9 Reacties

één jaar geleden

Ja ik! Ik ben inmiddels 28 weken zwanger van de tweede en ons zoontje is nu 18 maand maar valt mij ook veeel zwaarder dan de eerste zwangerschap. Daar ging ik fluitend doorheen, maar nu is het heel anders. Heb veel meer last van buikpijn, last van mijn bekken en vermoeidheid. Mijn ijzer en B12 zijn ook aan de lage kant. Ik snap dus precies hoe je je voelt .. probeer mij er maar een beetje aan over te geven maar dat is niet altijd even makkelijk..

één jaar geleden

Hoi hoi Herken ook wat jij verteld en ben nu zwanger van onze 3e. Onze jongste is 16 maanden. Ben veel ziek geweest tussen week 10 en 20, ook echt griep bedoel ik dan, en er nooit meer helemaal bovenop gekomen. Ook laag ijzer, tabletten voor geslikt, vaak buikkrampen en diarree. Toen ik met die pillen stopte ging ik mij juist beter voelen🙈.. Inmiddels zit ik ook al een aantal weken thuis, met 2 kinderen en ze gaan 1 x p.w. naar de opvang en dat zou eigenlijk mijn rustdag zijn als nesteldrang niet bestond😂 De bekkenklachten zijn ook wel echt serieus deze keer. Nu 34 weken zwanger. Het voelt een beetje als uitzitten tot 40 weken en schaam me echt een beetje voor dat gevoel! En idd mijn 1e zwangerschap was zooo veel anders, rustiger fijner en voelde me stukken beter! Heel veel succes nog en misschien komen je buikkrampen en diaree ook wel door de tabletten.

één jaar geleden

Krijg je ook al injecties ? Wat was je waarde ?

één jaar geleden

Hoi hoi, Hier ook 29 jaar 😉 15w zwanger en een zoontje van 16 maanden. Het is herkenbaar hoor, hier zelfs zonder ijzertekort. Wat bij mij 'helpt' is dat ik het de eerste zwangerschap ook had. Ook toen heb ik overdag veel geslapen, kon ik weinig activiteiten aan en had ik vanaf 20w harde buiken bij de minste inspanning waardoor ik veel meer op de bank lag dan me lief was. En toen kon ik gewoon slapen en rusten wanneer ik wou, dat zit er nu natuurlijk niet in 🙈 de harde buiken zijn er nu gelukkig nog niet, maar ja, ik ben ook nog maar 15w dus hou wel in mijn achterhoofd dat ze nog zullen komen. Als dat niet zo is, zoveel te beter.. Ik ben heel blij dat mijn zoontje elke dag 4u naar de opvang gaat. Dan probeer ik toch wat in huis te doen. Als hij dan zijn middagdutje doet, slaap ik ook op de bank. Heb ondertussen aanvaard dat dit gewoon is hoe mijn lijf reageert op een zwangerschap, vermits het de 2e keer al zo is.. Geen wonder dus dat ik ook niet zo heel graag zwanger ben 😜 Heb dus geen tips ofzo, gewoon her- en erkenning: je bent zeker niet alleen! Oh en in verband met je ijzertekort: het duurt 6w voordat je effect voelt van het nemen van ijzerpillen! Dus misschien voel je over enkele weken toch het verschil. Ik hoop het voor jou 🤞

één jaar geleden

Oh, en van mijn verkoudheid heb ik meer dan 2 weken last gehad 🙄 ik hoop maar dat m'n zoontje niet te veel meebrengt deze winter van de opvang...

één jaar geleden

Hoi Maartjex93 Wat rot om te horen dat je je zo beroerd voelt! Algemeen bekend is dat slikken van foliumzuur een verlagende waarde van B12 kan veroorzaken, dus sowieso een risico als je al laag zit in B12. Ik had vanaf halverwege mijn eerste en enige zwangerschap ontzettend veel klachten: vermoeidheid, spierzwakte in mijn benen, bijna non stop een knalharde en pijnlijke buik, kortademig, behalve als ik ging liggen. Ik vroeg tijdens de zwangerschap om B12 injecties, maar m'n huisarts wilde die niet geven vanwege mijn zwangerschap (ik vroeg dit vanwege B12 tekort 4 jaar geleden, ik herkende enkele klachten en twijfelde al jaren of supplementen tussentijds voldoende werkten..) Huisartsen hebben een bepaald protocol, die anders is dan de bijsluiter van deze injecties kwam ik achter. Na de bevalling begin juni 2021 knapte ik maar niet op, toen kreeg ik pas bloedonderzoek. Ik bleek 3 maanden na de bevalling ijzertekort (dwz ferritine) te hebben, maar ondanks 5 maanden pillen sloeg dit niet aan, zakte zelfs. Kreeg ik uiteindelijk in maart dit jaar pas een ijzer-infuus, en wordt ik gemonitord door de MDL arts. Ik bleef bij mijn huisarts aandringen op B12 injecties, uiteindelijk kreeg ik die pas oktober 2021. Via via werd ik op fb forum 'B12 de vergeten ziekte' gewezen. Veel herkenning! En adviezen! Mijn huisarts is uiteindelijk met mijn ideeën mee gegaan, en ik krijg nu al een jaar 2x per week een injectie op mijn verzoek. En binnenkort kan ik naar het B12 instituut in Rotterdam Nu al 17 maanden geleden bevallen, maar nog steeds niet de oude helaas. Ook van plan mijn kleintje de laten testen op B12 tekort, mocht hij ooit vage klachten krijgen, omdat ik een tekort had tijdens de zwangerschap. Mijn advies zou zijn om je eerst goed in te lezen op dat forum. Daar zeggen ze dat je B12 moet behandelen naar gelang klachten, niet naar gelang bloedwaarden. En in open gesprek te gaan met je huisarts! Je zwangerschap wordt alleen maar zwaarder, en je moet nog even.. Heel veel sterkte!!

één jaar geleden

wat apart dat ze zegt dat het zwaarder is bij een 2e. Wat jij nu hebt klinkt echt niet goed/fijn. Ik ben nu 23+5 dus ongeveer net zo ver als jij maar heb echt deze klachten niet. deze zwangerschap is zelfs makkelijker dan de vorige. Ik hoop dat je snel een oorzaak en oplossing vind ♡

één jaar geleden

Reactie op Bijnamoedervan2

wat apart dat ze zegt dat het zwaarder is bij een 2e. Wat jij nu hebt kli ...
Jaa de verloskundige zegt steeds, het is een tweede zwangerschap die zijn zwaarder. En zo voelt het niet. Het voelt echt alsof er medisch gewoon wat zwaar is. Dus heb nu aangedrongen tot verder onderzoek. Ijzer en vitamines zijn sws tekort. Orthomoleculair therapeut zegt dat ik in de vorige zwangerschap te korten heb opgebouwd en na bv nooit heb bijgesteld. Zie er met de dag beroerder uit. Echt super naar om elke dag weer van mensen te horen; "jeetje gaat het wel goed. Je bent helemaal wit en ziet er slecht uit..."

één jaar geleden

Hoi! Wat vervelend dat je zwangerschap zo verloopt, zeker niet normaal! Wat betreft het ijzertekort: misschien kun je vragen om een ijzer infuus ipv de pillen. Heb zelf 2x zo'n infuus gehad en dat werkte echt goed bij mij (duurt wel een week voordat je verschil merkt), die pillen hielpen bij mij niet, ijzer waarde zakte juist. Misschien een tip waar je wat aan hebt en anders vooral vergeten :) veel sterkte gewenst en ik hoop dat het snel beter mag gaan!