijn achternaam nu al neem denk ik dat trouwen er niet meer van gaat komen.
Anderzijds vind ik het wel leuk om als gezin dezelfde achternaam te hebben.
Moeilijk moeilijk moeilijk.

4 jaar geleden
Mijn vriend en ik hebben 3 jaar geleden een huis gekocht hiervoor zijn we geen verbintenis aan gegaan alleen wat zaken bij de Notaris extra vast laten leggen voor het geval we het huis ooit verkopen, we zijn dus enkel fiscaal partners op papier. Twee maanden geleden heeft hij mij ten huwelijk gevraagd, maar gezien de hele Corona toestand stellen we dit maar uit aan gaat mijn vriend het ons kindje erkennen bij de gemeente. Ik zie het niet zitten om snel maar te trouwen omdat er een kindje op komst is. Ook lijkt het me leuk als ons kindje onze trouwdag zelf kan meemaken! 💗

4 jaar geleden
Reactie op Veerle1985
Goed topic! zelfde hier, maar dan met daarbij een net gekocht huis (waarbij ...
Is dit niet al geregeld bij aankoop? Je kunt bijvoorbeeld het zo regelen dat het huis voor 55% van jou is en 45% van hem. Of hij kan een schuldbekentenis tekenen dat jij altijd eerst je inbreng terug krijgt voordat er gesplitst wordt. Wij hebben dat eerst in een samenlevingscontract geregeld en later in huwelijkse voorwaarden. Een testament wilde wij alleen zodat bij overlijden van beide binnen 30 dagen niet alles naar de nabestaande van de laatst overledene zou gaan, dat kon wel in het samenlevingscontract, niet in de huwelijkse voorwaarden. Dus daarvoor hebben wij goedkoop een hema testament. Dat moeten we straks denk ik wel gaan aanpassen.
Ze vragen trouwens wel erg vaak overal of je getrouwd bent als je zwanger bent, ik heb al een paar keer gedacht als we het niet zouden zijn zou me dit gaan irriteren.

4 jaar geleden
Wat een leuk topic! Wij hebben toevallig kort geleden geregistreerd partnerschap gedaan. We hadden dit al gepland voordat ik wist dat ik zwanger was😝 Maar ook omdat we een bruiloft hadden gepland vorig jaar toen Corona net begon. Dat kon helaas niet doorgaan. We willen in de toekomst nog trouwen. We konden ook bij de notaris een samenlevingscontract en testament doen, maar dat vonden we wat minder charme hebben. Het was nog best leuk bij de gemeente, de ambtenaar nam er de tijd voor en we konden foto’s maken. We hadden 2 getuigen en daarna samen gegeten thuis. Het enige nadeel is wel als je nog wilt trouwen dat je dan geen getuigen nodig hebt. Zou vooral doen waar je je goed bij voelt en ook even inlezen in de verschillen!

4 jaar geleden
Goed topic! Wij gaan nu voor een geregistreerd partnerschap uit praktische overwegingen. Als de kinderen groter zijn (eerste keer zwanger en meteen een tweeling) willen we gaan trouwen. Lijkt me zo mooi dat de kinderen het bewust meemaken ☺️

4 jaar geleden
Wij hebben voor de zwangerschap van de eerste besloten om geregistreerd partnerschap te nemen, ik heb zijn naam toen niet overgenomen omdat we ooit wilde trouwen en zo was het voor een kindje wel allemaal geregeld. Halverwege de eerste zwangerschap op babymoon/rondreis gegaan en in Las Vegas getrouwd en wel zijn achternaam overgenomen.