8 Reacties

3 maanden geleden

Bij mijn dochtertje op de opvang gaan ze ook wel eens even weg. Gaan ze wandelen door een plantjes en bloemetjes doolhof, naar de markt, naar de bibliotheek. Of even naar de winkel bijvoorbeeld luiers enzo halen. In vakanties gaan ze meestal op de laatste dag naar ballorig. Word betaald door de opvang zelf. Alleen maar beter voor ontwikkeling dat ze er lekker opuit gaan.

3 maanden geleden

Als je meer reacties wilt zou ik dit in de algemene forum plaatsen, daar krijg je wat meer ervaring van andere moeders! Mijn tip

3 maanden geleden

Volledig eens met Marianne. Vind het juist hardstikke leuk en goed voor de ontwikkeling. Met 3jr hebben ze het ook echt goed door wanneer ze binnen moeten blijven.. Vind het eigenlijk best zielig. Ik zou je zorgen delen met de leidsters. Wellicht kunnen jullie afspreken dat bepaalde routes die jullie eng vinden worden vermeden of dat jullie kindje altijd naast/voor de juf loopt. Zelf heb ik vertrouwen in onze (ook jonge) leidsters en dat ze de veiligheid van de kids kunnen bewaken. Kinderen gedragen zich vaak ook anders dan thuis als het gaat om buitenshuis gedrag. Ze luisteren vaak net wat beter :)

3 maanden geleden

Ik snap je gevoel, zelf ben ik pm’er en ouder. Meerdere keren per week lijkt me ook niet nodig. Dat je nou een keer per week of 1 keer in de 2 weken op stap gaat lijkt me meer dan genoeg. Het is wel goed om af en toe te oefenen met de kids natuurlijk, dit is voor later op school ook handig! Ik zou dit zeker aankaarten bij de locatie en overleggen wat wel mogelijk is en wat voor jullie ook goed voelt.

3 maanden geleden

Ik begrijp je en zou er hetzelfde instaan als dat in mijn situatie zou zijn. Hoezo steeds op pad, gebruik de ruimtes, materialen en creativiteit die je hebt. Ik merk uit je verhaal ook op dat je wel kan aankruisen in de app dat ze wel of niet mee mogen, maar dat het in de praktijk eigenlijk niet een echt vrije keus is. Dat vind ik kwalijk. De uitjesdrang van de juffen en de groepsdruk (‘anders kunnen we niet doordat kind X niet mee mag’) vind ik kwalijk. Er hoort een alternatief geboden te worden. Alles met mate. Dat kinderen er altijd alleen maar van leren en dat het beter voor ze is vind ik echt onzin. Luiers halen of ijsjes eten kunnen ook met het gezin. En zoveel wordt daar niet geleerd tov een mooi educatief programma op de eigen locatie. Doe wat goed voelt. Gesprek met de leidsters, open en in alle redelijkheid van beide partijen. Desnoods een andere opvang. Als er iets met jullie kind gebeurd gaat een ander door met leven, jullie zitten jullie levenlang met ‘had ik maar’.

2 maanden geleden

Ik vind in de buurt naar de speeltuin ik maar verder ook zeker niet

2 maanden geleden

Onze dochter gaat 2 dagen en dan mogen ze wel eens ergens mee naar toe. Het zijn vaak wel de oudere kinderen die mee mogen. Maar er zit vaak een educatieve gedachte achter. Leren bij elkaar blijven, leren oversteken, een sociaal aspect. En als je kind bijvoorbeeld 4 dagen gaat dan willen ze natuurlijk voor alle kindjes een keer de mogelijkheid bieden. Als je aan hebt gegeven dat ze niet mee mogen dan kan ik me voorstellen dat ze het toch ooit vragen. Vragen staat immers vrij. Er zit vaak een gedachte achter. En probeer daar dan achter te komen. Kinderen zijn niet van porselein en ook op school hebben ze dadelijk uitjes. Omdat mensen jonger zijn wil niet zeggen dat ze maar wat doen. Persoonlijk vind ik dat altijd zo denigrerend. Als je zo weinig vertrouwen hebt in de opvang dan moet je een andere opvang zoeken.

2 maanden geleden

Ik denk gewoon het gesprek aan gaan en kijken waar jullie elkaar kunnen vinden. Bij ons op de opvang wisselt het qua uitstapjes, maar altijd wel leuke dingen. Bloemen zoeken, boerderij, vissen kijken bij iemand in de tuin, speeltuin. Maar hierbij is het echt altijd alleen bij genoeg leidsters op de groep. Alles gebeurt super veilig. Hesjes aan; als het wandelend is moeten ze allemaal zo’n ring aan een touw vasthouden of in de bakfiets. Zelf persoonlijk vind ik het geweldig dat ze zulke dingen met de kinderen doen. Straks op school is het ook en ik denk dat ze hiermee ook een stukje verantwoordelijkheid meekrijgen. Opletten buiten ook op elkaar etc. Maar misschien helpt een gesprek. En groeit het vertrouwen.